Sym Citycom 300

To, že s taiwanskými výrobci skútrů je třeba velice vážně počítat, už nějakou dobu víme. Nikdo ale nečekal, že se tak rychle usadí i v segmentu luxusnějších skútrů velkých objemů. Letošní novinkou je třístovka určená – na rozdíl od dvěpade GTS – především do města.

Určení skútru je vidět už na první pohled. Velká přední kapotáž je hodně kolmá, stejně jako plexisklo. Sedlo je jen mírně skloněné dopředu a i podlaha skútru je v podstatě rovná. Vše pak dokreslují velká kola, která se osvědčí především na městských nerovnostech. Pro delší cesty naopak hovoří poměrně slušný prostor pod sedlem (některé skútry na šestnáctkách nemají místo skoro žádné) a velká schránka pod řidítky. V neposlední řadě pak kapalinou chlazená třístovka krmená vstřikováním a vyplachovaná přes dvouventilovou techniku.

Designově se mi skútr opravdu líbí, hranatý předek a světla kombinovaný s oblejší zádí vypadá moc hezky, stejně jako všechny detaily, které jsou kvalitně zpracované. Palubní deska vypadá luxusně a zobrazuje jezdci vše, co potřebuje vědět, pomocí tří analogových budíků a multifunkčního displeje. Ovladače jsou standardní, vyzdvihnout lze také možnost úplně zhasnout světla – to se může hodit třeba při nočním pytlačení. Za zmínku rozhodně stojí kryty rukou vyčnívající z horní kapotáže. V dešti chrání jezdci ruce a pokud není vyloženě slejvák, má je téměř suché.

Posez na skútru je spíše městský, jezdec sedí vzpřímeně, nohy pokrčené v pravém úhlu. Když jsme si stroj v redakci půjčovali, vyhovoval všem postavám a ergonomii nebylo co vytknout. Sedlo je měkké tak akorát, neprosedí se při delších cestách a malá opěrka usnadňuje řidiči akceleraci. Velice dobře je na tom i spolujezdec, který má dost místa a opravdu velká pohodlná madla.

Jízda

Konečně jsme se usadili, takže vzhůru na silnice. Na tlačítko startéru motor reaguje okamžitě a při jakékoliv teplotě chytá hned po prvním protočení. Dokonalé starty má na svědomí vstřikování, které také zajišťuje velice příjemnou spotřebu mezi třemi a čtyřmi litry a plnění emisní normy Euro 3. Citycom se rozjíždí už ve velice nízkých otáčkách, ale díky slušnému točivému momentu tříkila to není problém, právě naopak – při popojíždění nemusíte mít motor zbytečně vytočený a skútr si jen spokojeně brumlá. Akcelerace je adekvátní objemové kategorii, díky nízké váze máte jistotu, že budete odjíždět z křižovatky jako první, a až do osmdesátky se jedná o opravdu působivé zrychlení.

Dál už se ručička tachometru šplhá o něco méně ochotně, ale pořád můžeme mluvit o zrychlování. Rozumná cestovní rychlost je 120 km/hod. Na dálnici se mi podařilo ručičku tachometru z mírného kopce dotlačit až ke 140ti, ale to už je opravdu extrém a potkat v takové rychlosti podélnou nerovnost bych nechtěl. Rovnou ale přejdu k dálničnímu tématu. Jak jsem psal, skútr je především městská záležitost, ale pokud bydlíte na periferii velkoměsta, je to ideální, dálniční přesun není problém, stejně jako jízda po okreskách, kde oceníte stabilní podvozek na velkých kolech. Na Citycomu samozřejmě nebudete mít stejný luxus jako na cestovních korábech jako Burgman, ale svou funkci rozhodně splní.

Při rychlé jízdě oceníte kapotáž, která jezdce chrání velice slušně, plexi odvádí vzduch nad jezdcovu přilbu a menší postavy mají komfort téměř jako v autě. O něco hůř je na tom spolujezdec, na kterého působí turbulence od řidiče, není to ale nic zásadního. Vraťme se ale do města, kam tento stroj především patří. Díky strmému řízení není problém se otočit téměř na pětníku a vejít se mezi auta, kde se vám zachce. Trochu zvyku vyžadují brzdy, na obou kolech jsou kotouče. Zadní brzda se ráda blokuje, naopak té přední chybí razantní nástup a je pocitově hodně tupá, přitom obě brzdy jsou už v základu vybavené opletenými hadicemi. Pochválit naopak musím zrcátka. Ta jsou stabilní a je v nich velice dobrý přehled. Během testu se nám bohužel nepoštěstilo vyzkoušet noční jízdu, věřím ale, že dvojice předních lamp nebude mít s jízdou po tmě problém.

Co tedy říci závěrem? Tento Sym by mohl velice zle zatápět konkurenčním třístovkám japonské a italské produkce, stejně jako čtyřstovce od Peugeotu. Je to dáno především cenou – za částku lehce přesahující sto tisíc dostanete městskou třístovku se stříkačkou, zpracováním, které tomu japonskému už dýchá na záda, a příjemnými jízdními vlastnostmi.

Autor: skutrmania.cz