Kymco Downtown 125i ABS

Po nové úpravě zákona jsou v kurzu stroje o objemu 125 kubíků. Většinou se jedná o malé agilní skútry připravené na boj s městskou zácpou. I v tomto segmentu se ale najdou maxiskůtry v pravém smyslu slova, a takový je právě Kymco Downtown.

Downtown přišel na trh na žádost německého trhu. Tady platil zákon o řízení 125ccm už daleko dříve než u nás. Nároční Němci ale nechtěli jezdit na malých strojích a vyžádali si opravdový maxiskútr s malým motorem. Jako základ posloužil stroj Downtown 300i, do kterého byl implementován menší motor. Pořád se ale jedná o nejlepší agregát, který má Kymco k dispozici.

Jedná se o kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec o výkonu 11kW, tedy o maximálním výkonu, který u stopětadvacítky dovoluje legislativa. Vše kromě motoru zůstalo stejné jako u třístovky. Máte tedy k dispozici opravdu dospělý skútr, který nabízí veškerý komfort maxiskútrů. Je tu prostorné sedlo pro dva cestující, spousta míst na odkládání drobností a velký prostor pod sedlem. To je umístěno na hydraulické vzpěře, v praxi velmi elegantní.

Palubní deska nezůstává pozadu a stydět by se za ni nemusela ani auta vyšší třídy. Je tu velký otáčkoměr a tachometr, mezi kterými je umístěný multifunkční displej, na kterém najdete snad všechno na co si vzpomenete. Komfort je vlastně společným jmenovatelem celého ovládání stroje, nenašli jsme nic, co by nám vyloženě vadilo, nebo to bylo špatně zpracované.

Dynamika chybí

Za řídítky skútru se budete cítit přirozeně a pohodlně bez ohledu na výšku. Překvapivě se na skútr nemusíte bát ani pokud jste zrovna moc nenarostli, díky poměrně úzkému a nízkému sedlu se dá stroj celkem v pohodě zvládnout. To ostatně můžete vidět na fotkách u naší testovací pilotky. Na delších cestách jistě oceníte možnost odložit si nohy na sklopené plotny v přední části. Špatně na tom není ani spolujezdec. Na sedačce má dost místa, má se kde pohodlně chytit a stupačky jsou v ideálním úhlu.

Teď už ale k jízdě. Skútr váží přes 170 kilo a na to není patnáct koní nikterak mnoho. Znát je to hlavně na rozjezdu, kde spojka nechá motor roztočit až přes 7000 otáček a pak teprve pořádně zabere a Downtown se začne zvolna rozjíždět. Není to žádná tragédie, ale malé stopětadvacítky vám na semaforech jednoznačně ukážou záda. Menší dynamika při rozjezdu je bohatě vynahrazena maximální rychlostí, která je přes 110 kilometrů v hodině a Kymco jí dokáže celkem stabilně držet i v kopcích. Nemusíte se tak bát ani dojíždět po dálnici nebo se vydat na delší cestu.

ABS!

Naprostou novinkou v segmentu 125ccm je ABS. To se objevilo na Downtownu až letos a u takto velkého skútru se jedná o celkem smysluplný prvek. Při testu jsme měli šanci vyzkoušet Kymco na mokré silnici a dlažebních kostkách, kde mohl systém ukázat, co umí. Nenastupuje zbytečně brzy a zachraňuje situaci až když jde opravdu do tuhého. Za nás tedy rozhodně dobrá volba. ABS sice přidá nějaké to kilo, ale u takto velkého stroje, kor když na něm může jezdit i úplný začátečník se jedná rozhodně o smysluplný prvek.

Podvozek podrží

Možná už to zní jako moc chvály najednou, ale chválu si zaslouží i podvozek, který je sice na první pohled poměrně tvrdý, ale jakmile se trochu rozjedete, zjistíte, že to má svůj důvod. Velký skútr si zachovává vynikající ovladatelnost a tuhost v každé situaci a nikde vás nepřekvapí odskočením, nebo neočekávaným zhoupnutím, které může být ve městě dost nepřijemné. Dobrá je i manévrovatelnost v nízkých rychlostech. Geometrie podvozku je koncipována tak, aby se dal kdykoliv velmi rychle změnit směr, což je praktick především v ucpaném městě. Záporem je jednoznačně šířka skútru, který se bude mezi stojící auta jen těžko vejít. Vše je ale vyváženo dobrou ochranou jezdce před nepřízní počasí.

Kymco nabízí na trhu hodně zajímavou alternativu v segmentu 125. Velký skútr vám nabídne pohodlí i mobilitu mimo město. ABS zase bezpečnost za všech situací. Cena 99 000 korun pak odpovídá kvalitě zpracování i technice, kterou Downtown disponuje.


Technické údaje


Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner