Generic Zion 125 – první test

Značka Generic se pod několika brandy prodávala na našem trhu už dříve, ale vždy trochu vázla kvalitní prodejní síť a servis. Nyní vzal vše do ruky chlumecký Bikers Crown, což samo o sobě je zárukou stabilního zastoupení. Nový Zion nás hodně zaujal a hned jako první jsme ho podrobili redakčnímu testu.


Vzhledem k tomu, že se jedná o první test Genericu v naší redakci, seznámíme se nejdříve se samotnou značkou. Ta má sídlo v Rakousku a Rakousko najdete i jako zemi původu v technickém průkazu. Není samozřejmě tajemstvím, že komponenty se vyrábí v Číně, design a technologie nicméně zůstává v Evropě. No a třeba u Zionu vám musí být jasné, že design je hodně důležitý. Věnuje se mu totiž stejná firma, která navrhuje některé stroje KTM.

Výjimečný na první pohled

První, co vás na skútru zaujme je vzhled, na první pohled se liší od všeho ostatního, co se po silnici pohybuje. Mě osobně design stroje zaujal a líbí se mi, navíc budí všude spoustu pozornosti. Nejdříve se mi nelíbilo vysoké plexisklo, ale časem jsem si zvykl a přišlo mi opravdu zajímavé. Ve vysokých rychlostech navíc výborně funguje a odvádí proud vzduchu nad jezdcovu hlavu. Celý skútr je navíc dost velký a budí dojem většího objemu, než osminy litru.


O pohon se stará čtyřtaktní jednoválec chlazený kapalinou a krmený karburátorem. Ta plní emisní normu Euro 3 a dává maximální výkon 9kW a maximální točivý moment 10,9 Nm. Přenos na zadní kolo samozřejmě zajišťuje variátor. Podvozek je klasický, vepředu je teleskopická vidlice, vzadu dvojice tlumičů. Dobře vypadá palubní deska, ta má pěkně zpracované ukazatele, které jsou čitelné jak na slunci, tak i ve tmě, kde vynikne modré podsvícení. Malou výtku bych měl k palivoměru, který ukazoval občas trochu záhadně, ale prázdnou nádrž ukázal vždy bezpečně.


Ovladače nijak nevybočují, vše funguje jak má, gripy jsou příjemné, stejně jako celá geometrie posazu. Mě osobně jen nevyhovovalo tužší úzké sedlo, naopak spolujezdkyně byla nadšená. Pomohl tomu i kufr Shad, který byl na skútru namontován jako příslušenství, ten pojme dokonce integrální přilbu a hodně zvýšil užitnou hodnotu stroje. Místa pod sedlem totiž není díky větším kolům na rozdávání.


Druhá úprava, kterou nám Bikers Crown připravil se projeví hned po startu. Výfuk vydává příjemný bublavý zvuk a hlavně nechává motor pořádně dýchat. Je k nemu upravený i karburátor a funguje to výborně. Je to znát především ve spodních otáčkách, kde má motor daleko více síly. Start i s karburátorem probíhá bez problémů a než si vezmete bundu a přilbu, je motor dost ohřátý k jízdě.


Jízda

Nástup variátoru a spojky je optimální, rozjezd probíhá i v nízkých otáčkách svižně a skútr se až do maximálky lehce přesahující stokilometrovou rychlost rozjíždí naprosto plynule. Na chování podvozku jsem si musel chvíli zvykat, konstrukce s dlouhou stopou a čtrnáctipalcovými koly je hodně stabilní, ale zatáčení je dost specifické. Hodně mu ale pomáhá extrémně velký rejd, který vás nechá otočit stroj doslova na místě.


Obstojně fungují i brzdy, zadek se zbytečně neblokuje a dá se dobře dávkovat. Přední brzda je na tom podobně a i v krizové situaci nebyl problém skútr bezpečně zastavit. Na Zionu jsme neměli problém ani na dlouhých cestách, které jsme na něm absolvovali. Skútr má dostatečnou dynamiku, aby držel krok s auty a za brzdu rozhodně nebudete. Podvozek se vysokým rychlostem také nebrání. V zatáčkách vás podrží, jen velké díry budete hodně cítit. Běžné nerovnosti ve městě, ale nejsou problém, dlažební kostky můžete přejet jak rychle chcete. Pomůžou vám navíc pevná a dobře nastavená zrcátka. Během testu jsme se dostali k poměrně standardní spotřebě, která se pohybovala mezi 2,5 – 3 litry naturalu.


Zion zanechal rozhodně dobrý dojem a za slušné peníze dostanete velkou 125 s hodně unikátním designem a dobrou užitnou hodnotou. Skútr navíc působí mnohem luxusnějším dojmem.


Technické údaje


Autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý