Elektroskútr je snem všech ekologů – tichoučká a plynulá jízda bez jekotu motoru a kouře z výfuku, zápachu benzínu a olejových loužiček na podlaze garáže. Konec problémů se startováním studeného motoru, doléváním oleje, vybitou baterií… POČKAT! Vybitou baterii u elektroskútru budete muset řešit! A hodně často, je to totiž hlavní problém, proč se tento typ pohonu zatím nijak zvlášť nerozšířil a proč stále všichni čekají a doufají ve vznik nových technologií.
První patenty na „elektrický velociped“ se přitom datují již od roku 1895 a první úspěšný skútr se vyráběl již v letech 1936 – 1948 v továrně Socovel v Bruselu! Pak ale definitivně vyhrál benzín a elektrické skútry se omezily jen na nekonečné řady prototypů a čekání na budoucnost.
Elektroskútr přitom opravdu má spoustu teoretických výhod. Je relativně jednoduchý, protože menší elektromotor lze umístit přímo dovnitř do zadního kola. Odpadá nutnost variátoru, protože elektromotor dokáže zabírat hned „od nuly“, a pohonný systém je díky tomu zázračně jednoduchý. Zatímco benzínový motor má přes tisíc jednotlivých součástí, díly elektropohonu se čítají na desítky! Díky tomu jde o dokonale spolehlivou záležitost, kde se prakticky nemůže nic rozbít a není třeba téměř nic servisovat. A navíc je provozně zázračně levný, při nabíjení z domácí zásuvky přes noc se lze dostat až na cenu 7 Kč na 100 kilometrů, a to ještě po ČR rychle roste síť bezplatných dobíjecích stanic!
Když se na elektroskútr podíváte z ekologického úhlu pohledu, budete doslova nadšení. Zatímco spalovací motory mají hodně mizernou účinnost a zužitkují jen asi 30 % energie obsažené v benzínu či naftě, elektroskútr dosahuje až 90 %. Nabíjení elektroskútru navíc většinou probíhá v noci, kdy je přebytek elektřiny a její výroba maximálně využívá obnovitelné zdroje jako vodní elektrárny.
Proč se tedy na boom elektroskútrů stále marně čeká? Důvodem je jediná věc – BATERIE. Neduhy starých olověných baterií již vyřešily nové technologie v podobě lithium-iontových baterií, které kromě vyšší kapacity a podstatně nižší hmotnosti již například nemají paměťový efekt. I přesto ale řada nevýhod zůstává – baterie jsou stále dost těžké, dobíjí se nejméně několik hodin a hlavně jsou stále velmi drahé. A když se k tomu přičte jejich omezená životnost (v reálném světě 500-1000 nabíjecích cyklů) a nutnost zakoupit po pár letech nové články za desítky tisíc korun, je jasné, proč zatím elektroskútry stále jsou jen okrajovou záležitostí.
Aby totiž byl elektroskútr stejně lehký a svižný jako dnešní průměrná stopětadvacítka, budete se muset spokojit s malým dojezdem do 50 km – pro řadu lidí to může stačit, ale benzínový motor s dojezdy přes 200 km s možností okamžitého doplnění z obrovské sítě čerpacích stanic v tomto ohledu prostě vede. Výrobci sice udávají i podstatně lepší hodnoty dojezdu i kolem 100 km, ale obvykle se pod tím skrývá poznámka malým písmem například „při rychlosti 40 km/h“ – případně je maximálka rovnou uměle omezená na 45 km/h.
Přírodní zákony neukecáte – pokud budete od skútru chtít pořádnou rychlost, výkon i dojezd, musí do něj výrobce nacpat několik těžkých baterií a skútr bude mít vysokou celkovou hmotnost a bude neohrabaný a bude mít nevalné jízdní vlastnosti. Stačí si vynásobit kapacitu baterie (Ah) napětím (V) a dostanete výslednou energii, tedy výkon baterie (kWh). Benzínová stopětadvacítka přitom odpovídá výkonu cca 60 Wh/km. Nejčastější kombinace u menších elektrických skútrů na našem trhu je 48 V a 30 Ah, tedy celkem 1400 Wh, což by odpovídalo pouhým 25 km svižné jízdy na úrovni stopětadvacítky ;-(
I z tohoto důvodu se zatím renomované motocyklové značky do oblasti elektroskútrů pouští jen výjimečně – a kvůli vysoké pořizovací ceně je navíc zatím na českém trhu nenabízí ŽÁDNÁ! První opravdu sériovou výrobu skútrů rozjel Peugeot v roce 1996 s modelem Scoot’Elec, na který dnes navazuje Peugeot Vivacity E, bohužel jen pro západoevropské trhy. Také pro sympatický elektrický moped Yamaha EC-03 si budete muset zajet přes hranice třeba do Německa, ani nádherné hybridní tříkolové Piaggio MP3 HYBRID 300ie se kvůli příliš vysoké ceně nedováží do ČR.
A na poli elektrických maxiskútrů je to ještě slabší – po krachu značky Vectrix, která přes šest let vyráběla velmi kvalitní elektrické maxiskútry, drží prapor v této kategorii elektrický BMW C-Evolution (viz náš redakční test). Jde o prakticky jediný elektroskútr, který díky moderní technice dokáže nabídnout srovnatelné parametry s benzínovými maxiskútry. I tento model ale v ČR zatím nekoupíte, prodejní cena by zatím byla nereálně vysoká.
Jedinou možností je tak pořízení relativně levného produktu, který do ČR dováží pod různým obchodním označením řada dovozců z Číny. Například pod značkami Akumoto, Hanscraft, MP Korado či Guewer si můžete zakoupit skútr se slušnými jízdními vlastnostmi a díky vyndavacím bateriím, které si pak můžete dobít doma, i s dobrou praktickou hodnotou. Bohužel téměř nulová „spotřeba“ a neuvěřitelně levný provoz je zde vykoupen vyšší pořizovací cenou, která někdy tak úplně neodpovídá kvalitě zpracování, jízdním vlastnostem a použitým materiálům. Časté výměny baterií se ale bát nemusíte, náhradní baterie pro tyto čínské skútry již klesly cenou pod 10 tis korun a měla by vám při správném zacházení minimálně dva roky vydržet.
Na elektrický skútr vám přitom stačí řidičák na auto (viz tento článek) a k němu automaticky přidávaná skupina oprávnění A1 pro jednostopé stroje o výkonu nejvýše 11 kW. Na skútr musíte uhradit i povinné ručení, ovšem naštěstí pojišťovny často vycházejí z výkonu a díky tomu jde o pár stokorun. Také na technickou kontrolu budete muset stejně jako u benzínového skútru.
A perlička k zamyšlení nakonec…
„V Kralovicích na Plzeňsku hasiči likvidovali požár garáže u rodinného domu. Majiteli v ní shořelo zaparkované auto i řada dalších věcí. Vše kvůli lacinému elektrickému skútru, při jehož nabíjení vyšlehly plameny. Požár způsobený závadou při nabíjení elektrického skútru zničil celou garáž i zaparkované auto. Hasiči vyjeli k požáru krátce po 11. hodině, a když dorazili na místo, už byla celá garáž v plamenech,“ uvedla mluvčí Hasišského sboru.
Autor: FilipT