Piaggio Zip 50 – malej, ale šikovnej

Značku Piaggio není třeba dlouho představovat, je na světě snad od doby, kdy začaly po Itálii jezdit první skútry a vždy tak trochu udávala směr. Tentokrát v naší redakci zakotvil nejmenší exemplář z velké rodiny Piaggio, který vypadá tak trochu jako do ZIPu zkomprimovaný skútr.

Na první pohled je vidět, že design je z italské školy. Celý skútr je ucelený kus. Nikde nic nevyčnívá, nikde nic nechybí, na celém stroji najdete výhradně oblé tvary. Zajímavě je řešená palubka, která je uzavřena v jakémsi akváriu. Trochu jsem se bál, že na ní nebude moc vidět, ale tyto obavy se ukázaly jako liché. Stroj je homologovaný pro dva, ale muselo by se jednat o dva jezdce opravdu malých a štíhlých postav. Ostatně celý stroj je hodně malý. Většinou se nám velikost skútru podaří nějak „okecat“, ale u zipu to zkrátka nejde. Se svými 185cm, jsem se na skútr rozumně poskládat zkrátka nedokázal, což můžete vidět i na jízdních fotkách. Na druhou stranu si zachoval dostatek úložných prostor, pod sedlo se vejde otevřená přilba a další zavazadlo můžete pověsit na háček pod řidítky.

Svou velikostí je tedy Zip určen především ženám a menším jezdcům. Těm bude naopak jeho velikost dokonale vyhovovat, díky krátkému rozvoru je dokonale ovladatelný a otočíte se doslova na pětníku. Dosáhnout na zem také nebude problém, stejně jako dobře dosáhnout na řidítka a páčky. Ta pravá ovládá hydraulickou kotoučovou brzdu, levá klasický buben. Ovladače ničím zvláštní nejsou. Dvoutaktní, vzduchem chlazený jednoválec můžete uvést do chodu buďto startérem, nebo nožní pákou. Plněný je klasicky karburátorem a disponuje výkonem 3,3 Kw při poměrně nízkých otáčkách 6700 ot./min.

Po zahřátí se má motor čile k světu a do otáček se mu hodně chce. Spojka nechává dvoutakt poměrně dost vytočit a skútřík se rozjíždí v optimálním výkonu. Rozjezd je hodně svižný a skútr má na tachometru třicítku jakoby nic. Na čtyřicítku se ještě dostanete celkem rychle, ale dál už to jde hůř. Maximálka Zipu se pohybuje mezi 60 – 65 Km/hod. Této rychlosti bez problémů stíhá podvozek. Rám z ocelových trubek je hodně tuhý, odpružení kvalitní, nicméně musíme počítat s malými koly a krátkým rozvorem. Řízení je hodně rychlé, to je vynikající, když se potřebujete rychle vyhnout díře, nebo kanálu. Naopak to může být na obtíž v táhlých rychlých zatáčkách, kde je třeba se na jízdu hodně soustředit. Ani rychlé přejezdy nerovností Zipu moc nesedí a malá kola ráda trochu odskakují.

Brzdy fungují adekvátně k velikosti a výkonu skútru, po nějakém razantnějším tuningu motoru bych doporučil zasáhnout i do brzdového systému, ale v sérii obě brzdy naprosto vyhovují. Jsou dobře dávkovatelné a ani zadní buben se jen tak nezablokuje. Při testu jsem projížděl i deštěm a na mokré silnici se brzdy dají dávkovat bez problémů. Na vodě se výborně chovaly i pneumatiky, které byly vždy předvídatelné a měly stále výbornou trakci. Mimochodem nesou taiwanskou značku CST.

Piaggio Zip je rozhodně dobrý stroj, který se bohužel dostal pod zadek nesprávného jezdce. Je určen především pro mladé začínající jezdce, slečny, nebo pro klidné dojíždění třeba na ryby. Na druhou stranu jsme si s ním díky jeho vynikající ovladatelnosti užili slušnou porci zábavy. Značka Piaggio je zárukou dobrého zpracování a kvalitních komponent, které nabízí i Zip. Dvoutaktní motor má navíc své rezervy a dává prostor k dalšímu ladění. Stejně tak ale může být omezen na 45 Km/hod, což znamená možnost řízení od patnácti let. Dobře může stroj také posloužit jako pitbike pro popojíždnění po depu, nebo firmě. Spotřeba malého dvoutaktu se pohybuje okolo dvou litrů, takže 7,5 L velkou nádrž nebudete otevírat příliš často. Výhodou je samozřejmě i oddělené mazání, které umožňuje tankovat jen čistý natural a olej dolévat pouze po rozsvícení kontrolky. Jinak dvoutakt plní normu Euro 2! No a na závěr cena, ta je stanovena na 33 900,- Kč. To je jen o něco málo víc, než u taiwanských, nebo čínských strojů, to už stojí za úvahu.


Autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Filip Tichý