Jeho předchůdce Xciting 500 nikdy nedosáhl takových úspěchů jako jiné sportovní maxiskútry, proto na tchajwanu přišli s lehčí ale stejně výkonnou čtyřstovkou s úplně novou technikou. A co je nejdůležitější, nabízí výborné jízdní zážitky a v hlavě vám hned začne blikat myšlenka, že to je vlastně skoro stejně dobré jako etalon v podobě TMaxu…
Úplně novou konstrukci rámu i motoru doplňuje také úplně nový design, který se tváří sympaticky evropsky a mohutné přední světlomety mu dávají hodně odvážný výraz. A všechno je rázem jasné při pohledu na dva velké brzdové kotouče po stranách předního kola s radiálními brzdiči – tady se to se sportovním stylem jízdy asi opravdu myslí vážně!
Kymco Xciting 400 se od ostatní maxiskútrové konkurence odlišuje hlavně nízkým černým štítem vepředu. Zaoblené světlomety přitom docela zajímavě doplňují ostré hranaté tvary kapotáží i hranatý výfuk. Jako celek skútr působí hodně moderním dojmem.
To platí i z pohledu řidiče, na kterého čeká pohodlné sedlo s luxusním obšitím a se zúženou přední částí. Díky tomu nebudou mít problém při manipulaci na místě ani jezdci menších postav, ostatně celková provozníhmotnost 209 kg patří v této kategorii k těm lehčím. Pohodlné parkování a manipulaci pomůže i parkovací brzda aktivovaná páčkou u pravého kolena. A když už mluvíme o kolenou – na ty je zde dostatek místa i pro nás dlouhány, přestože jinak skútr vypadá docela kompaktně a na první pohled byste jej ani neřadili mezi MAXIskútry.
Mezi standardními ovladači se trochu odlišuje vypínač světlometů, který prozrazuje, že jde o celosvětově zaměřený model. Zaujmou i zrcátka na dvoudílné nožičce, která ale poskytují spíš jen průměrný výhled. Přístrojovka sice působí trochu levněji a plastově, ale je ve krásně sportovním duchu, možná až moc, protože jí dominuje velký analogový otáčkoměr a údaje z malého digitálního tachometru musíte vždy očima chvilku hledat. Když okolo vás pojede Kymco Xciting 400, okamžitě ho poznáte hlavně podle výrazných LEdkových denních světel i kompletní LED zadní svítilny.
Ergonomie je velmi dobrý hlavně díky uvolněnému posazu a umístění řídítek přesně tam, kam byste jinak intuitivně položili ruce. Pohodlné sedlo, dobrá jízdní poloha a výborně ovladatelný stroj dělají z Xcitingu mašinu, která zvládne i delší dojíždění nebo nějakou tu dovolenkovou cestu po Evropě.
Motor si to na volnoběh tichoučce přede a hned první rozjezd prozradí, že se kromě designu podařilo naladit na sportovní vlnu i variátor. Na semaforech relativně lehký stroj pokaždé odjíždí jako první a na svůj objem je překvapivě hbitý a dobře ovladatelný. Proplétání mezi auty je zázračně snadné, hlavně asi díky nízkému těžišti celého stroje, nový rám totiž dovolil nižší umístění motoru. Změny směru, vyhýbání se propadlému kanálu na poslední chvíli či rychlé přejetí do volného pruhu jsou v sedle Xcitingu o dokonce ještě trošku jistější než třeba u japonské konkurence!
Ve městě a na rozbitých silnicích vám asi bude podvozek připadat trochu tužší a větší díry vás pěkně vytřesou, ale na druhou stranu když si chcete vychutnat pár zatáček, stroj se odmění jistým držením stopy i ve větších náklonech. K tomu láká i moderní jednoválec 399 ccm o výkonu 36 koní při 7 500 ot/min s kultivovaným projevem a jen mírnými vibracemi. A hlavně spotřebou kolem 4-4,5 litrů na 100 km. Na nádrž o objemu 12,5 l tedy budete mít vždy k dispozici slušný nájezd. Na dálnici skútr hravě dosáhne rychlosti 140 km/h, to už ale budete proklínat malý štítek hrnoucí proud vzduchu přímo na vás, a budete brzy zvažovat koupi vyššího turistického plexi, zvláště pokud při dojíždění jezdíte i v dešti.
To hlavní, v čem Xciting proti konkurenci vyniká, jsou výborné brzdy! Díky dvěma poměrně velkým kotoučům jsou pořádně razantní, pokud to s nimi přeženete, je připravena záchrana v podobě systému ABS. A excelentní brzdy dokážou kromě větší bezpečnosti příjemně posílit i dojem ze svižné projížďky. Brzdám sekundují i důstojné rozměry kol a pneumatik o parametrech 120/70-15 vepředu a vzadu menší 150/70-14 vzadu.
Po praktické stránce je připraven zavazadlový prostor pod sedlem s plynovými vzpěrami, kam se vejde jedna integrálka a pár drobností, a pak ještě menší schránka pod přístrojovou deskou. Za jízdy si také můžete dobít mobil nebo zapojit napájení GPS navigace z 12V zásuvky. Víčko nádrže se stejně jako sedlo otevírá pomocí klíčku zapalování a je umístěno na středovém tunelu. Na spolujezdce čeká dostatek pohodlí na široké zadní části sedla za bederní opěrkou řidiče, takže nehrozí sklouznutí dopředu ani při razantnějším brzdění.
Suma sumárum, Kymcu se podařilo dát na trh hodně povedený sportovní maxiskútr s docela dobrým požitkem z razantní jízdy, ale přitom dostatečně lehký i do města. Hlavní výhrou je ale prodejní cena 160tis korun, která již zahrnuje i ABS. Japonská konkurence přitom v této třídě začíná nejméně o 20-30 tis dráže, a to už je docela pádný rozdíl.
Aktuální cenu a technické údaje testovaného modelu Kymco Xciting 400 najdete pod tímto odkazem.
Autor: FilipT, foto: Jan Altner