Blíží se zima, takže by nebylo špatné si osvěžit, jak se starat o skútr, případně jak ho připravit k zimnímu spánku tak, aby byl na jaře připravený Vás spolehlivě odvézt kam bude třeba.
Náplně
Vzhledem k tomu, že skútr nemá převodovku, odpadá de facto výměna převodového oleje. Náplň převodové skříně je bezúdržbová a má životnost několik let. U dvoutaktu odpadá samozřejmě i výměna motorového oleje, protože je mazán směsí. Moderní skútry ale mají oddělené mazání a je třeba hlídat stav oleje v nádržce. Pokud je skútr naladěný, má větší válec a vyšší otáčky, přidává se při záběhu olej kromě automatického mazání i do směsi.
U čtyřtaktního motoru je namístě kontrola hladiny olejové náplně. Intervaly pro výměnu celé olejové náplně včetně filtru určuje výrobce. Pohybují se většinou v rozmezí 3 až 5 tisíc kilometrů. U skútrů s kotoučovými brzdami je třeba kontrolovat zavzdušnění brzd a hladinu brzdové kapaliny. Brzdová kapalina vyžaduje celkovou výměnu jednou za zhruba dva roky. Opotřebení brzdových destiček pak snadno poznáte na vůli brzdové páčky a samozřejmě kontrolou pohledem. Podobné je to i u obložení bubnových brzd.
Baterie
U skútrů, které za den při městském zařizování zažívají několik startů je baterie poměrně dost namáhaná a je dost často zdrojem problémů se startováním a správnou funkcí skútru. Životnost baterie je 2 až 3 roky. Po delší době už budete moci sami poznat, že se blíží konec. Ve většině skútrů se dnes používají bezúdržbové baterie. Ve skútrech s klasickou kyselinovou baterií je třeba dbát na dobrou hladinu kapaliny. Tu je třeba kontrolovat jednou až dvakrát do roka a v případě potřeby jí doplnit destilovanou vodou.
Podvozek
Tlumiče mají samozřejmě také svou životnost a jízda po rozbitých silnicích jim moc nepomáhá. Tlumiče vyžadující repasi poznáte především podle zhoršené funkce, začínají být hodně měkké a špatně tlumí nerovnosti. Zároveň se na pístnici tlumiče objevuje prosakující olej. V tu chvíli je třeba tlumiče přetěsnit a repasovat. U zadního tlumiče bývá výhodnější celková výměna.
Zahřívání
Před jízdou, zejména v chladném počasí je třeba motor uvést do provozní teploty. Navzdory zavedeným fámám není třeba před jízdou stát pět minut u nastartovaného stroje a čekat na správnou teplotu. Stačí motor nastartovat, obléct přilbu, rukavice a v klidu vyrazit, prvních pár kilometrů motor netočit do maxima a plyn přidávat s citem, zkrátka nenakládat mu jak to jen jde. Velké skútry mají teploměr, který ukazuje optimální provozní teplotu. Menší skútry pouze kontrolku přehřátí.
Variátor a vzduchový filtr
Pro dobrou funkci motoru je důležitý čistý vzduchový filtr. Ten je třeba kontrolovat v intervalu zhruba 3000km. Ve variátoru je třeba měnit válečky a řemen ve výrobcem určených intervalech. Vše samozřejmě závisí i na míře využívání skútru a jízdním stylu. No a samozřejmě prostředí, když skútr používáte v depu na motokrosu, nebo na stavbě, bude vzduchový filtr mnohem častěji zanesený.
Zazimování
Motorkářská tradice zazimování není u skútrů až tak aktuální, než jej odložíte k zimnímu spánku, můžete jej pro klid v duši umýt a nechat pořádně uschnout. Žádné vypouštění benzínu ani konzervování válce není třeba. Pokud zůstává skútr v chladné garáži, je jedinou nutností vyjmout baterii a nezapomenout ji dobíjet. Skútr by měl stát na hlavním stojanu, otlačení pneumatik je však taky více strašák než realita, takže i když hlavní stojan nemáte, nemusí Vás to příliš tížit a klidně ho nechte stát na bočním. Na jaře pak nezapomeňte před první jízdou prošlápnout startovací páku bez klíčku (cca 10-20x), aby se do karburátoru dostal benzín. Pak už jen nastartovat a vyrazit!
Věříme, že se podle těchto rad zařídíte, váš skútr vám jistě bude velmi vděčný.
Autor: Matěj Oliva, Scootland.cz