Současný zájem o stylové skútry a retro stroje vedl i k oživení legendární značky Cushman. Ta během II. světové války i po ní vyráběla jednoduché skútry a proslavila se hlavně lehkým modelem Cushman 53 Airborne shazovaným za války spolu s parašutisty.
Tyto americké stroje pak byly významným příkladem i inspirací pro Piaggio při návrhu prvních modelů Vespa, jak jsme psali například v článku o historii Vespy. Značka ovšem vyráběla své hranaté skútry nejen za války, ale i po ní, a významně se podílela na „motorizaci“ Ameriky. Až v roce 1965 podlehla nárůstu automobilů a ukončila výrobu skútrů.
Cushman Company ovšem vznikla již v roce 1903 ve státě Nebraska. V roce 1936 přešla od výroby zemědělské techniky na skútry a v šedesátých letech se přeorientovala na nákladní vozidla, která nabízela až do roku 2002. A konečně letos se v Kalifornii znovu objevují tradiční skútry Cushman od společnosti K-Jack Motors.
Stejně jako Cushman, také společnost K-Jack původně vyráběla něco jiného, a to prodejní automaty na noviny. A právě zde je inspirace – zakladatel společnosti v padesátých letech rozvážel noviny právě na skútru Cushman.
Vzhled soudobých Cushmanů zůstává maximálně věrný své téměř sto let staré předloze, ovšem uvnitř se skrývá moderní technika, která splňuje všechny současné předpisy. Plánuje se prodej tří verzí: Cushman II Highlander, Cushman II Step-Thru a Cushman II Eagle.
Jde o ryze americký výrobek, vyráběný přímo v Kalifornii, a kupodivu jde o pořádně silné stroje. V nabídce jsou dvě motorizace – 400 ccm o výkonu 15 koní a 265 ccm o výkonu 9 koní, obojí samozřejmě s automatickou převodovkou a elektrickým startérem. Ocelový rám doplňuje kyvné odpružení předního kola a kotoučové brzdy vepředu i vzadu.
Autor: FilipT