Koncept Vespa Quarantasei a historie Vespy

Nevyslovitelný název konceptu Quarantasei znamená v italštině číslo 46 připomínající letopočet zahájení výroby skútrů v koncernu Piaggio, které později dostaly samostatnou značku Vespa. O historii Vespy najdete samostanou kapitolu na konci tohoto článku, teď se ale podíváme na samotný moderní koncept.

Za těch 65 let a 17 milionů vyrobených Vesp se technologie i módní trendy neustále měnily, ale základní styl a podstata konstrukce rámu Vespy jsou prostě nesmrtelné. A že před sebou i v budoucnosti mají spoustu dalších možností vývoje, ukazuje právě koncept Quarantasei. Ten je přitom již osazen novou konstrukcí motoru, která se pravděpodobně již brzy objeví na trrhu!

Nový vzduchem chlazený jednoválec s elektronickým vstřikováním má tři ventily a budese již tradičně vyrábět ve verzi 125 ccm s výkonem 8,7 kW nebo ve verzi 150 ccm s výkonem 9,7 kW a díky třícestnému katalyzátoru v pohodě splní Euro 3 i budoucní emisní omezení.

Nádherný tvar konceptu přímo vychází z tvarů první pravé Vespy – prototypu MP6 z roku 1946. tahle linie prostě nikdy nezestárne a čím ji uděláte jednodušší a čistší, tím bude krásnější. Tomu pomáhají i diodové směrovky zasazené do konců řídítek či ukrytá kabeláž a hadičky hydrauliky. Také vzadu najdete jen čistou plochu s téměř vodorovných diodovým zadním světlem. Jen si tak říkám, že na tohle by byl hřích dávat poznávací značku!

Historie značky Vespa

Vespa – v italštině „vosa“ – je již od svého vzniku v roce 1946 součástí koncernu Piaggio. Společnost Piaggio začala s loďmi, na začátku minulého století vyráběla dokonce letadla a za přechod k motorkám po II. světové válce do značené míry „vděčí“ zničení továrny v Pontedera americkými bombardéry.

V roce 1944 vznikly první návrhy stroje MP5 (Moto Piaggio 5, přezdívaný Paperino) s mohutným centrálním tunelem, motorem uprostřed a sekundárním převodem pomocí řetězu.

Enrico Piaggio ale s jeho tvary a koncepcí nebyl příliš spokojený. U dalšího prototypu MP6 se motor přestěhoval přímo k zadnímu kolu, zmizel středový tunel, přibylo jednostranné odpružení předku a rezervní kolo a Enrico Piaggio nový stroj navždy pojmenoval, když spokojeně konstatoval, že „vypadá jako vosa“. A na světě byla Vespa, jak ji známe dodnes.

Hlavní model se ovšem průběžně vyvíjel. Už v roce 1948 přichází Vespa 125 s větším motorem a zadním odpružením. V roce 1953 se přední světlo přestěhovalo z blatníku nahoru před řídítka.

Hodně přelomovým modelem pak byla Vespa 150GS, která v roce 1955 přišla s motorem 150 ccm, dvoumístným sedlem a světlometem zakomponovaným do kapotáže.

To už byl jen krůček k řadě PX, která v nabídce zůstala od roku 1970 až do roku 2007.


Autor: FilipT