Rozhovor s panem BESIP

Oddělení bezpečnosti silničního provozu Ministerstva dopravy, známé pod názvem BESIP, má od podzimu nového šéfa Ondřeje Valentu. Protože jsme se doslechli o vítané změně ve strategii BESIPU, který se začíná vě větší míře angažovat také v bezpečnosti motocyklistů na našich silnicích, požádali jsme Ondřeje Valentu o malý rozhovor a vytáhli z něj řadu zajímavých informací.

Takže na začátek otázka, která určitě bude naše čtenáře hodně zajímat – máte papíry na motorku, případně nějaké zkušenosti s motorkami a lidmi kolem nich?


Bohužel papíry zatím nemám, ale určitě si je chci v letošním roce udělat. Rozhodně pak taky využiju nějakou lekci u M. Lisýho, abych se nepoložil hned na první vyjížďce. Mám kolem sebe hodně motorkářů, jezdících od supersportů po čopry, a i proto jsem se rozhodl si papíry udělat. Nemít přítelkyni, tak asi zmíním i to, že se kolem motorek pohybuje spousta pěkných holek. 🙂

BESIP se letos začíná víc starat také o jezdce na jednostopých strojích, co k tomu vedlo?

Vedly mě k tomu dva pohledy. Jeden profesní a jeden osobní. Při pohledu na činnost BESIPu v minulosti jsem zjistil, že se motorkáři nikdy moc komplexně neřešili, i když jsou jednou z nejrizikovějších skupin řidičů. Samozřejmě je to těžko komunikovatelná skupina, ale já to beru jako výzvu a věřím, že připravovaná kontaktní kampaň na motosrazech bude mít smysl a úspěch. A ten osobní je bohužel trochu smutnější, na motorce zemřel můj bratranec, takže je v tom i hodně osobní motivace, aby další lidé nepřicházeli o své blízké.

Co konkrétně plánuje BESIP pro motocyklisty v této sezóně?

Jak jsem již řekl, chystáme velkou kontaktní kampaň na srazech, kde bychom chtěli přesvědčit motorkáře, aby začali navštěvovat kurzy ovládání svých strojů, prezentovat poskytování první pomoci a samozřejmě budeme téma motorek komunikovat ve svých spotech (rádio, TV) a především v médiích, která jsou motorkářům přímo určena.

Co chystá BESIP v oblasti legislativy? Předpokládám že jako součást ministerstva dopravy se účastníte přípravy návrhů zákonů i procesu schvalování…

BESIP díky mému členství v mezirezortní expertní komisi ministerstev dopravy a vnitra připravuje hlavně mnoho úprav stávající legislativy, které snad zmenší počet hluchých míst. Naším hlavním cílem je, aby legislativní úpravy vycházely především z reality a zkušeností profesionálů (hasiči, záchranáři, dopravní policie atd.) Například připravujeme zrušení povinnosti vybavení auto(moto)lékárničky resuscitační maskou a letákem poskytování první pomoci.

Všiml jsem si kampaně podporující použití reflexních prvků pro cyklisty a chodce na silnicích. Podporuje BESIP reflexní doplňky i pro motocyklisty?


Rozhodně a samozřejmě vzhledem k filozofii jízdy na motorce chceme, aby reflexní prvky plnily svou funkci, ale zároveň nebyly rušivými elementy pro design motorek nebo oblečení motorkářů. Což je samozřejmě další výzvou.

Nehrozí, že po větším rozšíření jízdy například v reflexních vestách nám začnou naši zákonodárci jejich použití zavádět jako povinné?


To už je spíše otázka na naše zákonodárce, ale za mě i za BESIP spíše chceme, aby motorkáři a nejen oni vnímali používání reflexních prvků jako svou osobní iniciativu pro ochranu zdraví, než povinnost, při jejímž porušení jim bude hrozit pokuta.

Díky za rozhovor i za vaše úsilí v oblasti bezpečnosti a přejeme hodně štěstí s tím řidičákem 😉

Autor: FilipT