Jak jezdí Bat-bike? Honda NM4 750 Vultus

Čtvrté pokračování úspěšného seriálu Honda NC 750 dostalo hodně extravagantní podobu v modelu Vultus NM4 (zkratka pro New Model 4). Je to originální kříženec mezi skútrem a cruiserem a jeho úlohou rozhodně není trhat prodejní rekordy, ale spíš nabídnout exkluzivitu i ve střední třídě a ukázat odvahu i cit pro design značky. To, co se jinak vystavuje v muzeích filmových rekvizit, si Honda troufla uvést do sériové výroby a na trh!

Batmanova motorka alias Batbike – tomuhle označení designu se prostě nedá vyhnout a během jednoho odpoledne v sedle tohoto výjimečného stroje jsem to slyšel hodněkrát. V rodném Japonsku sice tento design vznikl po vzoru místních komiksů ve stylu manga, v naší americko-evropské kultuře ale rozhodně vede Batman. Ty ostré černé křivky a rohy si o to prostě říkají…. A za řídítky modelu Vultus se opravdu budete cítit jako superhrdina.

Vultus znamená v latině „tvář“ resp. „vzhled“, no a tom to prostě je. Pohled kyklopa s barevným LED osvětlením, možnost nastavení desítek barevných odstínů přístrojovky a spousta zajímavých detailů prostě mají za úkol jediné – vytvořit co nejzajímavější mašinu, kterou jen tak nezaškatulkujete do žádné kategorie. Zadní část s obrovskou pneumatikou 200 mm ještě tak trochu připomíná cruiser, ale mohutné a široké boky vepředu a atypický posaz jsou opravdu jedinečné.

To samé platí po usednutí do širokého sedla s nastavitelnou opěrkou, kdy se před vámi otevře pohled na přístrojovku poskládanou z šestiúhelníků podsvětlenou přesně podle vaší nálady z 25 barev! Výška sedla pouhých 650 mm nad zemí potěší spíš jezdce středních postav, my dlouháni už jsme z mašiny trochu trčeli do stran.

Jinak se tu sedí jako na customu, pěkně s nohama dopředu a zády pohodlně opřenými o zádovou opěrku – opět nastavenou přesně v tom úhlu, jak vám to vyhovuje. Stačí vzít klíček zapalování, odemknout aretaci a nastavit si ten správný úhel…. Zrcátka ve stylu Hondy CTX 1300 pod rukama jezdce vypadají dokonale a nabídnou slušný výhled, ale ve městě občas přeci jen zatoužíte po klasických stopkách, ve kterých byste viděli víc do výšky.

To samé platí pro dvě schránky zepředu na přední kapotáži. Tohle umístění není nijak zvlášť praktické, dokonce se ani nedají odemknout ze zdířky zapalování a musíte klíček vyndat a zasunout do jiného zámku vedle, ovšem z hlediska extravagance nemají chybu a Vultus z vyklopenými víky schránek vypadá ještě o něco divočeji!

Po nastartování se ozve známé vrčení řadového dvouválce NC 750 a dvouspojkovou převodovkou DCT, která dovoluje plně automatický režim i možnost ruční volby převodů. Tuhle kombinaci už jsme důkladně vyzkoušeli v modelu NC750X a Integra a plně nás přesvědčila, že automat má na motorce své místo a budoucnost. Nabízí tři režimy Drive, Sport a ruční řazení tlačítky Manual a Hondě se podařilo během pár let celý systém přivést k dokonalosti – perfektně si nastuduje váš jízdní styl a vaši okamžitou náladu a dokáže vždycky řadit přesně tak, jako byste řadili sami – a často i o kousek líp, no a díky tomu si jízdu docela užíváte.

U dnes testovaného Vultus 750 ale ruční řazení téměř nepřišlo ke slovu – tohle je mašina určená hlavně do města a okolí a tady se automat perfektně osvědčil. Vultus přeci jen „chutná“ trochu víc jako maxiskútr než jako motorka a myslím že případní zájemci také budou přicházet spíš z řad maxiskútrů Silverwing než od chopperů a cruiserů VTX či Shadow – i proto jsme tuto recenzi nakonec dali na Skútrmania.cz místo na sesterský web Motodeník.cz. Ze sféry maxiskútrů pochází i ruční brzda pod levým kolenem.

Pocit z jízdy je díky nízkému těžišti a mohutnému předku také trochu podobný dojmu z maxiskútrů, ovšem dlouhá stavba tohoto modelu (1645 mm),vyšší hmotnost 245 kg a pořádně vystrčená přední vidlice v úhlu 33° v kombinaci s mohutnou zadní pneumatikou 200 mm přinášejí hodně speciální jízdní vlastnosti. Řadový dvouválec dokáže dát stroji pořádnou dávku akcelerace a nádherně ho protahovat táhlými zatáčkami. Ani kličkování po městě v menší rychlosti není problém, trochu obtížnější je ale manévrování v malých rychlostech – ještě jsem snad nepotkal mašinu, se kterou by byl větší problém se otočit na úzké silničce při focení do testu.

Na dálnici jsme strávili jen chvíli, abych zjistil, že plexištít není moc dělaný na rychlosti přes 120 km/h, kdy dostanete hodně větru do přilby, kolena a spodek těla jsou ale chráněné perfektně – prostě jako na maxiskútru. I na dálnici si ale užijete dost zábavy, když vás okolní posádky aut nevěřícně sledují a ukazují dětem „hele koukej, jede Batman“.

Jedinou výhradu u tohoto modelu jsme nakonec měli k odpružení, které je naladěné na dost měkkou notu. Přední hodně nakloněná vidlice nedává moc velkou odezvu od předního kola rychlejší jízda ale i manévrování při jízdě krokem jsou trochu nejisté. Ani na hrbolech měkké nastavení až tak moc nepomůže, je znát kratší dráha odpružení – to je ale zase výhodou při brzdění, kdy se stroj téměř nepotápí na předek a zůstává i po záběru ABS stabilní.

Vultus má nádrž na pouhých 11,6 L, což je v porovnání třeba z Integrou 14,1 L docela málo, na druhou stranu NC motory jsou známé svou hospodárností a spotřebou pod 5 L, takže s dojezdem to tak špatné nebude. Když už jsem v tom srovnání s maxiskútry, menší nevýhodou Vultusu je to, že na něm kromě batohu prakticky neuchytíte žádné zavazadlo ani topcase, zadní sedlo je skloněné dozadu. Naštěstí jsou tu poměrně objemné schránky vepředu, kam si dáte i menší láhev s pitím.

Honda NM4 750 Vultus asi nakonec nebude v nabídce pro český trh, ale není problém si jej objednat z Rakouska, a to za cenu 13 tis Euro, tedy 340 tis korun. Exkluzivita prostě není levná a pokud vám jde o praktické vlastnosti, můžete sáhnout po cruiseru CTX700 a zaplatíte o sto tisíc méně. U modelu Vultus ale máte záruku, že okamžitě po koupi máte doma sběratelský kousek a něco jedinečného, co si jinde nekoupíte. Rovnou přiznávám, že bych si Vultus asi nikdy nekoupil, ale jsem moc rád, že takto zajímavým způsobem obohacuje nabídku na trhu a ukazuje, že Honda se nebojí inovací v žádném směru.


Autor: FilipT, foto: Jan Altner