Sym HD 125

Opravdové jaro je ještě přeci jen pár týdnů před námi, naše redakce ale rozhodně zimním spánkem nespí a připravila pro vás první test letošního roku. Do rukou se nám dostal u nás nejúspěšnější model od taiwanského Symu – HD 125.

HD spadá do populární kategorie městských 125 s velkými koly a pohodlným podvozkem. Kola jsou také jedním z nejvýraznějších designových prvků na skútru. Tím dalším je velký světlomet a chromovaná mřížka nad ním. Vše ostatní nijak nepřekvapí, křivky jsou klasické, pěkně vypadají blinkry integrované do kapličky řidítek. Ty jsou zároveň velice dobře viditelné. Sym nevyužívá pro osvětlení LED, přesto jsou všechna světla dostatečně výrazná.

Za řidítky najdete vše tam, kde čekáte, sedlo je přiměřeně tvrdé a hodně rozměrné, takže ani větší postavy by neměly mít problém. Stejné je to s místem na nohy. V přední kapotě jsou výklenky pro špičky bot, díky kterým jsem neměl sebemenší problém se na skútr poskládat. Řidítka jsou akorát široká a všechny ovladače tam, kde je čekáte. Na levé straně je na místě světelné houkačky tlačítko, které při zapnutém klíčku otevře podsedlový prostor. Ten nepatří k největším, ale menší integrálka, nebo větší nákup sem dáte. Palubní deska nepřekvapí, ani nezklame, jedná se o standard této třídy, ukáže Vám stav paliva, aktuální rychlost, najeté kilometry a teplotu chladící kapaliny. Nad samotnou palubní deskou jsou ještě umístěny jednoduché digitální hodiny. Kontrolky blinkrů a dálkového světla jsou při noční jízdě hodně jasné a jezdce trochu oslňují, na druhou stranu i za ostrého slunce je dobře vidíte.

Chytne i na Sibiři

Vzhledem k tomu, jaké jsme měli k testu počasí jsem měl trochu obavy ze studených startů, přeci jen teploty pod nulou nejsou nejlepším přítelem jednoválců. Hodně mě ale překvapilo, když motor, ač plněný karburátorem (a mimochodem splňující normu Euro 3) chytnul vždy na první protočení. Po chvíli zahřátí už se nechal vytáčet a normálně používat. Výfuk vypadá velice elegantně, ale jeho zvuk je hodně zajímavý, není nijak přidušený a nechá naplno vyznít jednoválcovému dunění, skútr je tak dost slyšet a ostatní řidiči si dávají pozor.

Rozjezdová spojka je nastavená do středních otáček, kde má motor o výkonu 9,7kW dostatek točivého momentu pro svižný rozjezd. Akcelerace je dostatečná na to, abyste z křižovatek zmizeli daleko před auty. Motor táhne konstantně až k sedmdesátce, kde mu začne pomalu docházet dech, ručičku tachometru se mi pak podařilo z kopce dohnat někam ke 110 Km/hod. Ve městě vás ale bude zajímat hlavně dynamika do osmdesátky, kterou má Sym vynikající. Pokud se rozvášníte, je třeba skútr také bezpečně zastavit. K tomu u HD slouží zadní bubnová a přední kotoučová brzda. Trochu zklamaní jsme byli z přední brzdy, které chyběl razantní nástup brzdného účinku a bylo třeba brzdit hodně velkou silou. Od zadního bubnu toho moc čekat nelze, přibřzďuje, zbytečně neblokuje zadní kolo, takže vše v pořádku.

Co je na Symu nejlepší je podvozek. Kombinace velkých 16“ kol a komfortního odpružení je výborná a dodává dostatek jistoty. Při testu jsme měli dost problémů s přilnavostí pneumatik na promrzlých silnicích, podvozek dal ale vždy včas vědět, kdy kola přichází o adhezi a jezdec měl dost času situaci kontrolovat. V rychlých zatáčkách se skútr nerozhoupe a při prudkých manévrech reaguje dostatečně rychle. Jezdec si musí dávat pozor jen v opravdu pomalých zatáčkách, kde má poměrně těžký a díky velkým kolům vysoký skútr tendence k zavírání řidítek.

V noci jako ve dne

Velkou pochvalu si zaslouží osvětlení. To u skútrů většinou ustupuje designu a noční jízdy jsou pak utrpením. HD má opravdu velké světlo, které je navíc dobře nastavené, takže při brzké tmě, kterou jsme při testu zažívali nebyl s jízdou problém. Potkávací i dálkové světlo svítí tam, kam očekáváte a viditelnost je perfektní.

Své místo si na HD najde i spolujezdec, díky dlouhému sedlu a velkým výklopným stupačkám má dost místa. K držení slouží madla vedle zadního nosiče. Překvapivě dobře se s dvojnásobnou váhou popral motor, který nijak extrémně neztrácí dech a i ve dvou se dá městem s přehledem proplouvat.

Závěr

Sym se nejen na našem trhu prezentuje už nějakou dobu a je třeba uznat, že úspěšně. Po dvou testech maxiskútrů se nám konečně dostala do ruky i menší 125 a splnila naše očekávání. I v hodně náročných podmínkách mrazivého počasí fungovala perfektně. Je tu samozřejmě pár drobných much, ale ty stroji vzhledem k velice příjemné ceně rádi odpustíme. Pokud tedy sháníte neúnavného dříče s dobrými jízdními vlastnostmi a nezáleží vám na stylu a závodění, je HD stroj právě pro vás.

Technické údaje

Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor, Filip Tichý