Pokud při výběru skútru opravdu jde o maximální užitnou hodnotu a snadnou přepravu větších zásilek za nízkou cenu, pak je tu jediný výherce – Piaggio Liberty v jednomístné verzi POSTAL s velkým boxem a nosičem, brašnou a obrovským kufrem. Tahle věc ale má ještě jednu obrovskou výhodu!
Hlavně v jižní Evropě totiž jezdí desítky tisíc Liberty Postal a denně rozvážejí tisk, pizzu, doručují zásilky, vozí instalatéry pečovatelské služby… a díky tomu jde o jeden z nejrobustnějších a nejodolnějších skútrů. Tyto verze Liberty jezdí v každém počasí, v zimě i v létě a najezdí několikanásobek kilometrů než ostatní skútry. Díky tomu fabrika Piaggio tuhle mašinu vypracovala k naprosté dokonalosti co se týče odolnosti, spolehlivosti i užitné hodnoty.
Kromě obřího boxu na místě spolujezdce POSTAL poznáte podle předního nosiče zavazadel a světlometu posunutého dolů na přední blatník. A pak také podle velkého plexištítu, který je zárukou slušné ochrany v opravdu každém počasí. To doplňuje ještě brašna před koleny jezdce. A jak to využívají pošťáci? Dopisy a noviny do tašky na přední nosič, těžší časopisy a balíčky dozadu do boxu a brašna před koleny je na cenná psaní a peníze.
Skútr je šitý spíš na střední a menší postavy, ale poskládali jsme se na něj i my dlouháni. Na jezdce čeká jednoduchá přístrojovka zahrnující jen pár nejdůležitějších kontrolek, palivoměr, tachometr a digitální hodiny. Všechny ostatní ovladače jsou navržené tak, aby snesly jakékoli zacházení a vyhovovaly všem typům jezdců. Jednoduchá kulatá zrcátka se slušným výhledem dozadu, brzdy (přední kotoučová a zadní bubnová) s pozvolným nástupem, které nezaskočí ani začátečníky. Na levé páčce je navíc praktická aretace pomocí ohýbací závlačky, která slouží jako parkovací brzda. Opět maximálně jednoduché a naprosto nerozbitné řešení, navíc stačí stisknout páčku a aretace se uvolní.
Také jednoduchý vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec 124 ccm je naladěný na maximální výdrž a variátor je naladěný až na vyšší otáčky, takže motor je důkladně vytočený, než se dostaví záběr. Skútr ochotně zrychluje až zhruba na 70 km/h, pak už je akcelerace pomalejší, ale i tak se dokáže rozpohybovat až na 100 km/h a zvládne i delší přesuny. Primárně je ale dělaný na popojíždění po ulicích od domu k domu, od zásilky k zásilce… Zachoval si i startovací páku, což je praktické, při neustálém startování při popojíždění od domu k domu asi dostává baterie hodně zabrat. Uživatel ale může nechávat motor běžet, tohle PIaggio totiž kromě bočního stojanu má i hlavní stojan.
Postal je jako dělaný na rozbité české silnice ulice. Velká kola 16 palců vepředu a 14 palců vzadu a tuhé odpružení zaručují slušné držení stopy za každých podmínek, a to i na mokru nebo třeba na nezpevněných polňačkách, kde se uplatní hrubší vzorek pneumatik. V zatáčkách tato verze Liberty neláká k rychlé jízdě a klopení do zatáček, ale i tady je řízení jisté a neutrální.
Spotřeba kolem 3 litrů i při pojíždění po městě a nádrž 7 litrů nabídnou dojezd přes 200 km, velký plexištít zase zajistí slušnou ochranu před nepřízní počasí… jedinou nevýhodou proti ostatním modelům tak je absence místa spolujezdce. I když pokud potřebujete odvézt slečnu na koupaliště, možná to zvládnete i na předním nosiči, který má oficiální nosnost přes 30 kg a neoficiálně uveze i drobnější postavy 😉
Autor: FilipT, foto: Jan Altner