Motoparkelec – nabíjené i hlídané parkoviště

Není pochyb, že elektrický pohon má budoucnost, a ve světě skútrů to platí dvojnásob. Důvodem je nízké těžiště a důraz na praktické aspekty a bezúdržbový provoz. Naopak vyšší hmotnost a nižší výkon při pojíždění po městě až tolik nevadí. V Paříži byl představen zajímavý projekt Motoparkelec na podporu rozvoje těchto vozidel, který kombinuje placená stání, nabíjecí stanice a zároveň možnost bezpečného uzamčení předního kola do stojanu s alarmem.

Tento prototyp by měl zkombinovat hned tři pozitiva – nabíjení ze sítě 220 V, vyhrazené stání na řadě míst v centru i uzamčení skútru se zajištěním kamerami a alarmem. Uživatelé by pak kartou pouze uhradili cenu spotřebované energie a mohou vyrazit za dalšími záležitostmi s plnou baterií i jistotou, že se jejich miláčkovi při parkování v centru nic nestane.

Pokud by se podařilo vybudovat síť nabíjecích stanic a případně myšlenku rozšířit i na půjčovnu skútrů systémem „zde vyzvedneš, jinde vrátíš“ obvyklým třeba u jízdních kol v evropských metropolích, bylo by podle předběžných výpočtů možné se dostat až na náklady v přepočtu kolem 15 korun na ujetých 100 km. Každopádně je sympatické sledovat, že se některé země snaží řešit dopravu v centrech i konstruktivním a inovátorským přístupem namísto obvyklé restrikce, omezování rychlosti a vyhlašování nejrůznějších zakázaných či placených zón.

Autor: Filip Tichý