Skútry na Autosalonu ve Frankfurtu

Frankfurtský autosalon je největší evropskou motoristickou výstava a kromě aut tu byla k vidění i řada zajímavých motorek a skútrů.

Hlavním hitem byl bezesporu koncept elektrického skútru „BMW Concept e“ s pohonem na speciální chlazené Li-ion baterie. Zatím jde pouze o koncept a s výrobu se počítá nejdříve za dva roky, ovšem již za měsíc BMW představí na výstavě v Miláně dva maxiskútry – sportovnější 500 ccm a cestovnější 650 ccm. Oba budou do značné míry vycházet ze zde předvedeného designu!

Tak inovativní krok si říká o odvážný design. Futuristické křivky a ekologicky laděná světle zelená barva se skvěle hodí k oznámeným parametrům – skútr bez spalovacího motoru by měl nabídnout každodenní dojezd přes 100 km a dynamiku maxiskútru pětistovky, tedy dostatečnou rychlost pro dojíždění po dálnici a jízdu se spolujezdcem. Konstruktéři seebvědomě tvrdí, že i s hmotností se dostanou na hodnotu obvyklou pro současné benzínové maxiskútry.

Základ konstrukce jsme měli možnost si prohlédnout již na začátku prázdnin na Innovation Days v Mnichově. Nový skútr bude využívat vysokonapěťové technologie (nad 60 V) s těmi nejpřísnějšími bezpečnostními standardy. Rekuperace energie při brzdění je samozřejmostí, což umí zachovat dojezd i při jízdě po městě s častým zastavováním a rozjezdy. Nabíjení bude možné z běžné domácí zásuvky a doba nabití prázdné baterie je pod tři hodiny, rychlodobíjení dokonce v řádu pár desítek minut.

Honda EV-neo

Elektrický skútr byl připraven i na stánku Hondy. Elektrická Honda EV-neo již jezdí v Japonsku a testuje se v Barceloně.

Přestože jde o skútr s elektromotorem, který umí zatáhnout úplně od klidové polohy, je pro větší variabilitu v nejrůznějších podmínkách vybaven automatickou odstředivou spojkou, to znamená, že motor se nejprve roztočí a pak teprve se přenese výkon na kolo. Zajímavá je také elektronika, která hlídá teplotu baterie a v případě hrozícího přehřátí omezí výkon a na displeji přístrojovky o tom informuje ikonkou želvičky.

Peugeot

I francouzský výrobce pracuje na zeleném pohonu a na stánku představil elektrický E-Vivacity. Pro něj ve francouských městech plánuje síť dobíjecích stanic.

Suzuki

U Suzuki jdou na ekologii z jiné stránky a připravují Burgman upravený pro pohon na vodíkové články. Výhodou je rychlé tankování místo zdlouhavého dobíjení a emise jen v podobě vodních par. Suzuki již prošla řadou zkoušek na bezpečnost, které by měly odvrátit obavy z výbuchu vodíku při kolizi. Nyní se připravuje na vybudování sítě čerpacích stanic s vodíkem.

Další značky a zajímavosti






Autor: FilipT, foto: Jan Altner