MP3 a Test Rides v Kořenově

Minulý týden proběhly v okolí Kořenova na rozmezí Jizerek a Krkonoš testovací dny společnosti A Spirit, která na našem trhu kromě Aprilie od letoška nově zastupuje také značky skútrů Vespa, LML a Piaggio. Nás ale zajímaly především první dojmy na čtyřstovce MP3 od Piaggia.

Pro novinářské dopoledne zde byla připravena trojice skútrů Vespa GTS 300 Touring, LML 150 a konečně čtyřstovka Piaggio MP3. A bylo to hodně zajímavé porovnání. Na první jízdě mě neskutečně namlsalo svezení v naprosto klidné bublině vzduchu Piaggia MP3, kdy plexištít téměř přerůstá ve skleněnou střechu. Dvojice předních kol se chová úplně stejně jako klasický skútr, navíc si můžete těsně před zastavením tlačítkem zablokovat podvozek a nemusíte dávat nohy na zem. Po rozjezdu se podvozek automaticky odemkne a vy zase jedete na klasickém skútru. Navíc ovšem máte k dobu dvojnásobnou adhezi předních kol, takže i na mokrých dlažebních kostkách nebo při šikmém přejezdu kolejí si můžete dovolit neskutečné manévry. To samé platí při brždění, předek vám prostě neujede.

Svezení za obřím plexištítem se opravdu podobá pocitu, jaký nabízel skútr BMW se střechou. Jediný problém je, že bez odporu vzduchu vůbec neodhadnete rychlost a zdá se vám, že skoro stojíte. Čtyřstovka s variátorem přitom umí mohutný jednostopý kabriolet rozpohybovat přes 100 km/h. Kolem stovky už se ale projevuje lehké kolébání předku a dá už jsem ručičku tachometru raději nehnal.

Na druhou jízdu jsem udělal tu chybu, že jsem rovnou přesedl na historickou Vespu v podání indické značky LML 150. A byl to doslova kulturní šok. Na ruční řazení jsem byl zvyklý, jezdil jsem na Vespě PX a tuhle mašinku LML jsem již měl i na redakční test, ale po přesednutí z maxiskútru mi živé řízení LML, u kterého musíte usilovně řídit celým tělem a pečlivě držet řídítka přišlo skoro až nebezpečné. Po pár minutách už jsem se s ním zase skamarádil a užíval si retro jízdy, ale první dojem byl docela šokující a prozradil, jak moc se za ta léta technika posunula dopředu.

A podobný skok zase nazpátek byl přesednutí na poslední dnešní stroj, Vespu GTS 300 Touring. Neutrální a stabilní řízení, kdy každou zatáčku zvládnete i jednou rukou, příjemný plexištítek pro rychlosti nad 100 km/h a medový motor s plynulým a důstojným zátahem, tak to jsou známky moderní doby v italském pojetí. Jen tradiční malá kola už na řádění v zatáčkách trochu nestačí a třeba při brzdění je znát menší styčná plocha. Celkově ale jde o luxusní stroj s lákavými tvary Vespa, který nadchne vyježděného milovníka skútrů, ale ochotně a bezpečně sveze i úplného začátečníka. Redakční test tohoto skútru zveřejnéme v nejbližších dnech.

Autor: Filip Tichý, foto: Stephen Edwards