Tenhle maxiskútr od tchaj-wanského výrobce SYM už v mnohém překonává japonskou konkurenci v této třídě a ve vítězství ve své třídě mu brání jen pár drobností. Které to jsou?
První designový koncept s těmito tvary se představil v expozici SYMu už v roce 2009 na každoroční hlavní světové motovýstavě Eicma v Miláně a na trh se dostal v roce 2011. My jsme ale otestovali poslední verzi se systémem ABS, která navíc dostala pár dalších drobných vychytávek, jako třeba větrání ve středovém panelu kombinované s vyhříváním pro jízdy v zimě.
V designu už Maxsym patří ke špičce dnešní nabídky, hlavně díky povedenému přednímu světlometu s integrovaným LED denním svícením. Těsně nad přístrojovkou je přitom umístěné světelné čidlo, které k denním diodám večre nebo třeba při vjezdu do tunelu automaticky zapne i hlavní světlomety. Ale kdo dává přednost stálému svícení, může si světla přepnout do trvale zapnutého režimu… Proti předchozí verzi se změnilo i umístění varovných blikačů na levou ruku a nyní je mnohem snadnější třeba poděkovat bliknutím řidiči, který vám udělal cestu v koloně.
Také dvoudílná koncová svítilna vyvedená z diod musí na showroomu každého zájemce nadchnout, zvlášť když je nad ní integrovaná opěrka spolujezdce, samozřejmě v barvě skútru. Tenhle doplněk na trhu najdete jen u pár modelů a třeba Burgman se s ní pyšní až v té nejvyšší verzi Executive. Jinak je skútr pořádně široký a celkově působí dojmem, že patří spíš k nejvýkonnější třídě šestistovek, než „jenom“ mezi čtyřkila. To ostatně naznačuje i obrovský doutníkovitý výfuk, na který občas musíte při manévrování na parkovištích a couvání dávat trochu pozor.
To nejlepší na vás ale čeká až po usazení do sedla. Takhle luxusní a barevnou přístrojovku totiž může Maxsymu závidět i řada skútru s podstatně vyšší cenovkou! Přístrojovka je navíc ve tmě celoplošně podsvětlená a na jízdy v noci se prostě budete těšit. Naopak menší vadou jsou dost málo viditelné kontrolky směrovek – nemají prosvětlenou celou plochu, ale jen obrys, a na slunci to není moc vidět. A když už jsme u kritiky, osobně mi k tvarům skútru moc neseděla ani hranatá chromovaná zrcátka, která navíc mají v této třídě spíš podprůměrný výhled dozadu. V roli kupce bych si asi hned na prodejně domluvil výměnu za větší a praktičtější v černém plastu. Parkovací brzdu najdete připravenou pro pravou ruku dole u kolena.
Široké sedlo s bederní opěrkou je tak akorát tuhé pro krátké jízdy po městě i delší cesty po dálnici a nohy si pohodlně opřete rovně na podlážku nebo před sebe na šikmé prochy vedle předního kola – tedy pokud nemáte přes 195 cm jako já, já už jsem si občas drcnul koleme do předních kastlíků a úplně dopředu si nohy dával jen zřídka. Hlavní část komfortu ale zajišťuje velký plexištít, který je výborně tvarovaná a navíc si jej mohou dlouháni posunout ještě o pět centimetrů výše. Nejde to sice elektronicky, to bychom v této cenové třídě asi chtěli moc, je nutné sundat pár krytek a zapracovat šroubovákem. Plexištít je ve vyšších rychlostech dokonalý a nevytváří žádné turbulence.
Vodou chlazený jednoválec o objemu 399,3 ccm nabídne slušnou hodnotu maximálního výkonu 32 koní (23,5 kW/6000 ot./min) a má rozvážný zátah a sílu, která se plně projeví až nad 50 km/h. Při stání na semaforech se do řídítek dostanou menší vibrace, ty ale okamžitě po rozjezdu zmizí. Tachometr se dá vydráždit až nějak k nelegálním hodnotám přes 160 km/h, GPS ukázala velmi slušnou hodnotu 148 km/h. U tohoto skútru jsem také poprvé ocenil otáčkoměr – je docela zábavné sledovat, jak při běžné jízdě rychlost regujuje variátor a udržují se konstatntní otáčky, no a na dálnici pak při dalším zrychlování se začne motor teprve pořádně vytáčet a ručička směřuje dál a dál k červenému poli. S Maxsymem se přitom nedostanete přes hranici spotřeby 5 L/100km, při běžném ježdění můžete klidně počítat spíš s hodnotou 4 L/100km a s objemem nádrže 14,7 L a dobrým přehledem díky ukazateli úrovně paliva v nádrži na přístrojovce tak máte k dispozici dojezd hodně přes 300 km.
Rozložení provozní hmotnosti ve výši 224 kg mezi kola 15 palců vepředu a 14 palců vzadu umožňuje velmi dobrou obratnost při jízdě ve městě, dobře navržená geometrie ale zároveň dovolí i ostřejší svezení v zatáčkách. Snad jen rejd by si do města zasloužil ještě trochu větší záběr.
Skútr i ve větší rychlosti dobře drží stopu a má jisté řízení. Tedy až do chvíle, kdy přijdou větší hrboly. pak se projeví asi jediná slabina Maxsymu, a to je odpružení. To vám na hodně rozbitých silnicích přenese dost rázů do řídítek a občas vás povyhodí ze sedla. To se naštěstí mírně zlepšilo po nastavení zadních pružin na měkčí setup, i tak se ale na větších nerovnostech projeví menší tuhost rámu. Není to nic kritického a u řady jiných skútrů by mi to ani nevadilo, ale Maxsym je v ostatních ohledech tak dobrý, že tenhle nedostatek prostě víc vynikne.
To platí zvlášť u poslední důležité funkce, kterou jsou brzdy. Radiální bloky mají pěkně razantní nástup a díky jistotě systému ABS značky Bosh se nemusíte bát je plně využít. A v tom vám při divočejší jízdě bude někdy vadit právě slabší odpružení, kvůli kterému se ABS aktivuje zbytečně brzy. Jinak ale jde o jedny z nejlepších brzd ve světě skútrů, a to mluvím i o sportovních strojích!
Po stránce praktických funkcí nabízí Maxsym hned tři velké přihrádky před koleny řidiče, kde najdete i zásuvku 12V a dokonce i pětivoltový konektor USB, takže můžete hned naplno využít svůj telefon, navigaci, hudbu… Hlavní část zavazadel samozřejmě pohltí velký podsedlový prostor, kam uložíte i dvě menší integrálky (svoji velkou vyklápěčku Shark evoline jsem tam nenacpal jen o dva centimetry, které chyběly do zavření sedla.
Odklápění sedla lze odemknout klasicky pomocí klíčku, ale také elektricky pomocí tlačítka na levém řídítku. A pochvalovat si bude i to největší zavazadlo = spolujezdec, na kterého čeká široké sedlo a vyklápěcí stupačky, která se navíc pohodlně vykloopí pouhým dupnutím na pojistku shora.
Jak jsem zmínil na začátku, Sym Maxsym 400i ABS už ve své třídě v mnohém překonává japonskou konkurenci. A za cenu 137 tis jde na našem trhu o výbornou nabídku pro každého zájemce o pořádný maxiskútr. Japonská konkurence čtyřstovek začíná cenově o 30-40tis výše a kromě odpružení nenabídne o nic lepší svezení. Hlavní konkurencí tak pro Maxsym bude asi paradoxně třístovka Citycom z vlastní stáje.
Technické údaje a aktuální cenu modelu Sym Maxsym 400i ABS najdete pod tímto odkazem.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner