Přestavba – Vespa ET4 Café Racer

Přestavby skútrů u nás ještě nejsou úplně v kurzu, ale první vlaštovky už tady máme a není náhodou, že majitelem je člen Vespa klubu Franta Bína.

Poprvé jsem se s touhle Vespou setkal na naší Sprintpárty, tam bohužel nebylo moc času na rozhovory a hlavně se závodilo, takže další příležitost přišla až během výstavy Motocykl, kde Franta působil na stánku Harley klubu Praha. Ano, je to trochu zvláštní kombinace, ale evidentně i Vespa a Harley Davidson mohou mít něco společného. Na focení ani tentokrát moc času nebylo, ale alespoň se mi podařilo vytáhnout z Franty nějaké ty informace.

Celá stavba nese jednoduchý název Monoposto. Ten používá především Ducati u svých jednomístných verzí a u Vespy je to tak trochu recese. Jako základ posloužila klasická ET4 125 se čtyřtaktním motorem. Na tom jsou jen základní úpravy, jako je otevřený výfuk a sání, upravená spojka a variátor. Vzhledem k tomu, že skútr se používá k dennímu ježdění, je to celkem logický postup.

Frantovou druhou prací a velkým koníčkem je airbrush. To je taky na Vespě hodně vidět. Hlavním motivem je vosa na bocích a přední kapotáži, no a před nohama jezdce je hodně zajímavý motiv znázorňující sportovní úspěchy Vespy ve velkých závodech. Díky sportovní minulosti vznikla vlastně i tato stavba. V kapotáži jsou umístěné i přídavné přístroje v ploše z imitace karbonu. Tu najdeme i na dalších místech skútru a rovněž zajímavě dotváří sportovní look stroje.

Ke stylu café racer se náramně hodí přešité sedlo, které je nyní jen pro jednoho. Majitel říká, že stejně s ním už Vespa nikoho neuveze, tak by byla škoda tam nechávat dvojsedlo. Sportovní linii dotváří i zrcátka v koncích řídítek. K tomu je tu větrný štítek, který je vyřezaný z poškrábaného štítu H-D. Držáky a další detaily si Franta vyrobil sám za pomoci svých kolegů.

Celkový vzhled dokreslují modře lakovaná kola s obutými pneumatikami Sava, ty mají bílé boky a na Vespách vypadají opravdu dobře. Mimo to se na nich i dobře a sportovně jezdí. Úpravy na stroji rozhodně nebyly nijak extra drahé, Franta si udělal řadu věcí sám a výsledkem je nezaměnitelný skútr, který v ulicích rozhodně nepřehlédnete.

Autor: Matěj Oliva