Nová pravidla prodeje a koupě ojetiny

Chystáte se na jaře prodat motorku a koupit něco silnějšího, klidně zase ojetinu? Pak pro vás ministerstvo dopravy připravilo trochu obtížnou situaci při přepisu motocyklu z prodávajícího na kupujícího… Na konci článku najdete stručný a praktický návod, jak na to

Ministerstvo dopravy rozšířilo novelu zákona 56/2001 Sb. platnou od prvního ledna ustanovení, které ruší dosavadní zaběhnutou praxi. Až dosud totiž prodávající zašel na úřad a odhlásila mašinu ze sebe. Pak poslal techničák kupujícímu a ten si vyřídil evidenční kontrolu a povinné ručení a za pár dní zašel na svůj úřad a přihlásil mašinu na sebe – těm pár dnům mezi tím se říkalo polopřevod. To už není možné, prodávající a kupující musí jít na úřad spolu. Pokud to není možné, přibyla navíc nutnost dokládat notářsky ověřenou plnou moc (stačí ověřený podpis na poště či CzechPointu).

Vozidlo se bude přihlašovat rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, a přítomen bude muset být prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. Před převodem musí auto na STK kvůli evidenční kontrole a mít sjednané povinné ručení na nového majitele. Prakticky je tak vyloučené to zvládnout za jeden den a koupit motorku o víkendu je bez šance – vyzkoušet si mašinu a sjednat koupi, stihnout evidenčku na STK, zařídit ručení… a na úřad budete muset znovu do města prodávajícího až v týdnu. Na sobotní provoz zapomeňte, na Registracích na městském úřadě se pracuje pondělí až čtvrtek a už ráno se zde stojí hodinové fronty! A to nás ještě stát nutí převod zařídit během deseti dnů od koupě pod sankcí pokuty až 50 tisíc!

Důvodem je, že se státu nepodařilo uhlídat situaci a v takzvaném polopřevodu už je v této chvíli přes čtvrt milionu vozidel – ano, to jsou ty plné autobazary na okrajích každého města… V polovině příštího roku stát všechny polopřevody vymaže z Centrálního registru vozidel a už nepůjdou znovu přihlásit. „Pokud jezdíte s vozidlem, které je v Centrálním registru vozidel pouze odhlášeno předchozím provozovatelem, musíte podat na úřad do 30. června 2015 žádost o zápis vlastníka a provozovatele do registru silničních vozidel. Pokud žádost nepodáte, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podobná situace bude i u vozů s registračními značkami v depozitu – u vozidel, které majitelé do poloviny roku 2013 dočasně odhlásili z provozu a uložili značky do depozitu, budou muset do konce příštího roku na úřadu sdělit, kde vozidlo je a jaký je účel jeho využití. Pokud termín nestihnou, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit!

Praktický návod, jak na to

Franta Prodejník z Plzně chce prodat svoje CBR a na inzerát se mu ozve Tonda Kupujík z Brna. Domluví se spolu, že si motorku přijede v sobotu obhlídnout a pokud bude bez problémů, rovnou si ji odveze.

Tonda Kupujík si z webu stáhne formulář plné moci k převodu vozidla a ještě v pátek s ním zajde na poštu ověřit svůj podpis. Ale pozor, na formulář neuvede žádné datum a napíše tam pouze svoje údaje – ty Frantovy Prodejníkovy tam doplní až v případě, že se na koupi dohodnou. pokud ne, použije ověřeně podepsaný formulář pro jiného kupce. Pokud se oba dohodnou, podepíšou spolu kupní smlouvu a vyplní připravený formulář plné moci. Pak Tonda Frantovi předá peníze, naloží motorku a jede domů. Doma si pak zajde na evidenčku na STK, vyřídí povinné ručení a všechny dokumenty pošle Frantovi. Franta Prodejním zajde na úřad a vyřídí odhlášení ze sebe a pomocí formuláře plné moci přihlášení na Tondu. Pak vše pošle Tondovi do Plzně. Značka zůstává na motocyklu!

Jinak to nepůjde, protože Tonda jen těžko bude jezdit do Brna, jen aby zjistil, že dnes už je na registru nevezmou a že může jít zase domů….. Prostě pakárna.

Autor: FilipT