Moderní retro v jedné i dvou stopách -Vespa a Mini

Retro stroje jsou v dnešní době natolik v módě, že by bylo škoda vyplýtvat historický image na nějaký „obyčejný“ stroj a místo toho v retro hávu přicházejí na trh spíše luxusnější kousky plné moderních technologií.

Jak to dopadne, když vedle sebe porovnáme skútr a automobil, které oba vycházejí z dlouholeté tradice charizmatické značky, ale první slavné modely už připomínají spíše jen tvarem a celkovým image? Pod kapotami přitom skrývají nejmodernější technologie i jízdní vlastnosti nesrovnatelné se svými předchůdci…

Historii značky a základního konceptu skútrů Vespa už zde nebudeme opakovat, na téma už jsme důkladně probrali v článku z Říma a článku o historii Vespy. Model Vespa GTS 300 v provedení Touring patří ke špičce celé soudobé produkce Vespy. Přestože základní silueta samozřejmě zůstává věrná image Vespa, pohled zblízka okamžitě prozradí moderní materiály, zpracování i ovladače. Decentní chromované doplňky a cestovní sada v podobě stylového plexištítku a nosičů zavazadel zase ukazují příslušnost k luxusnějšímu spektru nabídky. Stejně jako u níže zmiňovaného auta jde o stroj pro fajnšmekry, kteří si rádi připlatí za exkluzivitu a dokážou ocenit příslušnost k slavné značce.

A jakou historii za sebou má automobil s neméně slavným označením Mini? První Morris Mini vyjel ze závodů BMC (British Motor Corporation) v roce 1959 a vešel ve známost hlavně ve sportovní verzi Mini Cooper, se kterou v letech 1964 až 1967 značka vyhrávala tehdy nejslavnější závod Rally Monte Carlo. Z vozu se rychle stala kultovní záležitost a i dnešní mládež Mini dobře zná – když už z ničeho jiného, tak alespoň ze série komedií Mr. Bean. Výroba původního Mini pokračovala téměř až do konce tisíciletí, jen struktura vlastníků značky se hodně měnila, přešla pod automobilovou značku Rover a tu v roce 1994 zakoupil koncern BMW.

Nová verze Mini přichází na trh v roce 2001 a sice se vyznačuje shodnou základní siluetou Mini, ale jde spíše o image a moderní vůz zaměřený na styl. A námi testovaný stroj Mini Countryman jde ještě dál! Sice si také ponechává náznak Mini tvaru, ale co se týče výbavy a výkonu, už by se mu dalo říkat spíš Maxi. Šestnáctistovka s turbem a výkonem 185 koní, zvýšený podvozek a náhon 4×4, pro každou funkci nejméně jeden elektronický asistent, automatické vypínání motoru při stání s automatickým startem při rozjezdu… přesto i tady si zájemci kupují hlavně kus historie a image oživené značky Mini! A přitom již vůbec nejde o britský automobil, Countryman je montován firmou Magna Steyr v Rakousku nedaleko Gratzu, který až do loňského roku pro BMW vyráběla řadu vozů BMW X3.

Zpátky ke skútru – nasedněte na Vespu GTS a máte před sebou poctivou přístrojovku poskládanou z kontrolek a analogových budíků. Nebýt malých digitálních hodin v dolní části a moderních kontrolek, jen těžko byste tipovali, z které části historie značky tato přístrojovka pochází. Pohodlné bohatě polstrované sedlo ladí s dvěma kryty kapotáže v provedení připomínajícím kožený potah.


Vklouzněte do kožené sedačky Mini Countrymanu a můžete se donekonečna kochat kulatými motivy budíků a ovladačů. I tady se opakuje ozvěna minulosti v podobě mohutného středového kruhu, kam se ale v dnešní moderní době přestěhoval displej ovládání funkcí, rádia či volitelné navigace. Historický kruhový tachometr je spíš designovou lahůdkou, řidič mnohem častěji využije malý digitální údaj před sebou v budíku otáčkoměru.

Jezdil jsem na dobové Vespě PX, svezl jsem se i ve stařičkém Mini Morris. Dnešní společná projížďka proto vyvolávala velkou řadu otazníků. Mají dnešní moderní stroje kromě tvarů ještě něco společného? Jak moc bude na jízdě znát, že jde o pokračování historické řady?

Za řídítky skútru je to poměrně jasné. Samonosná ocelová konstrukce, jednoválcový motor i jednostranné zavěšení kol dávají odezvu ve stejném stylu, jako kdysi historické stroje. Ovšem každá funkce je kvalitativně nesrovnatelně lepší a účinnější než první technologie. Odpružení s moderními tlumiči a progresivními pružinami si poradí i s vysokými rychlostmi. Není problém GTS ve vyšší rychlosti poslat do zatáčky a můžete jen s požitkem sledovat, jak si poradí s pořádným náklonem a jistě drží zvolenou stopu. Nejvíc je to ovšem znát na motoru. Poslední verze agregátu Quasar z dílen koncernu Piaggio se projevuje kultivovaným chodem i zvukem a s hodnotou maximálního výkonu 21,5 koní a variátorem nastaveným pro energické rozjezdy dokáže dát skútru úplně jiný odpich a dynamiku, než jakou se vyznačovaly původní Vespy. A brzdy? Historické bubnovky se opravdu nedají s dnešními kotoučovkami moc srovnávat, přesunula se také páčka brzdy – zadní brzdu už nenajdete před levou nohou, ale na řídítkách. Takže když to shrneme – základní myšlenka zůstává nezměněná, ale provedení posunulo její funkce do úplně jiných sfér.


U vozu Mini Countryman je to trochu jinak, tady byste nějaké společné znaky konstrukce či kontinuitu s původním Mini hledali jen těžko. Mnohem spíš tu je cítit návaznost na SUV řady X3 od BMW. Přesto i tento vůz je do velké míry jedinečný. Přestože jde o čtyřkolku, podvozek je jen nepatrně zvýšený a je zatraceně sportovně tuhý. Na dírách vás pořádně vyklepe, ale v zatáčce neskutečně drží a dovolí vám naložit na kola plný výkon 185 koní. Z vozů Mini tu zůstal jen základní designový styl, vůz Countryman je o hodně větší než starý Mini – ale i než jeho nové verze od roku 2001. K tuhému odpružení a slušnému výkonu totiž přidává i hodně ostré řízení, které prudce reaguje na sebemenší pohyb volantem. To hlavní, co ovšem táhne zájemce do showroomů, je příslušnost k historii a designu vozů Mini. Dejte tomuhle autu hranatá světla a nabídněte jej pod jinou značkou, a polovina kouzla (i tržeb) bude pryč. V tom je síla image a geneze modelu.

Společné svezení auto vs skútr v retro stylu bylo docela zajímavé. Mini Countryman S řadí na stranu sportovních vozů a Vespa GTS 300 je hlavně cestovní maxiskútr určený na stylové dojíždění. Auto s váhou 1450 kg udělá stovku pod 8 sekund, ovšem skútr má výhodu v nízké váze 160 kg provozní hmotnosti, takže do padesátky zrychluje zhruba stejně. Oba stroje udělají ve městě velký dojem, ovšem u testované Vespy vám k tomu stačí zhruba desetina pořizovací ceny vozu, nemluvě o poloviční průměrné spotřebě!

Co ale mají oba stroje společné, je hodnota spočívající v příslušnosti ke značce. To je něco, co budete vnímat za jízdy, pocítíte to v pohledech ostatních řidičů a budete to vnímat i doma, zatímco vůz či skútr odpočívají zamčené v garáži. V jejich tvarech i značce si totiž kupujete i kus historie a celkový image.


Autor: FilipT