Honda SH300i už bezesporu patří k legendám a zdá se, že i když se vždy tváří jako dokonalý skútr, s každou novou generací je lepší a lepší. Ta poslední přináší především elegantnější design a moderní technologie.
SH je dlouhodobě jedním z nejspolehlivějších a nejpraktičtějších skútrů na trhu, který se tak často stává dříčem v rukou kurýrů, kde bez problémů dokáže natočit přes 60000 kilometrů bez větších servisních zásahů. Zároveň je ale elegantním skútrem, který neurazí před žádnou kanceláří.
Nová generace je díky hojnému užití chromu na první pohled luxusnější. celková linie dává jasně najevo, že jde o SH, ale je tu spousta zajímavých detailů, jako jsou LED poziční světla, nápis SH v předním světlometu, obsáhlá palubní deska s palubním počítačem, který umí ukázat třeba i aktuální spotřebu, no a zapomenout nesmíme ani na bezklíčkové zapalování! Naopak trochu lacině působí zrcátka, která dnes používají spíše čínské skútry. Fungují ale bezvadně.
SH je na první pohled poměrně velký skútr, na který se vejde jezdec každé postavy, zároveň se s ním ale velmi dobře manipuluje, je dobře vyvážený a nebude tak dělat problém ani menším postavám, nebo ženám.
O pohon se stará jednoválec o objemu 279,1 ccm, který má o 1,5 kW nižší výkon, než u předchozí generace, tedy 18,5kW při 7500 otáčkách. Za snížení výkonu nese odpovědnost norma EURO4, kterou nové SH splňuje. Točivý moment je odpovídajícíh 25,5 Nm. To je na 169 kg u verze s ABS velmi slušná hodnota.
I nové SH stojí na 16″ kolech, která mají velmi blahodárný vliv na komfort jezdce i ovladatelnost skútru. Stinnou stránkou je menší velikost zavazadlového prostoru. I tak se ale do něj vejde otevřená přilba a Honda navíc k SH dává ve výhodném setu 35litrový kufr s opěrkou pro spolujezdce. Cena této kombinace je 134 900,- Kč.
Podvozek je konvenční se dvěma jednotkami vzadu a teleskopickou vidlicí vepředu. Brzdy jsou samozřejmě kotoučové s jedním kotoučem vepředu i vzadu. Jsou duální (CBS) a v našem případě se systémem ABS, který je velmi účinný.
S klíčkem v kapse
Namísto klasického klíčku mám v ruce dálkové ovládání se dvěma tlačítky. Ta ale vůbec nemusím použít. Stačí mít klíček v kapse, přiblížit se ke skútru a ovládat ho otočným přepínačem. Ten je efektně osvětlen a vyznáte se v něm tak i v noci. Přepínač má podobné polohy jako klasická spínačka a umí zamknout řízení, povolit otevření sedačky, nebo uvést skútr do pohotovostní polohy, ve které můžete nastartovat.
Motor je příjemně tichý a do rámu přenáší jen minimum vibrací. Na otočení plynové rukojeti ale reaguje okamžitě a dá hned všem okolo najevo, že tohle není stopětadvacítka. To je ale občas trochu problém, protože když auta vidí městský skútr, mají tendenci podceňovat jeho rychlost. Maximálka je přitom 140 km/hod. a cestovní rychlost na dálnici bez problému udržíte na hodnotě 120.
V těchto rychlostech se pak hodí dobrý podvozek na velkých kolech a účinné brzdy. Zajímavé je, že skútr je i na dálnici velmi stabilní a jízda nepůsobí nijak nekomfortně. Přeci jen lépe se ale na SH cítím ve městě a jeho okolí. Ovladatelnost Hondy si v ničem nezadá s daleko menšími skútry a kličkování kolonou, nebo jízda úzkými uličkami je až neuvěřitelně komfortní a samozřejmá. Zároveň ale máte na rozdíl od menších skútrů stále k dispozici dostatek výkonu pro okamžitou akceleraci.
SH pokračuje ve velkém stylu, jeho elegance budí zájem okolí, zůstává praktický a uchoval si své vytříbené jízdní vlastnosti. Přichází navíc s novými technologiemi, které ještě nedávno patřily jen drahým modelům exkluzivních značek.
Technické adage
Autor: Matěj Oliva