Jaro už je tady a je čas začít zbrojit na jednostopou sezónu! A právě rozbité silnice a ulice po zimě jsou skvělým argumentem pro příznivce skútrů s velkými koly. Stroje na šestnáctkových kolech nerozhodí ani větší nerovnosti, slušně se chovají ve vyšších rychlostech, ale přitom jsou stále dost úzké na proplétání v kolonách… A dnes testovaný SYM SR125 je toho dokonalým důkazem.
Prodejní úspěch, který v jižních evropských státech odstartovala řada Honda SH (určitý etalon v této kategorii), postupně následovali všichni výrobci. A tchajwanskému SYMu se jeho řada SR na šestnáctkových kolech designově moc povedla. K vysoké siluetě přidal výrazný přední světlomet a směrovky v krytech řídítek, takže nikde nic nevystupuje. Malý náznak štítku působí docela sportovním dojmem, se kterým ladí i kombinace plastů a barevných lakovaných ploch. Zblízka potěší i pěkné sedlo obšité červenou nití.
Plasty na boku pěkně navazují na plastový kryt airboxu, velká zadní svítilna také pohladí oko a všechno to završují líbivá litá kola se zdvojenými paprsky. Vytknout se dá asi jediná věc, dost jednoduché zpracování přístrojovky – jedině tady se pozná, že na již zmíněnou Hondu SH by si majitel musel připlatit ještě téměř polovinu prodejní ceny SYMu! Po stránce funkčnosti je ovšem analogový tachometr a doplňkový displej pěkně přehledný a najdete tu vše potřebné. Ostatní komponenty a ovladače jsou na standardní úrovni a perfektně plní svoji funkci, i sedlo je vzorem pohodlnosti. Snad jen zrcátka by mohla být trochu širší, ale pak by zase vadila při projíždění kolon…
Vysoká 16″ kola mají jedinou nevýhodu, a sice že pod sedlem najdeme jen menší zavazadlový prostor na jednu otevřenou přilbu. To ale částečně vyrovnávají schránky před koleny jezdce a hlavně pěkný zadní nosič, který si přímo říká o osazení nějakého menšího zamykatelného kufru, nejlépe v barvě skútru.
Co mě nadchlo, je odemykání podsedlového prostoru pěkně z přístrojovky pomocí přepínače dálkových světel. Pěkná „vychytávka“, u skútrů této cenové kategorie musíte obvykle vytahovat klíč ze spínačky a odemykat podsedlový zámek ručně! Zajímavou funkcí je také bezpečnostní vypínač zapalování umístěný pod sedlem. Když chcete, aby vám ostatní rodinní příslušníci na skútru nejezdili, o vypínači jim neřeknete a máte po starostech.
Za jízdy ale velká kola určitě oceníte, hlavně na rozbitém povrchu nebo ve vyšších rychlostech. SYM SR125 Symphony je podvozkově naladěný na horší povrchy a skvěle se hodí na české silnice, kde velká kola lépe překonají menší překážky než malé vyloženě městské skútry. To ale neznamená, že by ve městě nějak strádal, naopak! Díky úzkému profilu se protáhne i tam, kde už by maxiskútry zůstaly uvězněné v koloně. Bez problémů vyskočí při parkování na chodník, přejede propadlé víko od kanálu…
Za městem se projeví trochu menší elán čtyřdobého jednoválce 124 ccm o výkonu 9 koní, který je naladěný spíš na nezničitelnou výdrž než na překonávání rychlostních rekordů. Ručička tachometru se jen zřídka přehoupne přes stovku a nad 70 km/h už skútr zrychluje jen pomalu. Pořád to ale bohatě stačí na důstojné udržování tempa s okolním provozem, díky kterému jsou dnešní stopětadvacítky důstojným účastníkem silničního provozu. V zatáčkách má skútr i v náklonu stále jisté vedení, jen když to přeženete a začnete si užívat sportovní svezení, narazíte na limity odpružení a řízení a hlavně zadní kolo se začne pohupovat.
Kotoučové brzdy na obou kolech jsou naladěné spíš na začátečníky a opatrnější jezdce. Rozhodně nehrozí, že byste si neopatrným „zahamtnutím“ brzdových páček hned zablokovali kola do smyku. Na razantnější brzdové manévry to chce za páčky pořádně vzít, pak skútr brzdí slušně. Pro jezdce zvyklé na motocykly je to zpočátku trochu nepříjemné, naopak pro klidnější svezení to možná je lepší než ostré „kousavé“ brzdy. Za zmínkustojí i kombinace obutí 110/70-16” vepředu a 110/70-16” vzadu – ano, obě pneumatiky jsou stejné a usnadní vám případné přezouvání.
Celkový dojem ze skútru bych asi označil slovy pracant ve sportovním kabátu. Jde o designově povedený skútr za hodně slušnou cenu, který je dělaný hlavně na výdrž a každodenní dojíždění cestou necestou. Spotřeba kolem tří litrů znamená pěknou úsporu v porovnání s autem či hromadnou dopravou, tříletá záruka také znamená příjemnou jistotu bezproblémového provozu.
Technické informace o testovaném modelu a aktuální cenu najdfete pod tímto odkazem.
Autor: FilipT, foto: F. Chobot