Peugeot Satelis 125i – mini-maxiskútr

Francouzská značka s hrdým lvíčkem ve znaku letos poslala na trh druhou generaci úspěšného modelu Satelis. Co nabídne a jak se řídí mohutný maxiskútr, který přitom pod kapotou skrývá pouhou stopětadvacítku?

Právě stopětadvacítka bude v sezóně 2013 hodně sledovanou třídou, protože tyto skútry konečně budou moci legálně řídit i majitelé řidičáku na osobní automobil. A zájemci o luxusní svezení s francouzským šarmem se mají na co těšit, vlajková loď Satelis od značky Peugeot je totiž v nabídce právě i v motorizaci 125 ccm s maximálním výkonem přesně na legislativní hranici 15 koní.

Druhá generace řady Satelis navazuje celkovými rysy na svého úspěšného předchůdce, ovšem pro letošek prodělala kompletní inovaci. Dostala také nový modernější design s většími světlomety doplněnými o denní LED světla, které tak trochu navazují na styl francouzských aut. A právě design bude tím hlavním lákadlem, díky kterému se již nyní Satelisy na prodejnách obvykle dlouho nezdrží. Mohutná silueta je při pohledu zblízka rozdělená do plynulých přechodů a v námi testované bílé barvě s lehkým krémově perleťovým tónem vypadá prostě dokonale.

Ať se podíváte na jakýkoli prvek skútru, všude je vidět řada výjimečných řešení a luxusních prvků. Vepředu zaujmou litá kola s loukotěmi vysunutými do strany, dva mohutné světlomety s vysokým plexištítem, luxusně zpracované sedlo. Tím nejvýraznějším designovým prvkem je ale široká záď tohoto korábu, která chytře kombinuje boční madla spolujezdce a diodová zadní světla i se směrovkami ve spodní části? Mezi světly je pak automaticky otevírané víko kufru, to jest podsedlového prostoru – taky vám to připomíná poslední modely aut Peugeot?

Právě místo pod sedlem je doslova geniálně řešené a my jsme si satelis zamilovali hlavně kvůli němu. Nejde jen o to, že máte k dispozici opravdu obrovský „kufr“, kam se pohodlně vejdou dvě přilby a ještě spousta věcí a ještě navíc má vnitřní osvětlení. Hlavní vychytávka spočívá v otevírání, které odklápí pouze zadní spolujezdcovu polovinu sedla. Když vyložíte manželku před zaměstnáním, vůbec nemusíte slézat ani zhasínat motor. Stačí pootočením klíčku odjistit zadní část sedla, která se sama vyklopí nahoru. Manželka sem uloží přilbu a bundu, zaklapnete sedlo a můžete pokračovat dál.

Podobné vychytávky vás čekají i na pozici řidiče. Mohutná zrcátka s nastavitelnými skly trumfnou ve výhledu dozadu veškerou konkurenci, to samé lze bez výčitek prohlásit i o přístrojové desce. Stopětadvacítku, která by na přístrojovce kromě tachometru a otáčkoměru obsahovala i palubní počítač s ukazatelem paliva, teplotou motoru, teplotou okolního vzduchu, sledováním okamžité i průměrné spotřeby a dokonce i dojezdem na nádrž či varovnou kontrolkou otevřeného podsedlového prostoru, prostě jinde nenajdete! Škoda jen té plastové obroučky kolem budíků, u této luxusní třídy by se možná hodily chromované? Mezi řídítky je pak ukrytá vyklápěcí schránka přesně jako šitá na mobil (ve Francii si sem ukládají lístek od mýtné brány). Další zamykatelnou schránku najdete před levým kolenem a malý prostor je ještě v přední části sedla, ten je určený na pláštěnku přes sedlo, abyste po práci nemuseli nasedat na mokrý povrch.

V sedle je dost místa a pohodlí i pro nás dlouhány, nohy si odložíte na podlážku nebo opřete vepředu na šikmou plochu. I na sedle je znát, že jde o model nabízený i v mnohem vyšších motorizacích, kde se počítá s delšími cestami. To samé platí o plexištítu, který nám teď na podzim hodně zpříjemnil ježdění za chladného počasí. Za chladného rána jsem ocenil i další chytrou funkci – Satelis lze nastartovat a zahřát i na bočním stojánku, kdy vás hlídá elektronika a nedovolí přidat plyn, takže nehrozí pád ze stojánku ani rozjezd s vyklopeným stojanem.

Satelis není žádný drobek a hrdě se hlásí ke třídě maxiskútrů. Natankovaný stroj váží přes 175 kg, ale právě díky své enormní velikosti působí docela lehkým dojmem – u takhle velké mašiny byste prostě čekali mnohem většího cvalíka. Lehkým dojmem působí i při rozjezdu a jednoválec 125 ccm s výkonem 15 koní a krouťákem 11,8 Nm při 7750 ot/min si s mohutným Peugeotem dokáže velmi slušně poradit. Energicky se odpíchne a pěkně to žene až do padesátky a důstojně zrychlí na osmdesátku. Pak leze ručička tachometru nahoru pomaleji, ale přes stovku se v pohodě dostane i s mírným protivětrem.

Nový jednoválec s moderní konstrukcí LFE (Low Friction Efficiency) omezující vnitřní tření má příjemně tichý chod a velmi slušnou spotřebu kolem 3,5 L/100 km – to dává při relativně velké 13litrové nádrž dojezd přes 350 km! V zásadě mi během testu vůbec nepřišlo, že by stopětadvacítka byla na tuto mašinu nějak slabá a rychlosti 110 km/h v pohodě stačily i na nějaké ty menší přesuny po dálnici. Až při jízdě ve dvou se projevila menší dynamika a ukázala oprávněnost dalších nabízených motorizací od 250 ccm výše.

Díky dlouhému rozvoru skútr pěkně drží stopu a dává dobrou odezvu do řízení i v zatáčkách nebo manévrování po městě. Jen na hrbolech rychle ztrácí jistotu a dává řidiči najevo, že má radši kvalitnější povrch než vymleté kanály a přejezdy kolejí. Na druhou stranu třeba dlažební kostky posílaly do řídítek jen minimální vibrace a kombinace kol 120/70×14 vepředu a 140/60×13 vzadu s nimi neměla problém. To samé platí v zatáčce – na kvalitním povrchu si díky tužšímu odpružení můžete dovolit i docela agresivní náklony, ale zvlněný povrch vás rychle donutí polevit a jet opatrněji. Námi testovaný stroj byl bez ABS a byl sotva zajetý, takže účinek brzd ještě nebyl úplně stoprocentní. Sice neurazil a zvládl i razantní krizové brzdění, ale patřil spíš k průměru a od takto luxusního skútru člověk tak nějak automaticky čeká nadprůměr.

Peugeot Satelis 125i se během testu ukázal v tom nejlepším světle a je důkazem toho, že třída GT a objem 125 kubíků se navzájem vůbec nevylučují. Osobně bych při koupi asi ještě zvážil verzi Urban nebo Executive se systémem ABS – Satelis je totiž první stopětadvacítka, která je v prodeji i s antiblokovacími brzdami Nissin. Tento Peugeot se by měl rozhodně dostat do hledáčku všem majitelům francouzských aut, kteří si hodlají na jaře rozšířit garáž o obratný dopravní prostředek do zacpaných měst. Tak proč si při tom nedopřát to nejlepší s kapkou luxusu a francouzského šarmu?

Promo video

Autor: skutrmania.cz