Piaggio MP3 300 LT YOUrban v testu

Nabídka v segmentu tříkolových maxiskútrů se utěšeně rozrůstá, aby ne, když tyto stroje podobně jako skútry 125ccm lze řídit jen s řidičákem na auto, a přitom nabídnou mnohem větší jízdní dynamiku, jistotu a bezpečnost. I přes nárůst konkurence ale špičkou stále zůstává řada MP3 od Piaggia. Třístovka YOUrban by měla pro příští sezónu přijít v nové verzi (a s ABS), my se teď ještě podíváme na letošní model. Protože stále nepatří do „starého železa“.

YOUrban je z mého pohledu špičkou na poli „tříkolek“ – je štíhlý na průjezdy mezi auty ve městě, má dostatek výkonu i na čtyřproudovky za městem, není tak těžký jako větší Piaggio MP3 500 a má docela sexy design. Protažená mřížka chladiče a šikmý světlomet dávají skútru extravagantní výraz, hodně výjimečné jsou efektní přední blatníky vystupující ze stran dopředu, které zvýrazňují tříkolovou konstrukci. Potěší i luxusně zpracovaná přístrojovka s chromovanými obroučkami i obsáhlý displej s palubním počítačem. Rodina MP3 rozhodně není levná, ale za své peníze toho na druhou stranu dostanete opravdu hodně.

To hlavní ale je technika. Zavěšení dvou kol přední nápravy je sice hodně složité a tím i dražší než u konkurence, ale v zatáčkách i na nerovnostech funguje nejlépe. Řešení založené na dvou spojených ramenech dovoluje náklony v zatáčkách i řízení obou kol, odpružení je pak samostatně pro každé kolo. Mezi koly je volné místo, takže nehrozí, že při přejezdu vyšší překážky narazíte středem jako u některých jednodušších konkurenčních řešení.

Další předností tohoto řešení je funkce zamykání přední nápravy ERL (Electric Roll Lock), která umožňuje stiskem tlačítka při rychlosti pod 10 km/h zamknout naklánění v aktuálním úhlu. Při zastavení na semaforech tak můžete nechat nohy na stupačkách, po rozjezdu se naklánění automaticky odemkne a vy pokračujete v jízdě jako na běžném skútru. Výhodou je také to, že po zastavení stačí stiskem tlačítka zamknout naklánění, pak můžete jen sesednout a odejít, není třeba řešit stojánek.

Manévr při zastavování je ale třeba si pečlivě nacvičit a tlačítko aretace stisknout opravdu až úplně těsně před zastavením. Pokud to uděláte ještě za jízdy, máte slušnou šanci, že se vaše intuitivní udržování rovnováhy v sedle nestihne přizpůsobit – dá se to v pohodě nacvičit, ale napoprvé to je trochu šok a až budete MP3 půjčovat na vyzkoušení kamarádovi, radši to s ním pořádně nacvičte…

Také ostatní vlastnosti tohoto skútru patří ke špičce, jmenovitě motor. Vodou chlazený jednoválec 278 ccm s maximálním výkonem 22,5 koní a krouťákem nemá problém tříkolový skútr pořádně odpálit od semaforů a na tachometru v každé situaci bez problémů vytlačí ručičku tachometru nad 120 km/h, v příznivých podmínkách i o dvacet navíc. Tříkolový stroj má logicky větší valivý odpor, proto nás příjemně překvapila spotřeba pod 5L /100 km i při hodně svižném svezení.

Třístovka YOUrban rozhodně není pocitově těžká mašina, jako řada konkurenčních tříkoláků, přestože s provozní hmotností 226 kg už ho asi do schodů nevytáhnete. Za jízdy je pak „cítit“ úplně stejně jako bežný skútr s jedním předním kolem a v zatáčkách a kličkování mezi auty se díky výše zmíněnému zavěšení překlápí stejně snadno. Když porovnáme hmotnost Yourbana 226 kg s jeho klasickým stájovým kolegou Piaggio Beverly 300 se stejným motorem a výkonem, pak hodnota 183 kg hmotnosti u klasického skútru ukazuje, že celá tříkolová konstrukce a přidané kolo si vyžádala 43 kg navíc, což vůbec není špatné.

Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Přední třináctipalcová kola s obutím 110/70 brzdí klasicky levá páčka brzdy, zadní čtrnáctipalcové kolo s pneumatikou 140/60 brzdí pravá páčka brzdy, tedy stejně jako u běžného skútru. Navíc je tu ale pedál nožní brzdy, který brzdí všechna tři kola najednou a právě díky němu bylo možné využít mezeru v legislativě a prohlásit tento stroj za vícestopé vozidlo s ovládáním brzdy nohou a zpřístupnit jej tak majitelům řidičáku na auto bez jakéhokoli omezení výkonu. A nakonec má YOUrban ještě páku ruční brzdy pro zastavení ve svahu.

Za jízdy umí Yourban moc pěkně odfiltrovat nerovnosti, díky většímu zadnímu kolu 14″ se přes ně plavně přenese i zadek. Odpružení je trochu horší při jízdě se spolujezdcem, který si také stěžoval na poměrně tuhé sedlo. Ovšem pro jízdu ve dvou je tu přímo určená jiný model – MP3 500. Daní za velké zadní kolo je menší podsedlový prostor, také mezi nohy si kvůli vyššímu středovému panelu nedáte tašku na háček jako u klasických skútrů, tím trochu trpí praktická stránka věci a asi se časem nevyhnete koupi zadního kufru.

Promo video

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT, foto: František Chobot