Peugeot Tweet 50 vs. 125

Po uvedení novely o řidičském oprávnění už se zdá padesátka trochu zbytečná, ale opak je pravdou. Jsou místa, kde 125 nepotřebujete – je tu podstatná finanční úspora a zapomínat nesmíme ani na řidičské oprávnění AM. Jak tedy obstojí padesátka od Peugeotu proti svému objemnějšímu sourozenci?


Na první pohled působí skútr elegantně. Ve městě se za ním asi nikdo otáčet nebude, ale rozhodně nikoho neurazí a hodí se snad ke každému jezdci či jezdkyni od studenta až po důchodce. První, co vás zaujme, jsou velká, 16“ kola. Ta mají samozřejmě vynikající vliv na jízdní vlastnosti, ale zmenšují podsedlový prostor i když nijak razantně. Až posud jsou oba stroje naprosto shodné a rozdíl poznáte jen podle nápisu na kapotách. Rozdíl najdete až u pohonné jednotky. V černém skútru se ukrývá čtyřtaktní padesátka, zatímco v tom stříbrném čtyřtaktní 125ccm.


Zdálo by se, že padesátka už je zapomenutý objem, ale i z praxe znám celou řadu lidí, kteří větší stroj prostě nechtějí, ať už kvůli řidičáku, nebo kvůli své bezpečnosti. V sérii sice skútr musí být uškrcen na legislativních 45 km/hod pro řidičské oprávnění A1, pokud si ale s motorem trochu pohrajete, není problém na Tweetu svištět i skoro sedmdesátkou. Motor je chlazený vzduchem a tedy v podstatě bezúdržbový. Na padésátce toho taky pravděpodobně nenajezdíte tolik, abyste museli často na servis.


Teď se ale podívejme na většího sourozence. Vzduchem chlazený dvouventil sice není žádným dravcem, ale jeho 7 kW dokáže skútr i tak pořádně rozhýbat. Za klidný projev se motor odmění velice příjemnou spotřebou, která dokáže atakovat dva litry na sto, samozřejmě ve městě.


Dobrým motorům obou Peugeotů zdatně sekunduje i podvozek. Oba stroje jsou obuté na šestnáctipalcových kolech a pneumatikách CST, které sice nejsou žádná špička, ale pokud na nich nebudete chtít závodit, splní vaše očekávání. Podvozek má klasické parametry s kyvnou vidlicí tvořenou variátorem vzadu a klasickou přední vidlicí. Benefitem je centrální stojan u obou strojů. Na začátku jsme psali o menším podsedlovém prostoru. Ten pojme malou přilbu a pár drobností, ale v Peugeotu to vynahradili poměrně objemnou schránkou před koleny řidiče a plnohodnotným nosičem. Elegantně je vyřešená i palubní deska, na které je vše, co potřebujete vědět v jednoduchém designu.


Po městě i okreskách

Oba skútry jsme vzali na důkladnou projížďku, během které se mělo ukázat, jak si který z nich vede. Hned ze začátku nás překvapila dynamika padesátky, která měla prvních pár metrů dokonce navrch, než se dostala na svou maximálku a dváca prosvištěla kolem. Vyšší maximálka má vlastně za následek jediný zásadní rozdíl na podvozku, kdy stopětadvacítka disponuje zadní kotoučovou brzdou. Buben na padesátce ale není nijak zásadně slabý a v rámci rychlostí, kterými se budete pohybovat bohatě stačí. Přední brzda je na obou strojích excelentní, dobře se dávkuje a má dostatečný účinek i při jízdě ve dvou.


Právě jízda se spolujezdcem bude u padesátky asi největší problém. Po rovině je to bez problémů, ale do příkřejších kopců už se motor dost trápí a je cítit, že by to chtělo pár koníků navíc. Naopak stopětadvacítka spolujezdce pobere bez problémů a pořád si udržuje dost dynamiky na svižnou jízdu městem.


Oba skútry vynikají perfektní ovladatelností a troufám si je doporučit i úplným začátečníkům. Skútr je nezáludný, velká kola nerozhodní nerovnosti a odpružení je dostatečně komfortní i na povrchu, jako jsou dlažební kostky. Chování je předvídatelné a podvozek dá vždy včas vědět, když by se mělo jedno z kol utrhnout. Špatně na tom stroje nejsou ani s ochranou jezdce. Během testování jsme zmokli a byli jsme mokří jen tam, kam nesahala kapotáž. Přes svůj lacinější vzhled fungují dobře i zrcátka. Jsou dostatečně široká, aby měl jezdec dobrý výhled a ani při jízdě přes nerovnosti se nehnou.


Pokud hledáte skútr střední cenové kategorie od ověřené značky a záleží vám i na detailech, bude Tweet určitě ve Vašem hledáčku, no a je už jen na Vás, zda se rozhodnete pro levnější padesátku, nebo výkonnější stopětadvacítku. Doufám, že Vám náš test ve výběru alespoň trochu pomůže.


Technické údaje Peugeot Tweet 125


Technické údaje Peugeot Tweet 50


Autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý