Vespa nevyniká vysokými objemy, nemá nejsilnější motory ani nejlepší podvozky, ale má styl a ten je dnes už kultovní. Každá Vespa, která se nám letos dostala do ruky, je malým uměleckým dílem a svezení je vždy zážitkem. Posledním kouskem, který měl tu čest stát v redakční garáži, je model s vybavený motorem o objemu 150 kubíků.
Esko jsme už letos jednou testovali. Byla to šedá verze s dvoutaktní padesátkou ve svých útrobách. Tentokrát je skútr vybaven podstatně větším agregátem a nás zajímá především to, jak si s ním identický podvozek poradí. Karosérie je vyrobená jako samonosná z plechu, nese klasické tvary Vespy. Všemu dominuje hranaté světlo s chromovaným rámečkem, chromem se nešetřilo ani na přehledné palubní desce, krytu výfuku, nebo krytu variátoru. Vše ale zůstalo vkusné. Barvy jsou doplněny o terče s italskou trikolorou, které dodávájí vzhledu ten pravý „šmrnc.“
Oproti padesátce chybí na motoru startovací páka, tu ale rozhodně nebudete potřebovat, motor chytá na první cvrnknutí do startéru. Je osazen vstřikováním a má hned od startu vyrovnaný chod, i když trpí dost značnými vibracemi přenášenými při volnoběhu do karosérie. Náš předváděcí model měl ale najeto jen necelých 150 kilometrů, takže můžeme očekávat, že chování agregátu bude s přibývajícími kilometry lepší a lepší. Na pohyb plynové rukojeti reaguje motor okamžitě a variátor velice jemně posílá skútr vpřed. Zrychlení je velice slušné až do sedmdesátky, kde Vespě trochu dojde dech, rychlost se ale pomaleji vyšplhá až přes stovku. Když najdete dlouhou rovinku, dostanete se až na tachometrových 120, to už se ale malému podvozku a nezajetému motoru rozhodně nelíbí.
Nejlépe se Vespa chová v rychlostech okolo padesátky, kdy dokonale vynikne její ovladatelnost. Kličkování mezi auty je hračka, skútr reaguje na sebemenší změnu váhy, nebo otočení řidítky, vždy ale přesně a předvídatelně. Podvozek je nastavený do ideálního kompromisu, dost tvrdý pro svižnější jízdu, ale duši z vás nevytřese. Optimálně fungují i brzdy, i když bych čekal silnější nástup. Zajímavé je chování přední vidlice, která se při brzdění nepotápí a skútr je tak výborně stabilní.
Pochvalu zaslouží i sériové obutí Vespy, na tom si můžete dovolit opravdu hluboké náklony a za celou dobu našeho prvního svezení mě gumy nezradily. Vespa je hodně příjemně ovladatelná a svým charakterem je vhodná i pro ženy, kterým bude vyhovovat její nezáludný chod i snadná ovladatelnost a nízká hmotnost. Navíc dostanete jako bonus k výborné technice a zpracování ještě velkou dávku stylu, o který jde u Vespy především.
Autor: Matěj Oliva