Peugeot Vivacity

O tom, že dvoutaktní padesátky rozhodně nepatří do muzeí nás v letošním roce přesvědčil Peugeot se svou novinkou Vivacity 50 2T. Kromě faceliftu přišlo s Vivacity několik nových řešení. Jak to vše funguje v praxi jsme vyzkoušeli přímo v ulicích metropole, kam tahle padesátka patří.

Když jsem skútr přebíral, nic moc jsem od něj neočekával, přeci jen padesátka je padesátka a nic moc se od ní čekat nedá. Už na první pohled mě ale zaujal svým netradičním designem. Ostré hrany s výraznou přední částí vypadají opravdu elegantně a červená barva působí spolu s chromovaným lvem na kapotě velice luxusně. V zadní části pak hodně vynikají dvě světla, která skútřík opticky zvětšují. Všechny plasty perfektně sedí a působí velice kvalitně. Palubní deska je na tuto kategorii rovněž nadprůměrná, analogový tachometr doplňuje modře podsvícený displej se všemi potřebnými údaji včetně hodin, tripu a stavu paliva.

Po odklopení sedla najdeme dostatek prostoru pro otevřenou přilbu, nebo menší nákup. Navíc zde je zásuvka na 12V třeba pro nabití mobilu. V zadní části je pak víčko pro dolití oleje, který skútr míchá automaticky. Podsedlový prostor je celkem normální záležitost. Čím ale Peugeot překvapil je využití prostoru v přední kapotáži. Je ho dokonce tolik, že se do něj vejde otevřená přilba. U skútru tak malých rozměrů jde o dokonalý úložný prostor.

Dost ale bylo prohlížení, skútr lze nastartovat startérem i nakopávačkou. Oba způsoby jsou za tepla i za studena rychlé. Stačí ťuknout na startér a dvoutakt vrčí. Usedám na pohodlné sedlo a celkem bez problémů se i se svou postavou skládám za kapotáž. Překvapují mě přehledná a dostatečně široká zrcátka, která se neklepou a je v nich velice slušně vidět. Tady má Peugeot obrovské plus. Námi testovaná verze byla pro homologaci uškrcena na maximální rychlost 45 Km/hod. I tak se Vivacity dává velice svižně do pohybu. Zmíněnou pětačtyřicítku mám na tachometru téměř okamžitě a odjezdy z křižovatek jsou na takhle malý motor velice svižné. Podle importéra není problém motor jednoduše mechanicky „otevřít“ a sériová padesátka hned upaluje až sedmdesátkou. Další výhodou zdánlivě zastaralého dvoutaktu je velký prostor pro ladění a za relativně slušné peníze se dá z padesátky dostat pár koní navíc.

Projíždím ranní špičkou a překvapuje mě pozornost, kterou Vivacity vyvolává na všechny strany. Když zaparkuju na chodníku před obchodem, místo nadávek důchodců vidím jen zvídavé obličeje. I na skútru je příjemné být tak trochu výjimečný. Výhodou malého a krátkého skútříku je vynikající ovladatelnost. S Vivacity se otočíte téměř na pětníku a kličkování mezi auty i v téměř nulové rychlosti se stává zpestřením cesty. Podvozek v rámci možností malých koleček funguje, nicméně nemůžete čekat, že dlažební kostky přejedete jako na maxiskútru. Když už skútr rozjedete, je potřeba ho i zastavit. Peugeot má bohatě předimenzované obě brzdy a není problém na suchu se slušným obutím odlepit zadní kolo od země. Horší je citlivost zadní brzdy, která velice rychle blokuje zadní kolo. Při brzdění se bohužel projevuje i jeden neduh a tím je klouzající sedlo. Klouže jak v klasických džínech, tak i v kalhotách na motorku, chyba bude tedy pravděpodobně opravdu v potahu.

Celkově platí, že za své, na kategorii značkových padesátek, slušné peníze dostanete velice kvalitní skútr pro každodenní ježdění, který vyvolává náležitou pozornost. Má mnoho úložných prostor, špičkové jízdní vlastnosti a kvalitní zpracování. Motor navíc nabízí mnoho možností ladění. Negativem snad může být nutnost dolévat olej do mixu, který ale má svou vlastní kontrolku.

Autor: Skutrmania.cz, Foto: Vašek Maleček