Začala nová sezona a náš skútr si do ní zaslouží nové obutí a když už, tak to nejlepší. Pneumatiky Sava Max Scoot jsou tím nejlepším, co můžete na běžné komunikace obout a není divu, že je obouvá třeba koncern Piaggio na své sportovní skútry.
Ale pěkně od začátku. Pro přezutí pneumatik je potřeba nejdříve sundat kola, což může být u skútrů těžší, než to na první pohled vypadá. Přední kolo je celkem bez problémů. Stačí postavit skútr na centrální stojan, povolit osu a okolo vypadne. Pak musíme podepřít přední vidlici, zatížit předek skútru, aby zadní kolo bylo ve vzduchu.
No a teď přijde ta pravá legrace. Nejdříve musí dolů výfuk. Ten je na dvou šroubech na boku a na dvou šroubech v motoru. Ven šel celkem snadno a mohli jsme alespoň zjistit, jak na tom po 2600 kilometrech je. Černou barvu místy vystřídala koroze, na kterou má bohužel vliv i cesta po zasolených silnicích na Elefantentreffen.
Po sundání výfuku se ukáže pravá část kyvné vidlice ze silného plechu. Ta drží na dvou šroubech na motoru a je k ní upevněn pravý zadní tlumič. Vše jsme povolili, tlumič zajistili páskou a mohlo se jít na kolo. Matice na zadní ose šla dolů celkem bez problému. Ložisko v náboji bylo v pořádku, stejně jako gufero, které ho kryje. Pak už stačí celý plech opatrně vytrhnout z kola. Jde to dost ztuha, v náboji už je trocha koroze a museli jsme si pomoci WD40. Po troše nervů je ale plech venku. Pak stačí kolo stáhnout z tisícihranu a může do pneuservisu.
Jiný skútr
Zpětná montáž už není složitá, zkrátka opakujeme postup sundání kol, ale naopak. Mnohem zajímavější jsou jízdní vlastnosti skútru na nových gumách. Ty původní nejsou rozhodně špatné, ale s prémiovými Savami to srovnávat samozřejmě nejde.
Skútr na nových pneumatikách úplně změnil své chování. Je mnohem hravější, lépe se naklání do zatáček a celkově je jízdní stabilita vyšší. Dobře funguje také při brzdění. Abyste dostali zadní pneumatiku do smyku, musíte stisknout brzdu mnohem razantněji. Podobné je to s předkem. Výsledkem je mnohem kratší brzdná dráha skútru.
Dobrá investice
I u levnjších skútrů se rozhodně vyplatí investovat do kvalitního obutí. Pneumatiky mají zásadní vliv nejen na ovladatelnost stroje, ale především na bezpečnost jízdy. Bohužel jsme na Savách zatím nestihli zmoknout, ale jakmile budeme mít zkušenosti s chováním na vodě, určitě dáme vědět.
Autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Filip Tichý