Piaggio X10 350ie ABS/ASR Executive

Přestože Piaggio se v poslední době hodně věnuje vývoji tříkolové řady MP3, nezapomíná ani na své luxusní modely X5 a X9 a na podzim představila jako nástupce nový model X10 s trojicí motorizací 125, 350 a 500 ccm. A právě třistapadesátka se nám dostala do rukou ke krátkému redakčnímu testu.

Představení na výstavě EICMA v Miláně 2012 řadu lidí úplně zaskočilo, protože značka Piaggio ukázala překvapivě odvážné moderní tvary. Také jsem si v první chvíli myslel, že jde jen o futuristický koncept, ale spolu s představením přišlo i oznámení o zahájení výroby a na jaře již první X10 vyrazily do ulic.

Zatímco většina skútrů si po stránce designu najde své příznivce i odpůrce, elegance X10 učarovala naprosto každému, koho jsem požádal o názor. Mohutný přední světlomet doplněný o denní LED diody a na něj navazující stříbrná prohnutá linie, která končí až na zádi úzkým páskem světlometů, dokážou navodit zajímavý vzdušný dojem. Právě úžasný čistý design bude podle mne hlavním argumentem, který přesvědčí řadu zájemců. Také při zkoumání zblízka lze jen obdivovat dokonalou návaznost všech hran a volbu materiálů.

Elegance pokračuje i v sedle, přístrojovka obsahuje opravdu lákavý pohled na vkusně poskládané kontrolky, palubní počítač i analogový tachometr a otáčkoměr lemované chromovanou obroučkou. Panel je poměrně dost široký a než jsem si zvykl, trochu mi vadilo, že se musím pro kontrolu rychlosti podívat úplně nalevo. Naopak displej palubního počítače obsahuje snad úplně vše, co si dovedete představit – průměry, spotřeby, teploty… zvlášť užitečný je třeba údaj o dojezdu na aktuální stav nádrže.

Jako správný luxusní koráb nabízí X10 velkorysou nabídku úložných prostor. Pod sedlo uložíte dvě otevřené přilby a menší nákup, další schránka doplněná o elektrickou zásuvku je před koleny jezdce a k tomu na vás ještě čekají dvě schránky vedle přístrojovky. Ta levá pak skrývá konektor USB, takže na X10 můžete nabíjet opravdu neomezeně.

Po nasednutí je předem jasné, že řidič rozhodně nebude trpět nedostatkem pohodlí. Akorát měkké sedlo s pohodlnou opěrkou beder doprovází dost místa na nohy, které si odložíte na vodorovnou podlážku nebo vepředu opřete o šikmé plochy. A ani manipulace na místě překvapivě není problém – přestože jde o mohutný koráb se suchou váhou 196 kg, má těžiště hodně nízko a nemusíte se bát ho v případě potřeby třeba naklonit. Výborný nápad, který se konečně začíná u nových maxiskútrů objevovat, je parkovací brzda integrovaná do bočního stojánku. Po zastavení stačí vyklopit stojánek, což zároveň zhasne motor, a dál se nemusíte o nic starat. Jen při manipulaci na místě musíte pokaždé zaklopit stojánek a tím uvolnit brzdu, i když chcete skútr posunout třeba jen o pár centimetrů.

Nový moderní motor 350 cm3, který jsme již vyzkoušeli v modelu Beverly 350, je naladěný na 33 koní a umí majestátní X10 pěkně energicky vystřelit od semaforů. To umožňuje okamžitá reakce na plyn i docela razantně nastavený variátor. Díky kontrole prokluzu ASR totiž Piaggio může pouštět sílu na zadní kolo bez obav z proklouznutí, které jiné výrobce nutí ke krotšímu záběru kvůli jízdě v dešti. Skútr pořádně táhne až do stovky, pak trochu poleví, ale i tak dokáže na dálnici vytlačit ručičku tachometru až za 150 km/h. To je na třistapadesátku hodně slušná hodnota!

Pokud tolik nepospícháte a jezdíte spíš na spotřebu, můžete přepnout na úsporný režim ECO, který na zadní kolo pouští o něco menší výkon. V praxi ale rozdíl ve výkonu téměř nepoznáte. Naopak deaktivace kontroly trakce ASR je překvapivě cítit – na větších hrbolech je znát, že zadní kolo se po nadskočení protočí. Pokud jej ponecháte aktivovaný, skútr zůstane klidný a jen na vás na displeji zabliká žlutá kontrolka… Můžete si jej ovšem i deaktivovat jednoduchým stiskem tlačítka pod řídítky.

Vedle ASR má nové Piaggio X10 i integrovaný brzdový systém s ABS. Pravá páčka přední brzdy má slušný účinek, ale pořádný záběr brzd přinese až levá páčka, která zabírá na obě kola a umí mohutný koráb zastavit doslova na fleku jen s drobným zadrnčením ABS do páček.

V městském provozu i zatáčkách pak X10 sází na měkké odpružení, které polyká všechny nerovnosti a výborně se hodí k charakteru skútru. Máte prostě pocit, že plujete nad vozovkou, žádné nerovnosti se k vám nedostanou, jen zadní kolo si občas trochu odskočí a skútr se zavrtí. V samotném centru města zjistíte, že skútr je v oblasti zrcátek pořádně široký a občas budete muset zůstat stát v koloně, přestože se kolem vás míhají messengeři na malých skútrech.

Když vyrazíte na výlet za město, v zatáčkách oceníte podvozek. Ten v náklonu budí naprostou důvěru, jen ve větších náklonech už nemáte moc odezvy od předního kola. Celkově to láká k uvolněné jízdě, kdy netlačíte na pilu a užíváte si plynulé a elegantní jízdy. Často si ani neuvědomíte, že jedete pořádně rychle, protože velkorysý plexištít skvěle chrání před náporem větru i při vyšších rychlostech.

Piaggio X10 350 umí nabídnout kultivované chování a nadstandardní bezpečnost, dostatek výkonu a jediné, co by mě osobně přimělo uvažovat o silnější verzi X10 500, která je od léta také v nabídce, by bylo elektronické nastavení odpružení nabízené pouze pro nejsilnější kubaturu. Jinak ale na příměstské cestování v luxusním stylu bohatě stačí moderní třistapadesátka, kterou také pořídíte za znatelně nižší cenu.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem

Autor: FilipT, foto: Matej Oliva