Keeway Zahara – Elegance pro každého

Praktický, pěkný, rozumně drahý a hlavně stylový skútr, tak to jsou vlastnosti, které se pohromadě moc často neschází. My jsme je našli u novinky čínské továrny Keeway, modelu Zahara 125.

Dávno pryč jsou časy, kdy Keeway chrlil nejlevnější stroje pro obchodní řetězce, dnes se značka pod novým majitelem ubírá tím správným směrem. Skútry, které sjíždějí z výrobní linky jsou kvalitní, pěkné a hlavně drží krok s dobou, zejména co se týče použitých technologií.

Zahara 125 není výjimkou. Na první pohled vypadá velmi luxusně. Ale i když přijdete blíže, dobrý dojem nikam nezmizí, právě naopak. Překvapí dobře zpracované detaily, jako jsou přesné ovladače, kvalitní chrom, špičkově ušitý potah sedla z příjemného materiálu, nebo dobře lícující kvalitní plasty. Upřímně řečeno mě to celkem dostalo, trh si holt žádá svou kvalitu.

Pěkně zpracovaná je i palubní deska, která většinou pokulhává. Najdete na ní sice jen to nejdůležitější, ale na druhou stranu alespoň pěkně zapadá do celkového vzhledu skútru. Malé zklamání mě naopak čekalo pod sedlem, kde není tolik místa, kolik bych čekal. Většinu ho zabere nádrž a pro náklad toho moc nezbylo, i tak jsem tam ale otevřenou přilbu nasoukal. Navíc je tu nosič, na který můžete usadit kufr, nebo brašnu.

Jízda

Na to, jak je skútr na první pohled agilní je v jeho sedle překvapivě dost místa. Nohy spočinou na rovné podlaze a je tu dost místa i pro moje boty velikosti 47. Poloha za řídítky je pohodlná a celkem v klidu může být i spolujezdec, pro kterého jsou připravené vyklápěcí stupačky. Ty by zasloužily trochu více péče designéra, ale svou funkci plní na výbornou.

Od vzduchem chlazené stopětadvacítky nemůžeme čekat nijak dravý projev, je ale úsporná a hlavně spolehlivá, tento motor pohání statisíce skútrů po celém světě a je tak jednoduchý, že se na něm zkrátka nemá moc co pokazit. Baterka je umístěna pod podlahou a zlepšuje těžiště stroje. Kromě elektrického startéru můžete nastartovat motor i postaru nakopávačkou. Kryt variátoru má design ala Piaggio a k designu stroje se celkem hodí.

Samotná jízda je především o pohodě a dobré ovladatelnosti. Podvozek funguje adekvátně kategorii a velikosti kol. Díry v silnici sice pocítíte, ale rozhodně vám nevyrazí řídítka z ruky a nevyhodí vás ze sedla. Skútr ale vyniká především ovladatelností v nízkých rychlostech. Chová se předvídatelně a není problém prokličkovat zácpu, nebo se na poslední chvíli vyhnout kanálu. To ocení zejména začínající jezdci a dámy, pro které nebude stroj nijak záludný.

Adekvátně fungují i brzdy. Nejsou nijak kousavé, ale bez problémů se dávkují. To platí o přední, se kterou se mi celkem bez problémů dařilo zastavit i na namrzlé silnici, stejně jako o zadní, která se zbytečně neblokovala.

Za kvalitu se platí

Celkově na nás Zahara udělala velmi dobrý dojem. Skútr je výborně zpracovaný, má osvědčený motor a slušné jízdní vlastnosti. A co je důležité, nechybí mu ani styl. Kvalitní skútr s dobrým zpracováním ale zadarmo zkrátka dostat nemůžete a cena tu naprosto odpovídá tomu, co dostanete. Je vidět, že i čínské továrny dokáží postavit velmi kvalitní skútr, ale musíte si přeci jen trochu připlatit.


Technické údaje


Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner