Jaký je maxiskútr X10 v nejsilnější motorizaci s jednoválcovou pětistovkou? To jsme měli možnost vyzkoušet v posledním redakčním testu na samotném sklonku podzimu. A bylo to opravdu důstojné a majestátní rozloučení s létem!
Model X10 s tou nejsilnější pohonnou jednotkou a tou nejvyšší výbavou Executive je totiž nádherná designová lahůdka! Ovšem má se čím chlubit i pod kapotou, kde skrývá řadu dokonalých technických řešení a funkcí, které jinde nenajdete.
Již v létě jsme otestovali slabší motorizaci X10 350, takže v dnešním testu nebudeme opakovat všechny popisy a soustředíme se jen na hlavní rysy pětistovky. Tu jsme si v ASpiritu vyzvedli v elegantní bílé barvě s hnědým sedlem. V této kombinaci jde o nádherný skútr a kožené sedlo s předními panely v imitaci kůže jen posilují dojem luxusu. Ale tmavé metalízy nebo například ta šedá třistapadesátka testovaná v létě podle mě vypadala ještě lépe – v dnes testované bílé barvě se trochu ztrácí ta krásná chromovaná linie „vlny“, díky níž je iks-desítka tak výjimečná a šarmem se jí dokážou přiblížit asi jen některé francouzské skútry Peugeot.
Tuhle vlajkovou loď si většina majitelů pořídí hlavně kvůli výjimečnému designu. No a většina z nich uvažuje takto: „když už ten nejhezčí maxiskútr, tak také v tom nejlepším provedení a se vší parádou“! A to právě nabídne pětistovka Executive. Jednoválec 493 ccm umí do variátoru poslat výkon 41 koní – to při jízdách ve městě ani nevyužijete. Ale pokud se vydáte na nějaký delší výlet nebo za sebe posadíte svou drahou polovičku, najednou se koně navíc hodí. Na dálnicích rozhodně nebudete v rychlém pruhu překážet a na státovkách se nemusíte být předjíždění.
A kromě ABS a integrovaných brzd, které při stisku přední brzdy vždy přiberou jeden pístek zadního brzdiče a naopak, na vás bude dávat i kontrola trakce ASR. Ta je u tak silného a mohutného stroje docela na místě a osvědčila se nám hlavně na mokrých dlažebních kostkách, kde se nemusíte bát při zatáčení vzít za plyn. Pokud by vám tato funkce ale vadila, třeba při výjezdu na mokrý trávník, kam to bez občasného prohrábnutí nepůjde, lze ji stiskem tlačítka pod řídítky vypnout.
Vedle pořádného motoru ovšem pětistovka nabízí ještě další luxusní rys, kterým je elektricky regulovatelné odpružení. Tahle X10 totiž má úplně jiné zavěšení a přepákování odpružení zadního kola. Zatímco třipade má klasické svislé pružicí jednotky, u pětistovky je odpružení uloženo vodorovně pod sedlem a ke kolům vede pouze tyč přepákování. Výhody jsou zřejmé – nižší hmotnost neodpružených hmot a více místa na elektronickou regulaci předpětí zadní pružiny.
To si lze snadno nastavit pomocí dvou tlačítek regulace trochu nešťastně umístěných vedle klíčku zapalování. Asi aby to jezdce nelákalo si s touto funkcí hrát za jízdy, což přesně bude většina z nich dělat 😉 Nastavení předpětí je opravdu citelné, při maximálním utažení se skútr zpevní a začne lépe poslouchat při svižnější jízdě, naopak po úplném povolení celý tento koráb jakoby změkne a začne se pohupovat přes větší hrboly, o těch menších se ani nedozvíte.
O ostatních funkcích už jsme se dostatečně rozepsali v testu slabší motorizace X10 350, ovšem pětistovka si zaslouží zvláštní pozornost. Piaggio se neúčastní honby za stále vyšší mi objemy motoru – na to ostatně má ve svém koncernu Aprilii a její hyperskútr SRV 850. Místo toho jde cestou elegance a majestátního moderního designu, který je o pořádný krok před ostatními a udává směr. A za současnou akční cenu 169 990 Kč jde o výjimečně zajímavou nabídku, kterou by měl každý zájemce o ten „nej“ maxiskútr pečlivě zvážit.
Promo video
Autor: FilipT, foto: Matej Oliva