Určitě jste si všimli, že pokud se mluví o tuningu skútru, všichni se baví o dvoutaktech. Pokud ale srdce vašeho skútru bije na 4 doby, nemusíte věšet hlavu. I pro vás máme řešení, jak nalézt pár zatoulaných koníků a udělat z každé jízdy nezapomenutelný zážitek.
Možnosti výběru nejsou sice tak rozsáhlé jako u dvoutaktu, o to to ale budeme mít snazší.
Variátor
Prvním a nejzásadnějším krokem k vyššímu výkonu je u maxiskútrů jednoznačně výměna variátoru. Tuto úpravu vám mohu doporučit i pokud nechcete nic zásadního na skútru měnit. Výměna variátoru totiž nemá vliv na životnost motoru, pouze dokáže lépe využít potenciál, který sériový variátor často zatlouká do země. Často slýchám otázky, jak může tuningový variátor zvýšit výkon, když má stejný průměr jako originální. Trik je v jiném sklonu stoupání válečků, které se pohybují po jiné dráze a dokáží pak lépe reagovat na přidání plynu.
Rozdíl vysvětlím na jednoduchém příkladu: Představte si, že máte 2 auta se stejným motorem, ale jinou převodovkou. První má 4 rychlosti, druhé 6. Pokud chcete se 4-rychlostním dosáhnout stejné dynamiky, budete se potýkat s tím, že po zařazení vyšší rychlosti vám spadnou otáčky příliš nízko a motor tak nebude schopen pružně reagovat. Naproti tomu v 6-rychlostním voze si stále držíte optimální otáčky a při sešlápnutí plynu auto okamžitě vyrazí vpřed.
U variátoru je to podobné. Dobrý variátor je stále připraven k akci a na každé přidání plynu musí reagovat okamžitým zvýšením otáček. Tím odlehčí motoru a skútr vyrazí razantně kupředu. Hlavním neduhem u větších čtyřtaktních skútrů je totiž vlažná reakce na přidání plynu, kterou nový variátor naprosto eliminuje. Špičkou v oboru jsou variátory Multivar od Malossi, které bývají dodávány i s kontrastní pružinou a optimálními válečky. U maxiskútrů většinou není třeba měnit spojkové pružinky, protože variátory jsou nastavené pro svižný start “odspodu.” Změna je opravdu “pecka,” skútr ožije neskutečným způsobem a z předjíždění se místo obavy stane radost.
Po osazení Multivarem obvykle přichází chuť na další ladění. Zde Vás musím na rovinu upozornit, že další kroky už nejsou tak závratné a změna se nikdy nevyrovná stavu před/po variátoru. Proto se velmi dobře rozmyslete, jestli chcete investovat do válce, výfuku či dalších doplňků. Nečekejte, že když dáte na 125ccm skútr kit na 180ccm, budete se rovnat dvěstěpadesátkám. Pokud ale chcete přece jen více síly do kopce, případně posunout maximální rychlost o 10-20 km/h nahoru, čtěte dál..
Motor
Dalším krokem při zvyšování výkonu u 4taktu je zvýšení objemu. To vám dá nové možnosti, které můžete posléze využít. S vyšším objemem totiž přijde větší kroutící moment, který můžete dále navýšit výměnou vačkové hřídele a pružinek na ventilech. U 4-taktu není třeba přetryskovávat karburátror, nehrozí nebezpečí zadření. I tak můžete zkusit použít přímý filtr, větší trysky se většinou musí nechat vyrobit na zakázku. Díky lepším parametrům pak lze skútr osadit prodlouženým primárním, či sekundárním převodem. Při stejných otáčkách bude dosahovat vyšší maximální rychlosti, což se hodi zejména pro cestovatele na delší vzdálenosti.
Výfuk
Poslední vhodnou investicí do vašeho miláčka je laděný výfuk. U 4-taktu nečekejte zvýšení výkonu, to se projeví až u motorů s objemem 500ccm a výše a i tam se jedná o řádově o pár koní. Nicméně, dokonalý zvuk a vzhled vám vše vynahradí a hned po 1. nastartování uvidíte, že toto rozhodnutí bylo správné. Radost pak budete mít, kdykoliv zatáhnete za plyn a uslyšíte pod sebou návykový brumlavý zvuk laďáku.
Autor: Scootland.cz