Keeway RY8 50 2T

Poslední dobou se pomalu selektuje záplava čínských skútrů, kterých byly ještě před časem plné obchodní řetězce. Výrobky to byly různé, od téměř nepoužitelných strojů, které najely pár kilometrů až po poměrně kvalitní techniku, která se dá opravdu prakticky používat. Do druhé skupiny patří i Keeway, který zavítal do naší redakce.

Tvary tohoto stroje jsou mi na první pohled povědomé, mohli jsme je vidět například pod nálepkou Kentoya Zoom 2. Keeway ale přeci jen oproti Kentoye má několik designových změn. Tou první je přední světlo, které zatraktivnilo design přední části. No a pak je to samozřejmě lak, vypadá hodně sportovně a z nudného skútru dělá celkem zajímavý kousek, po kterém se sem tam někdo i ohlédne. Jen nápisy racing na přední kapotě si mohl designér odpustit, na druhou stranu se na skútru smí jezdit už od patnácti a na tuto cílovou skupinu samolepky rozhodně platí. Padesátka stojí na krásných litých kolech s červenými loukotěmi a nádhernými leštěnými lemy. Samotná kola působí velice luxusně. Dojem pak dokresluje brzdič v rudé barvě. Zadní kolo bohužel zpomaluje pouze buben.

Sportovně působí i protiskluzové plechy na nášlapech a palubní deska vyvedená v imitaci karbonu. V karbonovém rámečku jsou zasazeny dva displeje ukazující rychlost, stav paliva, stav nabití baterie a hodiny. Ovladače na řidítkách jsou standardní a fungují jak mají. Blinkry podvěšené pod řidítky nejsou žádný designový zázrak, ale na druhou stranu jsou alespoň dobře vidět.

Technika skútru je velice jednoduchá, dvoutaktní padesátka zaručuje spolehlivost a oddělené mazání zase nenáročnost provozu. Krmená je karburátorem a spálená směs jde z motoru skrz velkou koncovku s nerezovým krytem. Na první pohled je koncovka hodně těžká, ale emisím a hluku musí občas vzhled ustoupit. Na druhou stranu je na trhu mnoho možností ladění takového motoru od výfukové koncovky přes sání, karburátor, variátor až po kitový válec, vše navíc stojí rozumné peníze.

Dost ale bylo teorie, motor uvádím do chodu nejdříve „nakopávačkou“, stačí dvakrát šlápnout a studený motor bez problémů naskočí. Malý vzducháč je třeba nechat trochu ohřát a můžeme vyrazit. Námi testovaná verze byla trochu přiotevřená, což slibovalo trochu zábavy. Motor se na přidání plynu svižně vytáčí a skútr se celkem svižně rozjíždí. Dvoutaktní projev motoru je na jízdě hodně patrný a motor má poměrně velký výkonový skok, který se projeví hned po rozjezdu. Akcelerace je celkově velkým překvapením. Do padesátky se skútřík rozjíždí minimálně stejně rychle jako auta, která vám navíc dávají čas zdlouhavým řazením, takže jízdy po Praze bych se rozhodně nebál. Maximální rychlost se pohybuje okolo šedesátky, což není málo, ale na druhou stranu to ani není mnoho. Na magistrále, kde auta jezdí hodně přes osmdesát je to až skoro nebezpečná rychlost. Vše si ale vynahradíte v kolonách, kde se skútřík krásně ovládá a poslouchá na slovo.



Keeway je pohodlný adekvátně ke svým rozměrům a koncepci. Malá kola neslibují žádný komfort a ani podvozek moc nepomůže. Tlumiče na slušných silnicích fungují slušně a i rychlejší průjezdy zatáček nejsou velký problém. Ten ale nastane jakmile narazíte na příčné nerovnosti, nebo dlažební kostky. Tam skútřík spíš poskakuje a jezdec ocení především velké poměrně pohodlné sedlo. To pojme i spolujezdce, jedná se ale spíše o nouzový stav, ne že by neměl dost prostoru, ale motor opravdu pro dva není dost silný. Abychom nezapomněli na to, co se vejde pod sedlo, tak dvě krabice mléka, šest rohlíků a kostku másla tam bez problémů naskládáte. Kromě toho tam budete mít i sadičku nářadí.

Po důkladném seznámení mohu zodpovědně říct, že kvalita tohoto skútru není tak špatná, jak se traduje na fórech a v diskusích. Na závodění asi nikdy nebude, ale příjemné pracovní svezení, nebo dovážení pár kilometrů do školy zvládne s přehledem. Jednoduchá dvoutaktní technika navíc zajišťuje patřičnou spolehlivost.

Autor: Skutrmania.cz, Foto: Vašek Maleček