SYM Maxsym 600i Sporty – první dojmy

Tchajwanský výrobce vstoupil do kategorie luxusní maxiskútrů uz v roce 2011, kdy představil model Maxsym 400, který jsme otestovali vloni. A nyní přichází téměř stejný model, ovšem v ráži 600 ccm. Jak bude fungovat maxiskútr poháněný pouze jednoválcovým motorem a jaké jsou první dojmy ze svezení na nové vlajkové lodi SYMu ? Rovnou prozradím, že hodně dobré!

Šestistovka je na první pohled téměř nerozeznatelná od čtyřstovky – vždyť také používá stejný rám i většinu ovládacích prvků. Navíc má jen pár designových drobností, hezčí a praktičtější zrcátka. To hlavní je ale dole pod kapotou, respektive případě skútrů u zadního kola. Sem se totiž nastěhoval nový čtyřdobý jednoválec o zdvihovém objemu 565 ccm s maximálním výkonem 45,5 koní a krouťákem 39,2 Nm. Na rozdíl od konkurence, která své šestistovkové maxiskútry vybavuje většinou řadovými dvouválci, zde SYM použil jednoválec vyladěný ze světa ATV. Jde o agregát převzatý z pracovní čtyřkolky SYM Quadraider 600, ovšem vyladěný na vyšší otáčky a jinou výkonovou křivku.

A výsledek je nad očekávání dobrý. Díky mohutnému výfukovému systému se podařilo dunění velkého válce perfektně utlumit a vůbec nepoznáte, že nejedete na klasickém dvouválci. Pouze ve středních otáčkách pocítíte do rukou o trochu víc vibrací, které prozradí mohutný jednoválec. Odměnou za toho řešení je mohutný zátah úplně od nejnižších otáček – variátor proto může zabírat úplně odspodu a rozjezdy jsou plynulé a mají výbornou razanci, kterou oceníte ve městě.

Námi testovaný kousek byl čerstvě zprovozněný a nájezd 3 km nám nedovolil plně vyzkoušet veškeré možnosti a plný výkon motoru, ale i při opatrném zajíždění bylo znát, že motor má dost síly i pro jízdu ve dvou v dálničních rychlostech. Výrobce slibuje maximálku 170 km/h a už se těším, až tento cesťák dostaneme k dalšímu redakčnímu testíku po zajetí a budeme moci vyzkoušet jeho plnou sílu!

Matová černá barva testovaného kousku perfektně ladí s červenými doplňky a skútr s dvojími čočkovými světlomety a LED denním svícením vypadá hodně sportovně. Proto mu sedí název Sporty, byť bych jej jinak asi řadil spíše mezi cesťáky. Černé provedení má tu výhodu, že do něj neviditelně zapadají i černé plasty, které u jinak barevně lakovaných provedení přeci jen vystupují a působí rušivěji. Za celkové provedení a výbornou kvalitu zpracování si Maxsym 600i zaslouží jedině pochvalu, je tu hodně znát, že jde o kvalitu Made in Tchaj-wan, podobně jako třeba u Kymca.

I přes označení „Sporty“ má tento skútr řadu doplňků, které jsme si zvykli vídat spíš u luxusních skútrů s přízviskem „Executive“. Zadní opěrka zvyšuje jistotu i pohodlí spolujezdce, mohutný podsedlový prostor i velké schránky před koleny jezdce nabízejí opravdu velké množství odkládacích prostor. Otevírání podsedlového kufru je řešeno elektricky pomocí tlačítka na levé rukojeti, ovšemlze to provést i mechanicky přes klíček zapalování. K dispozici je nabíjení 12 V i konektor USB.

Barevná přístrojovka je vzorem přehlednosti i povedeného designu, je slušně vidět i na přímém slunci. Stejně jako u čtyřstovky je přístrojovka ve tmě celoplošně podsvětlená a na jízdy v noci se prostě budete těšit. Naopak menší vadou jsou dost málo viditelné kontrolky směrovek – nemají prosvětlenou celou plochu, ale jen obrys a nejsou tak výrazné. Proti loňské čtyřstovce nemá dnes testovaná šestistovka systém automatického zapínání světel. Za zmínku určitě stojí i nastavitelné páčky brzd, chytře umístěný varovný spínač blikačů.

Na „palubě“ tohoto mohutného křižníku je dost místa i pro nás dlouhány, sedlo je pohodlné na úrovni této vyšší třídy a potěší i možnost nastavení bederní opěrky do více poloh. Sedadlo spolujezdce je na první posaz trochu tužší, ovšem nabízí výborně umístěná madla a příjemnou jistotu zádové opěrky. Řidič se tak nemusí bát vzít na křižovatce pořádně za plyn! Velký plexištít dobře chrání hlavu jezdce, proudu větru a deště jsou ovšem vystaveny ramena a ruce. je nastavitelný do dvou poloh, ovšem pouze manuálně pomocí nářadí – tady ještě SYM trochu zaostává za konkurencí s elektrickými štíty. To ale bohatě vynahrazuje prodejní cenou – tento v podstatě jediný nedostatek je vyvážený hodnotou pouhých 174 tisíc korun! Konkurence přitom s cenovkami začíná nad 210 tis a šplhá až k hranici 280 tis!

I přes pár kilo navíc proti čtyřstovce patří SYM Maxsym 600i Sporty se suchou váhou 238 kg patří k lehčím maxiskútrům a na první dojem působí docela lehce a spíš snese srovnání se střední třídou čtyřstovek než s ostatními maxiskútry nad 600 ccm – i to je výhoda použití jednoválce a i to může být podstatným argumentem pro řadu zájemců. Ve městě se i přes velké rozměry pohybuje podstatně jistěji. Má neutrální řízení s lehkým ovládáním ve všech rychlostech a patnáctková kola dávají velmi dobrou jistotu i při rychlejším svezení – které si zájemci o šestistovku určitě také chtějí dopřát. V náklonu je řízení někdy až moc lehké a chce to pevně držet řídítka a přesně určovat stopu.

Pro odpružení a brzdy platí to samé co pro dříve testovanou čtyřstovku. Perfektně tlumí drobné nerovnosti či dlažební kostky, ale na hodně rozbitých silnicích přenese dost rázů do řídítek a občas vás povyhodí ze sedla. Není to nic kritického a u řady jiných skútrů by mi to ani nevadilo, ale Maxsym je v ostatních ohledech tak dobrý, že tenhle nedostatek prostě víc vynikne.

Jednoválec 565ccm převzatý ze čtyřkolky je kupodivu dokonale kultivovaný, Hladce přede a má krásný progresivní nástup od spodních otáček a při pomalém popojíždění mezi auty je překvapivě ještě příjemnější než čtyřstovka. U zajížděného kusu jsme si troufli jej na chvíli projet rychlostí 130 km/h, kdy točil 5000 ot/min a projevoval se jen mírnými vibracemi do řídítek. Osobní dojem? Ten cenový rozdíl proti čtyřstovce určitě stojí za to připlatit, 12 koní navíc je zkrátka v provozu a při předjíždění ve dvou znát. Čtyřpístkové radiální brzdy to v pohodě zvládají a mají pěkně razantní nástup a díky jistotě systému ABS značky Bosch se nemusíte bát je plně využít.

Závěrečný dojem? Za cenu 174 tisíc jde o výbornou vstupenku do světa těch největších maxiskútrů! Tvoří kategorii sám pro sebe, je o dost zábavnější než čtyřstovka ze stejné dílny a jednoválcový pohon přináší spíš výhody než slabiny. Za nás určit palec nahoru!

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT, foto: Jan Altner