Kyburz DXP již jezdí čtyři tisíce kusů

Po celém Švýcarsku už jezdí přes čtyři tisíce elektrických skútrů s trochu záhadným názvem Kyburz. Co stojí za takovým úspěchem? Jednoduchá tříkolová konstrukce a elektrický pohon. No a pak velký zákazník v podobě poštovních služeb.

Po nasazení ve Švýcarsku se rychle přidali další zájemci, protože pro poštovní službu je Kyburz prostě dokonalý – zvláště když se za něj ještě zapojí malý přívěs na převoz velkých a těžkých balíků. To, co u nás rozvážejí drahé Fordy Tranzit, v zahraničí zvládnou za pomocí tohoto jednoduchého pomocníka.

První myšlenka je přitom docela jednoduchá – rozvážkové poštovní služby jezdí celé ulice od domu k domu a nepotřebují nijak závratnou rychlost, hlavní je kapacita přepravy. A pro tříkolovou konstrukci s letmo zavěšeným předním kolem vůbec není problém osadit dostatek baterií, aby zvládly celou denní směnu na jeden zátah. Tento model využívá lithiové baterie 160 Ah a s motorem o výkonu 2,4 kW přitom jezdí naprosto tiše a bez exhalací.

Model DXP zvládá dokonale i jízdu třeba ve sněhu, jak je vidět na vidu níže, a dokonce je v nabídce i se sněžnými pásy. Maximální rychlost 45 km/h přitom docela slušně stačí pro jízdu v městském provozu a dojezd je v závislosti na typu vytížení a stoupavosti terénu mezi 30 až 100 km. Navíc se otočí na neuvěřitelně malé ploše – stačí mu na to 1,8 metru, zatímco klasický skútr potřebuje 2,9 m.

Elektrická tříkolka má mohutné nosiče vepředu i vzadu a v řadě zemí přitom konstrukce poštovních schránek umožňuje rozvážku pošty bez nutnosti sesedání z tohoto stroje. Na skútr přitom kromě jezdce naložíte 80 kg nákladu, ještě větší zásilky pak lze naložit na přívěsný vozík o nosnosti 150 kg.



Autor: FilipT