Quadro 350D – první svezení

Premiéra zahájení prodeje tříkolových skútrů Quadro se překvapivě odehrála v Německu, kde jsme poblíž Weidenu měli možnost absolvovat prvních pár desítek na seznámení s novým skútrem. A bylo to hodně zajímavá jízda!

O výrazných výhodách zdvojeného předního kola jsme již psali třeba ve společném testu Piaggio MP3 Touring a YOUrban. Říkáte si, proč se v Itálii vedle Piaggia a jeho řady MP3 objevila další značka vyrábějící tříkolové skútry? Na vývoji této tříkolové myšlenky se totiž od počátků podílela italská konstrukční společnost Marabese Design, která nyní přišla s dalším řešením tříkolové technologie. Dceřiná rodinná firma rodiny Marabese, společnost Quadro Technologie, před dvěma lety ukázala první prototyp čtyřkolového skútru – od toho také název Quadro. Konstruktéři přitom přišli s novým, dokonale jednoduchým způsobem zavěšení s řadou výhod.

Když to trochu zjednoduším, přední kola jsou zavěšená na A ramenou uchycených na středovém rámu podobně jako třeba u čtyřkolek. Naklánění i tlumení nerovností je řešeno společným vzduchovým tlumičem propojeným hydraulickým vedením, systém neobsahuje vůbec žádné pružiny! Celé tohle řešení má obrovskou výhodu v robustní stavbě i pevném vedení kol, dokonalé je i uložení řízení ve středové trubce, které je tak oddělené od zatížených a namáhaných částí. Daní za toto řešení odpružení a naklápění je pak určitý odpor hydrauliky při skládání skútru do náklonu do zatáčky.

Ale pojďme se podívat na první sériový stroj s touto konstrukcí – Quadro 350D. Zakladatel společnosti Luciano Marabese místo vyvíjené „čtyřkolovky“ napřed rozjíždí výrobu tříkolové verze. Ta může využít podstatně jednodušší a levnější klasickou konstrukci zadní nápravy shodnou s ostatními skútry, nemluvě o legislativě i důvěře veřejnosti, která si v jižních zemích hodně oblíbila tříkolovky od Piaggia. Společnost Quadro proto využila výrobní kapacity taiwanské značky Aeon a navázala na její produkci. Tříkolový model Quadro 350D tak „od pasu dozadu“ vychází z klasického skútru Aeon Urban 350i, který se v Itálii mimochodem prodává i pod značkou Benelli Zenzero 350i. S tímto skútrem pak Quadro kromě celé zadní části a motoru sdílí i dvojici předních světlometů, ovladače a přístrojovku.

Design skútru Quadro 350D jako celku se ovšem vyšvihl na luxusní úroveň díky propracovanému přechodu lakovaných plastů do náznaku širokého plastového „zobáku“. Pod ním se nádherně vyjímá plastová mřížka, která kryje hlavní vzduchový tlumič. Zdálky to pak celé trochu připomíná chladič historických závodních vozů…

Pěkná litá kola krytá blatníky ještě lemují náznaky lakovaných spoilerů na bočních kapotážích z černého plastu a celý stroj má hodně přepychový výraz. Je vidět, že Marabese Design má v designu obrovské zkušenosti, však se také podíleli na návrhu strojů mnoha slavných strojů, například Moto Guzzi V11, Triumph Speed Triple či Yamaha MT-03!

Když se posadíme do sedla, luxusní dojem trochu poleví a před námi je jednoduchá plastová přístrojovka, která neurazí, ale ani nijak zvlášť nenadchne. V přehledném podání zde na jezdce čeká analogový otáčkoměr a digitální tachometr s dalšími údaji, doplněný přehledným blokem kontrolek po levé straně. Ovladače na řídítkách jsou dokonale funkční, zahrnují i šikovně umístěný spínač varovných světel, zrcátka nabídnou slušný výhled dozadu, ale celé je to možná až moc praktické a jednoduché. Takhle výjimečný stroj by si zasloužil i výjimečný „kokpit“ okořeněný třeba trochou chromovaných obrouček místo stříbrného plastu.

V sedle skútru najde jezdec slušnou porci pohodlí, vyšší sedlo je tak akorát prostorné a měkké a má příjemnou opěrku beder, jízdní pozice je uvolněná a pohodlná. O postranní stojánek se nemusíte starat, parkovací brzda funguje zároveň jako uzávěr hydrauliky, takže skútr zůstane stát v zaaretované pozici. Pak stačí jen odjistit brzdu a rázem sedíte na klasickém skútru a v sedle ani nepoznáte, že máte vepředu dvě kola. To se ovšem změní brzy po rozjezdu – řízení s naklápěním i odpružením pomocí hydrauliky s vzduchovým tlumičem klade mírný odpor a skútr se musí do zatáčky vždy trochu tlačit. Řízení je trochu tužší než u klasického skútru a třeba rychlé překlápění mezi zatáčkami si vyžádá o něco aktivnější vedení než u klasického skútru. Je to znát i při jízdě krokem, kdy je o trochu těžší udržet rovnováhu.

Naopak ve vyšších rychlostech přináší tento systém řízení skvělou jistotu a je znát, že vedení kol je přesné a bez sebemenší vůle. Měl jsem možnost na část cesty přesednout na klasický skútr Kymco Downtown 300i a před většinou zatáček jsem ubíral plyn. Naproti za řídítky Quadra to můžete do zatáčky bez obav poslat, protože celý stroj i odezva řízení vám dává naprostou jistotu, že vám prostě předek neujede! Rozbitá silnice, trocha štěrku, dlažba, koleje, nic z toho vás nerozhodí. Pneumatické odpružení se přitom dokáže obdivuhodně vyrovnat i s většími dírami a do řídítek se nedostane opravdu nic.

Při srovnání s Kymco Downtown 300i se ale projevila jedna slabší stránka třííkolky Quadro 350D, a tou je motor. V porovnání s moderním agregátem Kymco je znát, že pohonná jednotka Aeon o zdvihovém objemu 313 ccm a udávaném výkonu 21 koní využívá starší dvouventilovou koncepci. Vstřikování vždy reaguje až s menší prodlevou a motoru se tolik nechce do otáček, jako u moderního Kymca. Dosažení maximální rychlosti 120 km/h proto chvíli trvá a nad devadesátkou už ručička tachometru leze nahoru jen zvolna. Dynamika tříkolového Quadra je také kvůli vyšší hmotnosti o něco slabší než u klasického skútru, byť na provoz po městě a rychlé starty na křižovatkách to bohatě stačí.

Brzdový systém obsahuje nožní páku, která stejně jako páčka na levé rukojeti aktivují všechny brzdiče, pravá páčka pak brzdí pouze předek. Díky třem kolům a nožní páce brzdy k řízení Quadra stačí řidičské oprávnění skupiny B. Také proto jsou brzdy nastaveny spíš na příležitostné jezdce a vyježděným řidičům můžou připadat trochu tupé, skútr ovšem i při krizovém brzdění zastaví velmi dobře.

Kromě perfektní jistoty v náklonech je lahůdkou parkování, protože po zastavení stačí jen zatáhnout ruční brzdu a můžete odkráčet. Žádný stojánek, žádné hledání rovného povrchu… Skútr sice obsahuje i hlavní stojan, ale ten slouží spíš jen pro delší odstávky. Praktickou stránku věci výrazně podporuje i dvojice schránek před koleny jezdce. V té spodní navíc čeká elektrické zásuvka, škoda jen, že alespoň jedna není uzamykatelná. Tuhle drobnost ovšem bohatě zastíní obrovský zavazadlový prostor pod sedlem. I přes patnáctkové zadní kolo sem lze uložit dvě uzavřené přilby. To je u maxiskútrů této třídy docela výjimka, a to jsem ještě zapomněl zmínit, že prostor pod sedlem má vlastní osvětlení!

První projížďka ukázala vysokou kvalitu a řadu výhod nové robustní konstrukce zavěšení předních kol, a řekl bych, že to zvlášť na rozbitých českých silnicích a ulicích bohatě vyváží menší nedostatky jako prodleva vstřikování či méně pružný motor. Quadro 350D se jeví jako perfektní volba pro začínající skútraře či řidiče, kteří chtějí bezpečný a výkonný stroj bez nutnosti řidičáku na motorku. Pro praktické ježdění bez nároků na sportovní svezení jen těžko najdete lepšího adepta. už se těším na důkladný redakční test, kde Quadro proklepneme hlavně v centru Prahy a při proplétání v hustém provozu na magistrálách a podíváme se na další vlastnosti tohoto zajímavého stroje.

Prezentační video 1

Prezentační video 2

Další informace včetně aktuální ceny najdete na webu www.quadro-vehicles.cz.

Autor: FilipT, foto: Jiří Jevický