Maxon Ardour 125 – bestseller každým coulem

V dnešním testu jsme se podívali na zoubek letos nejprodávanějšímu jednostopému modelu v ČR. Za první pololetí totiž ve statistikách registrací značka Maxon vykázala přes 830 strojů a odsunula na druhé místo i dosud vítěznou Hondu. A protože nejprodávanějším modelem Maxonu je právě Ardour 125, máme tu čest se dnes povozit na vůbec nejúspěšnějším stroji, který vybrali sami zákazníci.

Za tento prodejní úspěch vděčí Maxon tomu, že si tyto čínské skútry vzala pod křídla společnost Auto Kelly, zabývající se malo- i velkoobchodem s náhradními díly, dolpňky a příslušenstvím pro auta všech značek. Ta má v ČR přes 60 velkých poboček, na kterých již vloni začala nabízet skútry Rhon a Maxon a nasadila přitom opravdu bezkonkurenční cenovou politiku. Letos se společnost Auto Kelly zaměřila na značku Maxon a zajistila jí opravdu mohutné servisní zázemí ve více než stovce vybraných partnerských servisů skútrů. Díky tomu se Maxon okamžitě stal značkou skútrů s největším servisním pokrytím v ČR, a to ještě musím zmínit obrovské zázemí co se týče náhradních dílů, které si můžete objednat v každé pobočce Auto Kelly, ale i u jakéhokoli autoservisu s odběrem dílů od Auto Kelly! Ale teď již zpět k samotnému testu skútru – již předem můžu prozradit, že tento model dělá čest svému názvu Ardour, což v překladu znamená Nadšení.

Čtyřdobou stopětadvacítku Ardour jsme si přebírali k testu přímo v centrálním skladu Auto Kelly, obrovské hale v průmyslové zóně východně od Prahy hned u dálnice u D1. Důraz na kvalitu a péči o značku byl znát už při pohledu na obrovskou halu zaplněnou několika stovkami skútrů a týmem mechaniků. Ti každý skútr po vybalení dodávky z mateřské továrny důkladně zkontrolují, dotáhnou všechny důležité spoje a také sami projedou. Design Ardouru hraje na moderní notu a zvlášť přední část se světly doplněnými LED obrysovkami může směle konkurovat modernímu francouzskému či italskému stylu. To samé platí pro boční kombinaci plastů, bílých lakovaných ploch a polepů nebo třeba nádherné loukotě čtrnáctipalcových (!) kol.

I pohled zezadu na čirou optiku koncového světla i směrovek s plastovými lemy působí hodně dobře. Dokonalé zpracování sedla a vkusná madla trochu ruší jen záhadně tvarovaná bambitka výfuku. To je asi jediná výtka, kterou jsem k tomuto stroji našel, ten výfuk prostě působí trochu přehnaně a jako majitel bych se možná poohlédl po nějakém laďáčku zároveň s investicí do poladění karburátoru a zvýšení výkonu. Naopak červené brzdiče jsou moc hezkým doplňkem, díky kterému vypadá i jednoduché bílé provedení docela exkluzivně. Tento model je kromě testované bílé nabízen ještě v černé, oranžové a modré barvě – a právě ta modrá se mimořádně povedla.

Na řidiče čeká vcelku pohodlné sedlo a dostatek místa pro nohy – i se svými téměř dvěma metry jsem neměl problémy s narážením řídítek do kolen při zatáčení, jak jsem byl až dosud u čínských skútrů zvyklý. Jednoduchá přístrojovka zasazená do stříbrného plastu prozrazuje, že jde o levnější model, ale najdete tu v přehledném pojetí vše potřebné, dokonce i palivoměr. Starší konstrukci prozrazuje jen mechanické počítadlo kilometrů – v dnešní době už na většině strojů najdete spíš digitální displej, který je navíc obvykle doplněný o hodiny, které na tomto skútru chybí. Na druhé straně jsem ocenil moderně a funkčně řešené ovladače na řídítkách a výborná zrcátka.

Pod sedlem je dost místa na přilbu nebo menší nákup, naopak kvůli středovému panelu pod řídítky nenajdete háček na tašku. K dalším praktickým rysům patří centrální stojan i boční stojánek – v běžném provedení s čidlem vysunutí namísto jednoduchého sklápěcího s pružinou, jaký v této cenové kategorii obvykle nabízí konkurence. Ovšem když už jsme u cenové kategorie, tak tady Ardour prostě nemá soupeře. Slušnou stopětadvacítku za 25 tisíc a padesátku dokonce za 19900, to na trhu hned tak nenajdete. Pojďme se tedy svézt a podívat se, zda bude nízká cena znamenat nějaké kompromisy co do jízdních vlastností?

Nový skútr chytá na první drcnutí, v záloze je ještě startovací páka, která může přijít vhod třeba po delším stání se slabší baterií, kdy je třeba načerpat do karburátorové palivové soustavy benzín. Výfuk tlumí zvuk vzduchem chlazeného motoru do klidného šepotu a i za jízdy patří Ardour spíš mezi tichošlápky – tím líp, aspoň nikoho nenaštvete, když si zkrátíte cestu třeba po cyklostezce. Variátor je nastavený spíš na vyšší otáčky, takže motor nechá pořádně rozvášnit, než pošle záběr na zadní kolo. I tak je rozjezd spíš pozvolnější, do soutěží o nejrychlejší start od semaforů se tedy s Ardourem nepouštějte. I tahle vlastnost ale má i kladnou stránku, s tímhle strojem můžete poslat do města i manželku a nehrozí, že se při rozjíždění do zatáčky bude muset prát s příliš razantní akcelerací. Jak se skútr rozjede, statečně nabírá na rychlosti a pozvolna žene ručičku tachometru až za devadesátku – a po pořádném zajetí stroje pravděpodobně i kousek dál. Tedy právě tak rychle, abyste mohli bezpečně vyrazit na městské obchvaty bez rizika, že se před vás začnou tlačit kamiony. Spotřebu jsme během krátkého testu neměřili, ale podobné stroje si obvykle poradí s 2-3 litry na sto, takže při objemu nádrže 5,5 litru máte jistotu dostatečného dojezdu.

A jak tyto rychlosti zvládá podvozek? Právě toho se týká moje úvodní zmínka, že skútr dělá čest svému názvu Ardour = v překladu Nadšení. Až dosud jsem se u čínských strojů setkával s podstatně horší ovladatelností ve vyšší rychlosti a při zatáčení než u evropské provenience. Tím příjemnějším překvapením byly jízdní vlastnosti Ardouru, který díky čtrnáctkovým kolům i tupějšímu úhlu přední vidlice nabízí příkladnou stabilitu jízdy! Ve větší rychlosti si pevně drží stopu a nenechá si rozvlnit řídítka ani prudkým vyhýbáním kanálu či překážce. Stejně tak se nemusíte bát poslat to do táhlé zatáčky ve větší rychlosti. Místo abyste křečovitě drželi řídítka a vysílali zoufalé signály svému andělu strážnému, v pohodě a s jistotou proplujete i v osmdesátce zatáčkou! To jsem od tak levného dopravního prostředku fakticky nečekal. Daní za stabilitu je jen menší ochota k pomalému kličkování mezi auty v dopravní zácpě, jakou nabízejí skútry s ostřejším úhlem řízení a menšími dvanáctkovými koly – například Maxon Matador, jehož redakční test také připravujeme.

Na vcelku slušné úrovni je i odpružení, které kromě stability v zatáčce zdatně požírá i nerovnosti a nástrahy našich silnic a ve spojení s čtrnáctipalcovými koly pustí do řídítek jen ty opravdu velké díry a výmoly. Dvě jednotky odpružení vzadu také svědčí čí o robustní stavbě, většina výrobců už přešla pouze na jeden tlumič. Stejné uznání si zaslouží i brzdy. V této ceně bych čekal zadní buben, Ardour ale má obě brzdy kotoučové, navíc s docela příjemným a předvídatelným nástupem i účinkem. Z tohoto testu jsem tedy odjížděl příjemně překvapen nad slušnou úrovní, na jakou čínské skútry dovážené společností Auto Kelly postoupily. Za až neuvěřitelně nízkou cenu nabízení nejen praktičnost a užitnou hodnotu, ale začíná to být i o požitku z jízdy! A když k tomu připočtete hustotu prodejní i servisní sítě Auto Kelly i renomé, jaké si tak velká firma musí udržovat, vypadá to na dobrou koupi.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva