Generic XOR 2 Competition 50

Rakouský skútr z Číny? Ne, to není protimluv. Značka Generic jako jedna z prvních dokázala sloučit germánskou kontrolu kvality a výhody levné čínské výroby. A s designem od designérů KTM se rázem stala jednou z nejprodávanějších značek v Evropě.

Dvojka v názvu modelu dává najevo, že jde již o druhou inovovanou verzi úspěšné řady XOR. Jednoduchý dvoutakt za lákavou cenu, který ovšem zaujme dokonalým sportovním designem. Aby také ne, když si jej objednali od studia Kiska Design, dvorního dodavatele tvarů pro KTM!

Podobně jako u %skutrmania.cz/clanek/310-generic-zion-125-prvni-test.html“>nedávno testovaného skútru Generic Zion 125 vychází i XOR z výrazných světlometů a ostrých hran, které musí svým agresivně sportovním neodolatelně zaujmout každého teenagera. A když k tomu přičteme povedenou záď skútru, pěkně zakrytovaný motor s kyvkou a lákavý poladěný výfuk s červenou koncovkou, bude mít řada mladých zájemců předem jasno, než se vůbec svezou.

Skútr rozhodně nezklame ani jízdními vlastnostmi. Sice je šitý spíš na menší postavy, takže nic pro dlouhány, ale jinak dělá čest svému sportovnímu designu a nabídne i krásně sportovní svezení. A přitom vůbec nemusíte jet nijak rychle! Základní verze je omezená na legislativní hranici 45 km/h, my jsme ale jezdili na poladěné mašině s odstraněnou restrikcí a jinými válečky, a ta uměla až 70 km/h. Sportovní pocit doplňuje i možnost našlápnout si motor startovací pákou. Motor má samozřejmě oddělenou olejovou nádobku, takže můžete tankovat běžný Natural 95 a jen občas dolejete olej pro dvoutakty.

To hlavní je ale nádherný jekot dvoutaktu a vůně spáleného oleje! Spolu s vcelku sportovním posazem a tuhým sedlem si jízdu po městě docela užijete a i s omezeným výkonem 2,5 kW vás zvuk motoru a obratné řízení dokáže rozvášnit k prolétání mezi auty. Tahle „páďa“ se kupodivu vypořádá i s jízdou se slečnou za zády – stabilita už sice není optimální, ale skútr se v pohodě rozjede i do kopečka a kratší trasy na koupaliště nejsou problém. Jen musíte slečně ukázat madla spolujezdce schované v prolisech… nebo radši ne, ať se drží řidiče a pěkně se přitiskne 😉

Odpružení není v základu stavěné na nějaké divoké průjezdy zatáček a spolu s malými 12palcovými koly vás trochu vytřese na hrbolech, na kvalitním povrchu ale je dostatečně stabilní a dává dostatek odezvy od předního kola. Také brzdy jsou na tuto cenovou kategorii hodně slušné a nezklamou ani při jízdě ve dvou, vzadu najdeme bubnovku, vepředu jednoduchý kotouč.

Přiznám se, že jsme nenajezdili tolik, abychom změřili spotřebu, ale podle zkušeností dlouhodobých majitelů umí XOR jezdit pod dva litry na sto km. Samozřejmě pokud si jej necháte u dovozce Bikers Crown poladit a třeba i vyměnit válec za sedmdesátkový, spotřeba půjde nahoru. Ale zase budete mít za pár tisícovek navíc malé žihadlo, které pojede přes 80 km/h! Možnosti ladění jsou přitom díky použití karburátoru prakticky neomezené.

Po praktické stránce oceníte místo pod sedlem, kam v pohodě uložíte i integrální helmu. Menší nákup v tašce si samozřejmě můžete pověsit také na háček před kolena. Naopak zamrzí absence digitálních hodin na přístrojovce, ostatně i přístrojovka by snesla trochu luxusnější provedení, v dnešní době je její plastový design až moc jednoduchý. Co třeba vylepšit to fólií s napodobenou strukturou karbonu? Na druhou stranu je dobře čitelný a obsahuje i palivoměr.

Jedním z velkých plusů značky Generic na našem trhu je také fakt, že ji od letoška zastupuje síť prodejen Bikers Crown, které již dnes najdete skoro ve všech velkých městech. K rakouské kvalitě (a čísnké ceně) si tak můžete přičíst ještě jistotu servisní sítě a velké značky Bikers Crown, kde k tomuto skútru seženete i veškeré doplňky a výbavu.

Technické údaje skútru a aktuální cenu najdete na webu Bikers Crown.

Autor: FilipT, foto: Jan Altner