Elektrický skútr AKUMOTO 600 – jak jezdí?

Po prvním seznámení je čas na pořádné zhodnocení našeho prvního redakčního testu elektroskútru s moderní technologií lithiových baterií. Jaký je v provozu? Nezbývá než si to ověřit na své kůži.

Pro připomenutí – k testu jsme měli model Akumoto 600 s akumulátorem nové generace L120 HARD, s jednou standardní nabíječkou a jednou rychlo-nabíječkou. Model disponoval rekuperací a přepínačem jízdního režimu eco/sport. Jednalo se o nový model, který byl vyroben v roce 2012 a měl najeto jen cca. 35 km, akumulátor byl tedy ve fázi formátování (tzn. jeho kapacita se během prvních nabíjecích cyklů postupně zvyšuje). Samotný stroj v odpovídá modernímu skútru padesátkového charakteru s upravenou konstrukcí pro elektrický provoz. Akumoto disponuje díky originální konstrukci elektro skútrů i možností vyjmutí akumulátorů, to umožňuje dobíjení baterie i mimo motocykl, tím rozšiřuje možnosti uplatnění elektro skútru.

Design posoudíte každý sám, jde o povedené líbivé tvary s lehkým nádechem sportovního designu. Hodně tomu pomáhá kontrastní lakování a syté barvy, hlavním prvkem je pak široký světlomet i zadní koncové světlo. Také grafika s motivem tištěných spojů je docela pěkný nápad, no a logo elektrické zástrčky na předním štítku dá každému najevo, o jaké tu jde vozidlo.

Samozřejmě se trochu liší ovladače na řidítkách. Tak třeba tu najdete dvě tlačítka klaksonu – na každé straně jedno. Logicky tu chybí tlačítko startéru. U tohoto skútrů totiž startér odpadá, stačí jen otočit klíčkem do polohy ON a sklapnout stojánek. Pak je stroj připraven k akci. Na plynové rukojeti je také informativní ukazatel otočení rukojeti. 1-3 v zelené a 4-5 v červené zóně. Je jasné o čem to rozlišení je.

Navíc je pod „plynovou“ rukojetí kolíbka, která umožňuje přejít do ekonomického režimu. To v tomto případě znamená omezení rychlosti na 40tku a vlažnější rozjezdy. Ovšem podle toho, co jsem otestoval, tento ekonomický režim prodlouží dojezd asi o 30% a možná i více, když navíc nebudete na plynu používat červené pole. Pak už se ale nedá mluvit o svižné jízdě, ale spíše o klidném přesunu bez ohledu na čas, za který se do daného místa lze dostat.

Pod sedlem je úložný prostor na otevřenou helmu nebo menší nákup, pokud využíváte standardní baterii. Pokud zvolíte vyšší kapacitu baterie, přijdete o část prostoru, i tak sem ale uložíte pár drobností. Za zámkem je ještě jeden malý prostor, do kterého se vejde tak akorát cestovní dobíječka. Tu jsem vozil sebou neustále.

Technologie

Na tomto stroji je vidět, jak technologie kráčí rychle dopředu a výzkum se převádí do praxe. Lithiové baterie jsou zatím tou nejlepší variantou jak dodávat energii. Značka Akumoto používá nový typ lithiového akumulátoru s označením LiFePO4 HARD. Tento akumulátor disponuje nejmodernějšími technologiemi dnešní doby a vyznačuje se vysokou mírou bezpečnosti.

Akumulátor nemá paměťový efekt, proto je ho možné nabíjet kdykoliv, třeba i v průběhu jízdy, bez přihlédnutí ke stavu nabití. Také využívá rekuperaci energie KERS (Kinetic Energy Recovery Systém), tedy při brzdění jakoukoli páčkou brzd se vrací energie do baterie. Systém je nastaven progresivně, takže to závisí na rychlosti a zatížení stroje.

O pohon se stará třípólový frekvenční elektrický motor s neuvěřitelnou účinností 97 %, což je zhruba trojnásobek účinnosti ve srovnání s motory spalovacími kde to je kolem 30 %. Motor je zabudován přímo v náboji zadního kola a skoro ho lze přehlédnout. Předností tohoto řešení je přímý přenos energie ze zadního kola přímo na vozovku, který zamezuje ztrátám výkonu na přenosu např. přes řetěz nebo řemen. Důležitým faktorem spolehlivosti je i fakt, že obsahuje pouze tři pohyblivé části. Desítky permanentních magnetů a cívek se starají o 100 % kroutícího momentu již od nulových otáček a také o plynulý chod motoru, kde jeho otáčky jsou v podstatě neomezené.

Pro dosažení dlouhé životnosti akumulátoru je důležitá digitální nabíječka. Nabíječka AKUMOTO je řízena procesorem a pracuje v několika režimech podle stupně vybití akumulátorů. Popisuji to i v dalším pokračování o nabíjení.

Nabíjení

Nabíjecí proces je naprosto jednoduchý. Prostě buď vyjmu jednoduše baterii a odnesu si ji domů , do kanceláře a připojím na nabíječku, nebo ji mohu nabíjet přímo ve stroji s otevřeným sedlem ale i se zavřeným sedlem. Skútr je totiž možné připojit na konektor, který je vyveden vpředu pod sedlem do plastů kapoty. Jako jedinou výtku bych dal fakt, že zásuvka na kapotě i baterce je totožná s koncovkou pro PC a někdo s IQ houpacího koně by mohl nacpat kabel od PC s 230V rovnou do baterie. Co by následovalo ? Myslel jsem si, že katastrofa, ale akumulátor má aplikovaný ochranný prvek, který zamezí případnému poškození. A tedy se nic nestane.

První nabití jsem prováděl na nové baterii, kterou jsem vyjezdil až do úplného vypnutí stroje. Nabíjení trvalo cca 8 hod a spotřebovalo se na to 3,4 Kw. (Po šesti hodinách nabíjení bylo spotřebováno 2,6Kw). V řeči peněz u mého tarifu za elektřinu by to bylo asi takto: 3,4 Kw * 4,5 Kč = 15,30 Kč. Tedy řekněme, že 100km bych odjezdil pod 16 Kč Kč (s tím, že akumulátor nebyl naformátovaný a motocykl nebyl zajetý). Druhé nabití bylo aplikováno, když se ukazatel stavu baterie začal při jízdě houpat do červeného pole a to bylo po 90 km. Za 4,5 hodiny bylo spotřebováno 2,1 Kw v nízkém tarifu tedy 2,1 Kw * 2,56 Kč = 5,36 Kč Kč (to odpovídá 5,95 Kč za 100 ujetých kilometrů).

Dojezd

Stroj byl osazen největší baterii s označením 120. Tedy dojezd 120 km. Na první, dalo by se říci prodejní nabití, jsem ujel 91 km. První měřená trasa byla dlouhá 51 km a další dvě byly po 20 km. Skončil jsem cca 300 m od baráku. Ale posledních cca 10 kilometrů jsem jel již jen 30tkou a poslední kilák jen 20tkou, ovšem i tak jsem byl rychlejší než na kole. Víc baterie a její elektronika nedovolila. Pak se vypla a byl konec. Pokud je pravda, že provozem se baterie ještě více „naformátuje“ a dojezd se zvýší, pak je to určitě super hodnota. Druhé nabití dovolilo dojezd 92 km a trasy byly hodně různé od 5 km do 15 km v kuse. Prostě takové to klasické přibližování po městě na co je tento stroj primárně určen. Tady nemám výhrad. Sem to patří a tady elektrika vede.

Jízda

Skútr je legislativně omezen na 45 km/hod, což stačí na řidičské oprávnění skupiny AM

I když jsem dostal syrový stroj s plně nabitým akumulátorem a vůbec jej nijak nešetřil, stejně jsem z něj více než 48 km/h nedostal a to bylo ještě z táhlého kopce. Ručička tachometru se zastavila sice na číslici 60, ale všechny radary ve vsích i GPS mi ukazovaly pouze 44km/h. Po konzultaci s Akumoto jsem zjistil, že je to drobná vada v seřízení tachometru u úplně nového stroje a lze ji jednoduše nastavit při první servisní prohlídce. Vracet jsem se nechtěl, tak jsem odjezdil test takto.

Osobně mi moc nepadly do oka malá 12“ kola a jejich obutí, protože když budu řešit dojezdy po městě, určitě bych nezvolil takto hrubý vzorek. Ten zase dobře funguje na trávníku a polních cestách, ale na silnici hučí a určitě má vyšší valivý odpor. Zadní brzda má tendenci se při silném namáčknutí blokovat, což je u tak lehkých strojů obvyklé, jinak funguje slušně. Přední kotouč je slabší v účinnosti, ale dostačující, obvykle se po najetí většího počtu kilometrů ještě usadí a účinek se zvýší.

Ostatní je v podstatě standardní co lze od skútru takové velikosti očekávat. Skútr je v nízkých rychlostech obratný, daní je větší nejistota řízení při vyšších rychlostech. Dá se na to zvyknout, jen je nutné s tím počítat. Zatáčky se vyplatí brát jen pod plným přidáním plynové rukojeti, jinak to snad ani nelze razantněji projet. Při jízdě nejde jen tak jak jsme zvyklý na benziňákách „lechtat“ plyn. Tady platí co tam dáš, tak to pojede. Pokud zmačknete jakoukoli brzdu, aktivuje se rekuperace a přestává fungovat akcelerace. To mě trochu vyvedlo z míry jen při stání a rozjezdech do kopce, kdy si chcete podržet pozici a hned vyrazit, pokaždé mi to trochu couvlo.

Po třech dnech mě „elektrické výlety“ začaly opravdu bavit. Jen přijdu ke skútru, dám klíček do polohy ON, sklapnu stojan a skoro bezhlučně opustím chodník za udivených pohledů kolemjdoucích. I když asi jsem konzerva, ale ten zvuk motoru mi chybí. Aspoň bych dal repráky a sem tam si pouštěl nějaké zvuky například něco od skupiny V8 – třeba skladbu HEMI SRT. :o) Také bych ocenil, kdyby blikače dávaly o sobě akusticky vědět. To se ale prý dá lehce aktivovat. Co mi výrazně na palubce chybělo jsou alespoň základní LCD hodiny, abych věděl, zda stíhám schůzku či otvírací dobu v obchodu – na druhou stranu při výletu na ryby či koupaliště to asi řešit nebudete.

Elektro skútr Akumoto 600 je super dopravní prostředek pro pohyb po zaplněných městech, každodenní dojíždění do zaměstnání nebo využití ve firmách, velkých areálech a různých institucích. Zde se Akumoto stane tichým a spolehlivým pomocníkem, který šetří nejen životní prostředí, ale i peněženku.

Autor: Marek Hrodek, foto: autor, FilipT