Maxon Ardour vs. Yuki Fairy kdo s koho?

Redakční Maxon vyvolal na webu doslova pozdvižení, chodí nám dotazy na spolehlivost, jízdní vlastnosti, spotřebu, ale také na srovnání s konkurencí, třeba s novinkou od Yuki, která je cenově, výkonově i technicky srovnatelná s Maxonem. No a jak lépe srovnávat, než v praxi?

Samostatný redakční test Maxonu Ardour jsme už provedli, takže pokud vás zajímají detaily, mrkněte se sem. Jen pro rekapitulaci, jedná se o skútr poháněný vzduchem chlazenou, dvouventilovou 125 osazenou karburátorem. Rám je klasické konstrukce, stejně jako přední vidlice a zadní kyvka s variátorem. Skútr spadá do skupiny A1 stejně jako jeho konkurent od Yuki. Zajímavostí je nádrž umístěná pod podlážkou a baterka v prostorném podsedlovém prostoru. Skútr má čtrnáctipalcová kola.


O Yuki toho zdaleka tolik nevíme, ale Maxonu je konstrukčně hodně podobná, dokonce využívá i několik společných komponentů. Motor je rovněž vzduchem chlazený dvouventil. Ten má výkon 6kW v 8000 ot. Maxon oproti tomu udává 6,2 kW v 7500, to je zanedbatelný rozdíl. Motor u Yuki je rovněž plněný karburátorem. O přísun paliva se stejně jako u Maxonu stará palivové čerpadlo. Nejzásadnější rozdíl najdeme ve velikosti kol, Yuki jezdí „jen“ na dvanáctkách. Jinak je konstrukce podvozku stejná, zvadu jsou dva teleskopické tlumiče, vepředu klasická vidlice.


Design

Vzhledově jsou oba skútry hodně povedené, Fairy má moderní tvary, blinkry zapuštěné do kapot a traktivní čočku v předním světlometu, tady nemáme připomínek. Maxon je na tom podobně, má moderní tvary, které ale zůstávají praktické. Zadní blinkry jsou na držáku SPZ, který trochu připomíná Yamahu R6, přední jsou v bloku světlometů. U Yuki se nám více líbí výfuk.


Úložný prostor

V tomto kritériu vede na plné čáře Maxon, do boxu pod sedačkou se toho vejde opravdu hodně včetně integrální přilby. Yuki má navzdory menším kolům box pod sedačkou menší a nepodařilo se nám tam zavřít ani otevřenou přilbu. Částečně to dohání háčkem na zavazadla před koleny jezdce, který naopak chybí Ardouru.


Zpracování

Oba stroje jsou zpracované na podobné úrovni, mají zhruba stejně najeto a jsou v podobném stavu, plasty sedí obstojně, ovladače fungují, jen u Yuki jsou matné, jakoby opršené, stejně jako víko variátoru, to má Maxon lakované leskle. Palubní deska se nám více líbí na Yuki, působí propracovanějším dojmem a kromě tachometru a palivoměru má ještě ukazatel napětí baterie. Moc pěkně navíc vypadá za tmy.


Jízda

Konečně do sedla. Oba skútry startují výborně, ať už startujete klasicky startérem, nebo nakopávačkou, která tu samozřejmě nechybí. Oba motory se ochotně vytáčí a variátory fungují dobře. Ergonomie obou strojů je hodně odlišná, což se projevuje i na řízení. Zatímco Yuki s užšími řídítky a strmějším řízením reaguje okamžitě na otočení řídítky a přenášení váhy, Maxonu s delší stavbou, širšími řídítky a velkými koly změna směru trochu trvá. Naopak v táhlých zatáčkách má zase navrch Maxon.


Maximální rychlost obou strojů je podobná a na rovině dosáhnout devadesátky. K ní zezačátku lépe zrychluje Yuki, které je do třicítky hbitější, pak ho ale Maxon dožene a cílovou páskou projíždí oba stroje víceméně nastejno. Naopak hodně odlišné je to na brzdách. Test jsme prováděli z šedesátikilometrové rychlosti a Maxon tu zastavil zhruba o 5 metrů dříve. Tím se dostáváme k prvnímu opravdu velkému rozdílu u obou strojů. Zatímco Maxon využívá dvě kotoučové brzdy s dvoupístkovými třmeny, na Yuki je kotoučová brzda jen vepředu a to ještě jednopístek. Vzadu je lankem ovládaná bubnová brzda.


Druhým podstatným rozdílem je podvozek. Každý výrobce k němu přistoupil trochu jinak. Maxon si díky velkým kolům může dovolit komfortnější nastavení, které lépe pobírá nerovnosti, Yuki je naopak tvrdší, na druhou stranu lépe ovladatelné v nízkých rychlostech a například při kličkování městem. V táhlých zatáčkách naopak skútru chybí stabilita.


Závěr

Určit jasného vítěze testu by bylo složité, na Maxona jsme zvyklí, Yuki je úplná novinka, ale na trhu se rozhodně neztratí, nabízí slušnou techniku za hodně zajímavé peníze. Maxon už své kvality měl šanci prokázat a v našem testu opět prokázal svou konkurenceschopnost. Záleží také na tom, jaký styl vám vyhovuje, kam budete jezdit, zda budete vozit spolujezdce a náklad. Pokud ale hledáte levný nový skútr, tady vedle nesáhnete.


Technické údaje – Maxon Ardour 125


Technické údaje – Yuki 125 Fairy


Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot