Motokoloběžky aneb skútry trochu jinak

Skútry jsou vynikající dopravní prostředek na malé i střední vzdálenosti, ale pořád dost velké a podléhající legislativě. Pokud nevlastníte řidičské oprávnění, potřebujete stroj pro pohyb například po areálu firmy nebo v závodním depu, není špatné se poohlédnout po nějaké té alternativě.

Firma Motokoloběžky.cz už k nám nějaký pátek dováží motorové koloběžky Nitro Scooters s elektrickým i spalovacím motorem. Vývoj jde kupředu a od prvních pokusů se stroji, které měly úzká řidítka a slabé motory, se tyto stroje propracovali k dvourychlostním verzím a velkokapacitním bateriím. A právě dva poslední modely se dostaly do rukou naší redakce.

65 Km/hod

Jako první přichází na řadu stroj se spalovacím motorem. Jedná se o nejvyšší model Nitro XG 10+ Allroad obutý na pneumatikách s pořádným vzorkem. Stroj je vybaven dvoutaktem o objemu 49 ccm, který je umístěný vedle zadního kola poháněného řetězem. Zadní kolo je neodpružené, naopak vepředu je vahadlový systém s jedním centrálním tlumičem. Podlaha je vyfrézovaná z plechu a vypadá velice pěkně. Je navíc postavena hodně nízko, což je dobré pro ovladatelnost. My jsme měli navíc k dispozici sedačku, která je na koloběžce upevněná jednoduchým systémem.

Ještě než se na stroji svezeme, je třeba si vyjasnit pár věcí. Koloběžka, ač motorová, je stále koloběžkou, což znamená, že legislativně se jedná de facto o jízdní kolo. To znamená, že i s benzínovou koloběžkou smíte na cyklostezky. Nese to s sebou samozřejmě i jisté povinnosti. Pokud se chcete s koloběžkou vydat do provozu, musíte jí mít vybavenou světly a musíte mít ochrannou přilbu.

Benzínový stroj je vybavený jednoduchým karburátorovým motorem s automatickou spojkou a nádrží, která bohatě vystačí na celodenní ježdění. U nového modelu je tu navíc dvourychlostní převodovka ovládaná „přehazovačkou“ na levém řidítku. Spuštění motoru probíhá zatažením za startovací šňůru a je celkem snadný. Koloběžka nemá žádnou spínací skříňku, takže stačí stroj postavit na stojának a zatáhnout. Motor celkem ochotně naskakuje, ale jednoválccový vzducháč je třeba nechat před jízdou ohřát, pokud chcete jet se studeným motorem, se zlou se potážete, motor hodně vibruje, kouří a obecně se mu moc jet nechce.

Při provozu také nesmíte zapomenout krmit motor směsí oleje s benzínem. Na novém modelu jsou hodně široká řidítka, díky kterým je jízda pohodlná a jezdec má vše pod kontrolou. Plusem jsou také velká kola. Ta dodávají hodně jistoty při zatáčení a v kombinaci s širokými řidítky umožňují třeba ukázat směr jízdy na křižovatce nebo někomu zamávat, aniž byste riskovali ztrátu vlády nad strojem. Na rozjezd je dobré si nechat zařazenou první rychlost, která vystřelí koloběžku na cca 30 km/hod a není problém se projet po zadním kole. Jakmile naberete rychlost, držíte plynovou páčku a klapnete dvojku. Motor ztichne a koloběžka dál zrychluje až na maximálku 65 km/hod.

Z takové rychlosti je ale třeba i zastavit. V tom pomohou kotoučové brzdy na obou nápravách, obě za to dokážou pořádně vzít. Pneumatiky mají dost velkou přilnavost i na asfaltu a snesou poměrně velké náklony a tvrdé brzdění. Podvozek snese ostré zacházení a přeskakování příčných prahů nebo skoky z obrubníku nejsou překážkou. Stroj je čínské produkce, ale výborně zpracovaný. Nikde nejsou špatné spáry, kryty nevibrují, nikde nejsou vůle. Jediným nedostatkem tak zůstává hodně hlučný dvoutaktní motor. Ten dělá dost velký rámus a lidé na procházce z něj nadšení nejsou.

Ampéry místo benzínu

Pokud zrovna nejste příznivci vůně benzínu, je tu pro vás možnost jezdit na elektřinu. K dispozici je koloběžka o výkonu 800 W. Baterie se nabíjí z klasické sítě na 230 V pomocí přiložené nabíječky. Na plnou baterii ujedete v normálním tempu zhruba 15 km. Na pravém řidítku najdete 3 LED, které indikují stav jejího nabití. Narozdíl od benzínového modelu je elektrická koloběžka vybavená odpružením obou náprav. Vepředu je nově umístěný vahadlový systém s centrálním tlumičem, vzadu jsou dvě nastavitelné jednotky, motor pruží stejně se zadním kolem.

Maximálka elektrické koloběžky se pohybuje okolo 40 km/hod a platí pro ni stejná legislativa jako pro benzínovou. Jízdní vlastnosti jsou velice podobné, ale záporem je rozhodně vyšší těžiště způsobené velkou baterií, která tvoří nosnou část koloběžky. I s elektrickým strojem si díky dobrému zrychlení užijete spoustu zábavy při průjezdech městskými překážkami.

Vejdou se i do sporťáku

Samostatnou kapitolou je pak skladnost těchto strojů, díky odnímatelnému sedlu a skládací konstrukci zvládnete během několika vteřin složit koloběžku do kompaktních rozměrů a není problém dva stroje naskládat do sportovního kupé. Benzínová koloběžka je navíc řešená tak, že z ní nevytéká benzín v jakékoliv poloze a v autě není cítit.

Autor: Matěj Oliva, Foto: Autor