Vespa GTS 300 Super Sport

Nejslavnější výrobce skútrů a nejvyšší a nejsilnější model z jeho nabídky, to je Vespa GTS 300. A pro vekou část skútrařských nadšenců je právě GTS ten nejlepší a nejlákavější skútr v dnešní nabídce na trhu.

Dovozce všech značek italského koncernu Piaggio, společnost ASpirit, pro letošní sezónu zařadila do testovací flotily demo skútrů také jednu Vespu GTS 300 ve verzi Super Sport v elegantní matově černé barvě Nero Abisso. A nám se podařilo ji získat ke krátkému testu, ještě než se skútr vydá po celé republice na sérii testovacích dnů Piaggio Scooter Demo Tour, kde si jej můžete přijít vyzkoušet i vy.

Základ stroje je klasický design i klasická konstrukce všech strojů Vespa – samonosná „karoserie“ z lisované oceli, která má podle tvrzení konstruktérů Piaggio více než dvojnásobnou pevnost, než dnešní obvyklé řešení skútrů využívající rám z ocelových trubek obalený plasty. Z historie si ovšem GTS nese i celou řadu dalších osvědčených řešení, jako je například jednostranné zavěšení kol či odpružení předního kola pomocí závěsného ramene s hydraulickým tlumičem. Mimochodem, věděli jste, že tohle řešení má svůj původ v konstrukci předních podvozků letadel? Vždyť také Piaggio začínalo jako letecká společnost… ale o tom už jsme psali dříve. Článek o historii modelů a značky Vespa najdete pod tímto odkazem, pojednání o image značky Vespa najdete třeba zde).

Vespa GTS je na první dojem docela mohutná mašina, zvlášť v té nádherné temné barvě. Z dálky si ji každý podle charakteristické siluety a tvarů jasně zařadí do rodiny Vespa – i když i tady už se celá řada asijských značek snaží nabízet hodně podobné modely na hranici kopírování… Ale Vespa je jen jedna a každý, kdo jen trochu fandí skútrům, jasně pozná rozdíly v designu. Když přijdete blíž, zjistíte, že GTS dává každým svým detailem i obrysem najevo, že jde o ryze moderní stroj poslední doby. Zaoblené křivky či sklon světlometu, ovladače podle posledních trendů i luxusní chromované doplňky a emblémy prozrazují, že GTS není žádný postarší model ale moderní retro. Jen přístrojový panel je možná po stránce designu až trochu moc jednoduchý, to ale zase signalizuje sportovní zaměření této verze Super Sport.

Tohle označení je vyhrazeno pro nejsilnější motorizaci v nabídce Vespy. Moderní čtyřdobý agregát Quasar se čtyřmi ventily, kapalinovým chlazením a elektronickým vstřikováním paliva má zdvihový objem 278 ccm s výsledným maximálním výkonem 22 koní. Ovšem ještě důležitějším parametrem je v tomto případě točivý moment 22,3 Nm s maximem již ve středních otáčkách 5000 ot/min. Právě ten totiž za jízdy opravdu oceníte. Jen málokterý skútr v této kategorii umí v osmdesátce po otočení plynem tak pěkně zatáhnout dopředu a pružně zrychlovat! Celkově GTS začíná docházet dech až kolem 120 km/h a ručičku tachometru se mi podařilo na rovině vytlačit až někam ke 140ti. Tato nejvyšší motorizace od Vespy se výborně hodí i na jízdu ve dvou či přesuny s částí trasy po dálnicích. Zároveň je ale stále dokonalá pro proplétání v městském provozu, především kvůli plynulému a předvídatelnému záběru variátoru.

To podporují malá 12palcová kola s obutím 120/70 vepředu a 130/70 vzadu i již zmíněné odpružení se závěsným ramenem. Skvělá kombinace s pořádným rejdem, díky které je proplétání mezi auty požitek. A kupodivu se stejně chvalitebně schová i ve vyšších rychlostech a na hrbolech a navíc se díky chytrému umístění brzdiče proti směru rotace odpružení při zatížení nijak zvlášť nepotápí dopředu při brzdění. Neutrální chování při jízdě krokem i stokilometrové rychlosti zkrátka svědčí o tom, že tahle mašina za sebou má skoro sto let vývoje, kdy se pracovalo se setinkami milimetru a hledalo optimální řešení….

V zatáčce je na tak malá kola celý skútr skoro až neuvěřitelně stabilní a nerozhodí je ani menší nerovnosti. Až větší díry se projeví hlavně na zadním kole, na kterém je přeci jen velká neodpružená hmota v motoru a variátoru, to je ovšem vlastní všem skútrům. Ve městě pak není problém s perfektně reagujícím variátorem se pomalu otočit i v úzké uličce, aniž byste museli dávat nohy na zem. Podobně lze charakterizovat i brzdy – jistý a stejnoměrný záběr, který oceníte při klidné jízdě v provozu, ale i dostatečně razantní účinek při řešení krizových situací.

Má tedy Vespa GTS vůbec nějaké nedostatky? Něco málo by se našlo po praktické stránce. Na zavazadla je připravena schránka před koleny řidiče a středně velký podsedlový prostor. Ten má tvar pro uložení dvou přileb, ale pravděpodobně by se muselo jednat o nějaké speciální nízké jetky. Z našich redakčních skútrových přileb se tam nevešla ani jedna. Také nás moc nenadchlo efektní chromované zadní madlo spolujezdce, no a poslední drobnost, kterou jsme u GTS našli, je boční stojánek. Je trochu těžší jej nohou nahmátnout a je „na péro“, takže sám nedrží vyklopený dole. Ovšem kromě těchto tří drobností jsme na této Vespě opravdu nenašli nic, co by se jí dalo vytknout.

Italský styl a image v kombinaci se silným motorem dělají z GTS 300 lákavou praktickou mašinu, která odvede kus práce při dojíždění v centru i na další vzdálenosti a ještě přinese slušnou porci potěšení z jízdy a požitek z vlastnictví výjimečného stroje. A překvapivě není vůbec drahá! Už při testu jsem se v duchu děsil, že za tak vytříbený stroj bude výrobce chtít velký ranec peněz, když se třeba Vespy 125 pohybují kolem 90 tisíc. A ejhle, tahle třístovka je v základu za 114 990 a v námi testované verzi SuperSport za cenu 119 990 a to mi v kategorii třístovek připadá jako hodně italské muziky za málo peněz.

Oficiální prezentační video GTS 300

A krásný sestřih na téma „kult Vespa“

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT, foto: Jan Altner