Ne, nebudeme se bavit o sněžných skútrech! I v našich podmínkách se dá na běžném silničním skútru jezdit v podstatě celý rok, tedy pokud nejste zrovna správcem horské boudy. Stačí mít jen to správné vybavení. Podívejme se, jak připravit stroj i výbavu jezdce pro jízdu v chladných podmínkách.
Pneumatiky
Zimní gumy už nějaký rok nejsou výsadou automobilů, ale pořídíte je i pro jednostopé stroje. Zejména pro kategorii skútrů je nabídka výrobců poměrně široká. Je to mimo jiné dáno tím, že v některých zemích (například v sousedním Německu) jsou v zimním období povinné zimní pneumatiky bez ohledu na aktuální počasí a musíte je mít obuté i na motorce nebo skútru. Jejich specifikace je hodně podobná těm automobilovým. Pneumatiky mají hrubý vzorek, který se neucpává sněhem, a poměrně měkkou směs. Mají lepší jízdní vlastnosti nejen na sněhu, ale hlavně na chladné vozovce, kde klasické letní pneumatiky ztuhnou a ztrácí adhezi.
O jejich funkci jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Na chladné mokré vozovce nabízejí větší jistotu, než běžné obutí, snadněji se zahřejí a i při prudkém brzdění se nedostanou tak snadno do smyku, jako běžné obutí. Naprosto diametrální rozdíl pak nastává na ujetém, nebo čerstvém sněhu, kde má zimní pneumatika mnohem lepší záběr, než ta běžná.
Návleky na řídítka
Oblíbeným, levným a hlavně funkčním doplňkem jsou takzvané sloní uši. Jedná se o jednoduchý doplněk v ceně několika set korun, který nabízí celá řada firem – ty naše jsou od švýcarské značky iXS. Jsou to vlastně jednoduché kapsy, které navléknete na řídítka a zajistíte je suchými zipy. Uvnitř můžete bez problémů ovládat brzdy i blinkry. Na jízdu pak stačí běžné rukavice a ruce máte stále v teple.
Vyhřívané rukojeti
Složitější úpravou pro komfort rukou jsou vyhřívané rukojeti. Ty se montují na místo běžných gripů a při troše šikovnosti zvládne montáž každý. Rukojeti mají možnost nastavení v několika stupních. Jsou napojené na baterii skútru a můžete je tak mít puštěné za jízdy v podstatě pořád. Jejich cena se pohybuje od tisíce do zhruba tří tisíc korun.
„Psí“ deka
Dalším jednoduchým a neocenitelným pomocníkem je zástěra, která chrání jezdcovy nohy. Může být připevněná buďto k pasu jezdce, nebo přímo ke skútru. Její výhodou je nejen ochrana proti chladu, ale také proti dešti a nečistotám. Cena dek se pohybuje od tisíce do pěti tisíc korun, ty nejpropracovanější mají samonosný systém, který drží deku v ideální pozici. Vyrábí se jak univerzální, tak i speciální pro konkrétní model skútru, v našem případě se jednalo o příslušenství přímo od Yamahy.
Plexištít
Po většinu skútrů na trhu se vyrábějí štíty chránící jezdce i ve velmi špatných povětrnostních podmínkách. Štíty bývají vyšší a širší, než ty v základní výbavě stroje. Jejich nevýhodou je větší aerodynamický odpor, který zejména u menších kubatur může snížit maximální rychlost.
Oblečení
Bez teplé bundy se v zimě neobejdete. I zde záleží hlavně na tom, kolik chcete do oblečení investovat. Někdy stačí jen vepnout zimní vložku do běžné motorkářské bundy, ale vyrábí se i speciální zimní oblečení, které je navíc vyrobeno v designu, který se na první pohled neliší od běžného civilního oblečení. Ceny oblečení se pohybují v tisících korun a záleží hlavně na materiálu, připlatíte si třeba za membránu. A pokud vám i rtak bude zima, můžete sáhnout třeba po elektricky vyhřívané sadě, která udrží v teple nejen tělo, ale i tuce a nohy.
Protektory
V zimě je podstatně větší šance, že vás ve městě na skútru někdo „sestřelí“. Řidiči aut často vyrážejí s zamrzlými nebo zamlženými okny a během zimy hodně odvyknou sledovat v provozu i cyklisty a motorkáře. Proto by ve vaší výbavě rozhodně neměly chybět kvalitní protektory všech kloubů i pátařák. Rozhodně nedoporučujeme jezdit v lyžařských rukavicích, které sice zahřejí, ale při pádu vás vůbec neochrání.
Dbejte na čistotu
Stejně jako u auta, i u jednostopých strojů je v zimě problém se solí, kterou se ošetřují silnice. Pro zimní provoz je ideální nastříkat skútr čas od času speciálním silikonovým sprejem, který vytvoří na stroji film, který nepropustí sůl na náchylná místa, jako je motor, nebo výfuk. Po zimě je samozřejmě třeba stroj důkladně umýt. Sůl může nejen napomoci korozi, ale často také způsobuje problémy s elektroinstalací.
Autor: Matej Oliva, foto: Jan Altner