Fiddle přišel na svět již v roce 2008, v roce 2010 dostal inovovaný motor se vstřikováním, který jsme také odzkoušeli v redakčním testu a dokonce jsme s ním vyrazili na zimní Elafantreffen. A nyní máme v ruce třetí generaci – jaké má silné a jaké slabší stránky?
Inovovaný výkonnější motor a atraktivnější dvoubarevný design s kufrem v barvě stroje v ceně, to jsou hlavní změny Fiddle III. Ale hlavně solidní tchajwanská kvalita konstrukce i výroby za dobrou cenu. Za necelých padesát tisíc je tak na trhu pěkný neo-retro skútr, který má základní tvary převzaté z historie a připomíná křížence mezi Vespou a Lambrettou.
Ducha šedesátých let moc pěkně zvýrazňuje dvoubarevné lakování, i když osobně mi kombinace tmavohnědé a kávové barvy přišla trochu ponurá a asi bych radši sáhl po veselejší bílo-červené kombinaci, který je také v nabídce. Moderní techniku u skútru na první pohled prozradí LEDkové osvětlení či automatické rozsvěcení světel, to u předchozí verze ještě nebylo. Naopak chromovaná kulatá zrcátka, to je klasika, navíc s poměrně slušným výhledem dozadu
Nové je také sedlo s posazem 800 mm nad zemí a lepším neklouzavým potahem, které v kombinaci s rovnou podlážkou přináší slušné pohodlí i pro delší dojíždění, nehledě na možnost posadit si mezi nohy velkou tašku s nákupem. Ale na nákup vám bude stačit vkusný 30litrový topcase v barvě skútru. Přístrojovka ej převzatá z předchozího modelu a je sice perfektně přehledná, ale k novému designu už by si také zasloužila trochu luxusnější zpracování. Naopak ovladače na řídítkách už mají moderní tvat a dobře padnou do ruky.
Motor dostal 2 koně navíc a zvětšenou nádrž na 6,8 L (z předchozích 5,2) a i přes novou konstrukci si jako retro prvek podržel i možnost našlápnutí startovací pákou. I to se může hodit, až vám jednou nečekaně zeslábne baterie… Celkový výkon vzrostl na 7,3 kW při 8500 ot/m z předchozích 6,5 kW a je to znát na maximální rychlosti – u dvojky se na tachometru stovka vyšplhala jen zřídka, s trojkou ji tam dostanete skoro všude a na rovině si skútr drží reálnou hodnotu 105 km/h. Fiddle III díky vyššímu výkonu vcelku v pohodě zvládá i jízdu ve dvou, vaše slečna určitě ocení opěrku na standardně dodávaném zadním kufru.
Co zůstalo stejné, je rozvážný rozjezd – po otočení plynem se po mikroskopické prodlevě roztočí motor, po dalším okamžiku se „chytne“ variátor. Většina konkurenčních skútrů je nastavená na rychlejší starty od křižovatek, Fiddle III je spíše na rozvážnější svezení a odmění se vám spotřebou kolem 3L na 100 km.
Stabilní podvozek a dobrá ovladatelnost dělají z kličkování mezi auty příjemnou a bezpečnou záležitost a skútr pobere i většinu menších nerovností, až větší díry pak dostanete naservírované do rukou. Také pneumatiky Duro na 12palcových ráfcích slušně drží a při brzdění přední kotoučovou a zadní bubnovou brzdou se jen tak neutrhnou do smyku. Brzdy jsou přitom dobře naladěné na klidnější jízdu a nehrozí, že by začátečníkovi přehnaně blokovaly kolo či zavíraly řízení při zastavení.
Vyšší plexištítek hlavně pěkně vypadá a dává Fiddle III výraz maxiskútru, při delších přesunech či nepřízni počasí se za něj také slušně schováte. Díky kufru, podsedlovému prostoru a poměrně velké schránce před koleny řidiče poskytuje Fiddle III dost místa pro uložení všech potřebných věcí, v záloze je ještě háček na tašku, kterou si zavěsíte mezi kolena.
SYM Fiddle ve třetí generaci je zkrátka stále povedený skútr, který díky výrobě na Tchajwanu nabízí velmi slušnou kvalitu zpracování, dobré jízdní vlastnosti a hlavně poutavý design, díky kterému budete mít z každé cesty na nákup radost.
Technické údaje a aktuální cenu najdete pod títo odkazem na stránkách dovozce.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner