Že to není skútr, ale koloběžka? Ne tak docela, v angličtině totiž slovo „scooter“ původně znamená právě „koloběžka“. A u koloběžky Egret One s elektromotorem můžeme po redakčním testu potvrdit, že v řadě ohledů dokáže klasický skútr zastoupit a pro řadu zákazníků může být perfektní alternativou místo benzínového skútru.
Klasické skútry s elektromotorem zatím stále bojují s malým dojezdem a výkonem, pomalým nabíjením a vysokou hmotností. Jediným opravdu funkčním projektem s jistou budoucností je zatím BMW C-Evolution, ovšem také za hodně vysokou cenu atakující čtyřista tisíc. Německá značka Egret na to jde z druhé strany a použila elektropohon do robustní koloběžky. A nové technologie umožňují docel slušné parametry dojezdu i maximální rychlosti.
Po vybalení z krabice na vás vykoukne skládací konstrukce, která umožňuje jednoduché vyklopení celé horní části a zajištění pomocí jedné páky s pojistkou. Sklopený stroj si v pohodě vezmete do metra nebo do kufru auta, s hmotností 15 kg se dá v pohodě manipulovat. Nebo můžete složenou konstrukci vzít jen za jeden konec, nechat jedno kolečko na zemi a sbalenou koloběžku táhnout za sebou jako kufr.
Řídítka jsou také skládací, obě strany se sklopí ke krku řízení a tyž řízení se zasune do dolní poloviny. Celé to zvládne i naprostý technický antitalent a trvá to půl minuty, nic není třeba utahovat, nehrozí špatné sestavení ani žádný volný spoj, prostě dokonale vymyšlená a „blbuvzdorná“ skládací konstrukce pro každou výšku postavy jezdce. Pak už stačí jen stiskem spínače aktivovat přístrojový budík a vzít za páčku akcelerátoru. Že to jde opravdu rychle, to dosvědčuje následující „závodní“ video.
Před první projížďkou musíte Erget na pár hodin připojit k nabíječce. Plné nabití trvá přes čtyři hodiny a zaručí vám dojezd 19 – 25 km. Přesná hodnota záleží na nastaveném režimu výkonu. Egret One si totiž po sejmutí podlážky můžete přepojením konektorů sami nastavit do výkonového režimu s maximální rychlostí 12, 20 nebo 35 km/h. To je docela chytré řešení, pro koloběžku určenou například pro obsluhu skladů nebo nákupních center bude ideální 12 km/h, naopak pro delší jízdu do práce po cyklostezce si nastavíte 35 km/h.
Jízdní vlastnosti jsou na tak malá kolečka překvapivě dobré a na režim 20 km/h stroj zvládnou i méně talentovaní jezdci. Režim s maximálkou 35 km/h už chce trochu větší soustředění a pevné vedení stopy. Zapomeňte, že byste se za jízdy podívali na hodinky nebo se poškrabali na hlavě, pětatřicítka už je na tak drobné mašině slušný kalup a v zatáčkách to chce trochu cviku… nebo trochu ubrat.
Koloběžka za jízdy jemně vrčí, takže o vás budou vědět chodci ve městě, o rychlosti a najetých kilometrech informuje malý displej u pravého řídítka s páčkou plynu. Levá ruka je vyhrazena pro zadní brzdu, která má docela energický záběr a v pohodě zvládne i krizové brzdění. Při brzdění se také aktivuje rekuperace a část energie se vrací do Li-Ionové baterie.
Odpružení předního kola je spíš symbolické a na hrbolech přední kolo trochu poskakuje, zadek je hardtail a o odpružení se stará pouze vyšší profil pneumatiky. Přesto i jízda na rozbité silničce je docela v pohodě a díky tomu, že stojíte, vám hrboly nijak zvlášť nevadí ani v místech, kde by cyklisté nadávali.
Za cenu lepšího eletrokola je tak na trhu kvalitní dopravní prostředek se slušným dojezdem, který si složíte do kufru auta, vezmete sebou do výtahu, vynesete v tašce po schodech… Jako nevýhoda se může jevit fakt, že nemá homologaci do silničního provozu, ale upřímně řečeno, tahle koloběžka se stejně spíš uplatní na chodnících, cyklostezkách či menších silničkách bez auto a do hustého městského provozu by s ní asi málokdo vyrazil. A v naší redakci už o pořízení vážně uvažujeme, protože jen těžko najdete lepší a skladnější vozítko do paddocku na závodní okruhy a obslužné komunikace.
Paříží na Erget One
Autor: FilipT