SYM Tonic 50 – Design i dobré svezení

Spojit krásné a užitečné nebývá někdy jednoduché a nezřídka jedno ustupuje druhému. Po testu novinky od taiwanského SYMu můžeme říct, že se podařilo obojí, ale nepředbíhejme.


Model Tonic do jisté míry nahrazuje populární retroskútr Mio 50. Naznačuje to stejné zaměření, podobný designový směr a samozřejmě i cena. Tonic na první pohled zaujme luxusním vzhledem, který doplňuje vynikající zpracování, na které jsme zvyklí u podstatně dražších strojů. Plasty sedí kde mají, elektroinstalace je dobře zapouzdřená a jedinou drobností, kterou jsme našli, jsou stupačky pro spolujezdce, které se celkem nepohodlně vyklápí. Jinak se ale spolujezdec nemá špatně, vzadu má velké madlo a sedlo je dostatečně dimenzované i pro dva jezdce.


Abychom se ale vrátili k designu. Ten spojuje zajímavé retro prvky se sportovním lakem, který dokresluje startovní číslo. Naše modrobílá kombinace působila velice dobře a i další barvy rozhodně nejsou k zahození. S designem ladí i palubní deska, která ukazuje vše, co můžete potřebovat včetně ukazatele stavu paliva. Design naštěstí nikde neustupuje funkci, takže všechna světla jsou dostatečně velká a blinkry dobře viditelné.


Pod sedlem je dostatek prostoru na otevřenou přilbu nebo menší nákup. Další praktická schránka, kterou já osobně na skútrech hodně oceňuji, je pod řídítky a je ideální na peněženku a mobil, který máte stále na očích. Vlevo od ní je nádrž, která se otevírá prakticky ze spínací skříňky. Nebudete jí ale potřebovat otevírat moc často, na celkový objem 5,8 l najedete skoro 300 km.


O pohon se stará vzduchem chlazený, čtyřtaktní jednoválec s odpovídajícím výkonem 2,3 kW. Skútr je legislativně omezen na 45 km/hod, což stačí na řidičské oprávnění AM. Na papíře samozřejmě výkon nevypadá nijak oslnivě, ale s 92 kg lehkým skútrem si poradí velice dobře. Do 30 km/hod je zrychlení dostatečné na to, abyste ujeli i autům na křižovatce, pak už to není úplně ono, ale i se spolujezdcem se za chvíli dostanete na kýženou maximální rychlost, kterou skútr dokáže držet i do menších kopců.


Podvozek je vůči motoru hodně předimenzován a možná by snesl i stopětadvacítku. I pro vyšší jezdce je na skútru překvapivě dost místa. Skútr je ale pořád dostatečně kompaktní, aby i menší postavy a hlavně ženy, které budou tento stroj pravděpodobně dost vyhledávat, neměly problém s manipulací. Pomáhají tomu poměrně široká řídítka, nízká podlaha a samozřejmě i nízká hmotnost.


Samotná jízda je velice příjemnou a snadnou záležitostí. Skútr poslouchá na slovo, rychle reaguje na změnu směru, ale nepadá do zatáček a chová se předvídatelně. Podvozek v rámci možností malých kol filtruje nerovnosti velice slušně. Podobně jsou na tom i brzdy. Zadní buben podává odpovídající účinek, přední kotouč pak bez problémů zvládne zbývající práci. Brzdy nejsou zbytečně kousavé a ani když se leknete a takzvaně „zašlápnete“ obě brzdy, nečeká vás neodvratná cesta na asfalt.


Nový model SYMu ukázal, že tato rozvíjející se značka rozhodně neusnula na vavřínech předchozích úspěchů a pracuje na kvalitě i nových modelech. Za rozumné peníze dostanete stroj, který vypadá podstatně dráž, než ve skutečnosti je, a kromě dobrého vzhledu nabídne i dobrou ovladatelnost a nenáročný provoz.


Technické údaje


Autor: Matěj Oliva