Maxon Matador 125

Při dalším testu masově prodávaného čínského skútru v síti Auto Kelly jsme projeli model Matador na dvanáctipalcových kolech. A i zde se ukázalo, že za málo peněz dostanete docela slušnou muziku.

Červený krasavec se sympatickým názvem Matador je střižený do ostře sportovního designu. Všechny linie jsou protažené do špičky, přední plasty působí dravým dojmem a výsledkem je líbivý skútr, který určitě osloví hlavně mladší jezdce. V zadní části je důraz na ostré tvary možná až přehnaný, ostré zadní světlo a madla spolujezdce oddělená od nosiče už působí trochu jako z jiného světa.

S tím vším se tak trochu opticky tluče bambitkovitý výfuk, který by se hodil spíš k mopedu – jako majitel bych se možná poohlédl po nějakém laďáčku zároveň s investicí do poladění karburátoru a zvýšení výkonu. Naopak červené brzdiče jsou moc hezkým doplňkem. Barevné provedení svědčí o tom, že si výrobce umí najít špičkové designéry! Je znát, že za barvami stojí italská škola, protože za složení linek a zasazení předních směrovek by se nemusela stydět třeba ani Aprilia!

Na rozdíl od Ardouru testovaného před pár týdny tady už se svojí skoro dvoumetrovou postavou dost bojuji s nedostatkem místa pro kolena. Maxon Matador totiž má protažené boční kapoty a my dlouháni už máme trochu problém. Menší jezdec si ale ničeho nevšimne a naopak ocení lepší krytí nohou třeba za deště. Sedlo je na slušné úrovni, neklouže a zvládne i delší cestu. Pod sedlem najdete místo na jednu přilbu nebo slušný nákup, i tady ale trochu chybí praktický doplněk v podobě háčku na tašku pod řídítky. To je daň za povedený sportovní design se zvýšeným středovým rámem.

Jednoduchá přístrojovka ve stříbrném plastu i tvar zrcátek ladí s ostrými hranami celého designu. Stejně jako u dříve testovaného Ardouru tu najdete v přehledném uspořádání vše potřebné a jako bonus palivoměr. Starší konstrukci prozrazuje jen mechanické počítadlo kilometrů – v dnešní době už na většině strojů najdete spíš digitální displej, který je navíc obvykle doplněný o hodiny, které na tomto skútru chybí. Na druhé straně jsem ocenil moderně a funkčně řešené ovladače na řídítkách a výborná zrcátka.

Stopětadvacítkový jednoválec je krmený karburátorem a v takřka surovém stavu nabídl maximálku kolem 80 km/h. Podle zkušeností majitelů se po zajetí rychlost vyhoupne přes 100 km/h, což už bohatě stačí na bezpečný provoz po víceproudých komunikacích a v nouzi i kratší přejezdy po dálnici. Díky karburátoru navíc se navíc otevírají možnosti pro menší poladění – s otevřeným výfukem a ostřejším variátorem by mohlo jít o slušnou raketu. Právě variátor je v sériovém stavu nastavený spíš na delší životnost a od semaforů vyráží rozvážně. Autům sice spolehlivě ujedete, ale ostatní skútraři vám asi ukážou záda.

Dvanáctková kola se skvěle hodí k proplétání po městě, s Matadorem se otočíte doslova na pětníku. Jízda mezi auty ve stojící koloně je požitek, skútr se umí protáhnout škvírami, kde by běžná motorka dávno neprojela. Malá kola se ale hůř vyrovnávají s nerovnostmi a rychlejšími průjezdy zatáčkou, kde musí jezdec občas korigovat stopu a krotit neklidné řízení. Také na rozbité silnici dostanete do řídítek větší rány, přesto ale celkově odpružení skútru není tak špatné a nerovnosti vás moc nerozhodí z vytyčeného směru. O brzdách platí to samé jako pro Ardour testovaný před měsícem. V této ceně bych čekal zadní buben, Maxon ale má obě brzdy kotoučové, navíc s docela příjemným a předvídatelným nástupem i účinkem.

Jaký je závěr? Čínské skútry dovážené a připravované do provozu společností Auto Kelly jsou v úplně jiné kategorii než první čínské značky s problematickou konstrukcí. Jednotlivé komponenty sice ještě nedosahují kvality a jízdních vlastností prestižních japonských či italských značek, ale to bohatě vynahrazují neuvěřitelně nízkou cenou. Dvacet dva tisíc Kč – dvakrát levnější než srovnatelný japonský stroj, čtyřikrát levnější než italská Vespa, to může být pro řadu majitelů rozhodující argument. A prodejní čísla vykazující stovky prodaných Maxonů ukazují, že zákazníci svými peněženkami hlasují pro Maxon.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.


Autor: FilipT, Matěj Oliva