BMW i3 – elektromobil, který fakt funguje

V tomto testu se budeme trochu netradičně pohybovat na čtyřech kolech, pokud vám to vadí, článek zavřete, ale pokud se chcete dozvědět něco o další alternativě pro levnou přepravu, rozhodně čtěte dál, stojí to za to!

K elektromobilům jsem byl vždy dost skeptický, jsou drahé, omezují vás svým dojezdem, jsou těžké a mají bídné jízdní vlastnosti. Mou skepsi alespoň do jisté míry zmírnilo právě BMW, které přišlo se svým i3, na které se okamžitě začaly psát pořadníky a auto je dlouhodobě vyprodané. A já se vlastně ani nedivím, tohle auto totiž funguje!

Jak můžeme u BMW čekat, v autě je celá řada hodně sofistikovaných technologií. Myslelo se na hmotnost, její rozložení, efektivitu provozu, ale také na pohodlí posádky a design. Ten zapadá do koncepce BMW, zachována je klasická přední maska, i když je zaslepena, protože auto samozřejmě nepotřebuje chladič. Namísto motoru najdete pod přední kapotou nabíječku a adaptéry pro nabíjení ve stanicích. Prostorný kufr se ukrývá za zadními dveřmi. Netradičně řešené jsou i boční dveře, ty přední jsou klasické, ale zadní se otevírají proti směru jízdy. Vypadá to zajímavě, ale moc praktické to není, třeba dostat se ze zadních sedaček ven je tak trochu akrobatická výzva.

Velmi netradiční, nicméně také velmi funkční je interiér. Mísí se v něm několik materiálů od kompozitu přes plast a kůži, až po dřevo. Jako celek to vypadá zajímavě, jen volant je takový nějaký spíš dámský. Výborně je řešený informační displej, ten je v zorném poli řidiče a není schovaný dole na středovém panelu jako v klasických autech. Ukáže Vám vše potřebné a nechybí samozřejmě ani dobře zpracovaná navigace. Ovládá se klasickým baworáckým kolečkem. Ergonomie je každopádně vynikající, sedačky překvapivě pohodlné a až na vystupování je i pohodlí na zadních sedačkách na slušné úrovni. Problém nebyl ani s dětskou sedačkou.

Konstrukce i3 je velmi zajímavá a BMW do ní investovalo opravdu hodně. Baterie jsou v podlaze obklopené hliníkovým rámem. Karoserie je pak z kompozitu, což má blahodárný vliv na hmotnost. Navíc karbonové prahy vypadají opravdu pěkně. No a přidanou hodnotou je samozřejmě odolnost proti korozi☺ Speciálně vyvinutá jsou i kola, která mají velký průměr, ale jsou nepoměrně úzká. To má samozřejmě blahodárný vliv na ovladatelnost a spotřebu energie.

Ujede všem

Samotná jízda dokáže nečekaně nadchnout. Po zapnutí motoru a zařazení rychlosti máte možnost vybrat ze tří režimů, ten první pustí na kola plný výkon a máte k dispozici všechny palubní systémy, jako je topení, nebo klimatizace. Druhý má stále vysoký výkon, ale omezí některé funkce s velkou spotřebou. No a pak je tu ekorežim, který auto hodně zklidní, ale za odměnu dostanete dojezd okolo 160 km. Naopak na plný výkon ujede i3 okolo 100km.

Rozjezd na plný výkon je naprosto impozantní a jen těžko budete na křižovatce hledat konkurenci. Auto se rozjíždí s velkou razancí a mnoho lidí v provozu tím překvapíte. Stejné je to i s brzděním. BMW má propracovaný systém rekuperace, který brzdí tak, že pokud nedojde ke krizové situaci, nebo neparkujete, nemusíte se brzdového pedálu vůbec dotknout. I klasické brzdy samozřejmě fungují výborně, jak je u BMW zvykem.

Ovladatelnost auta si nezadá s běžnými vozy. Díky nízko umístěným bateriím se i3 chová příkladně, jen pokud chcete jet opravdu sportovně, což vám motor dovolí, narazíte časem na limity úzkých pneumatik. To už se ale bavíme o jízdě dost na hraně.

Pod 1 Kč na kilometr

Trochu zklamaný jsem byl ze sítě dobíjecích stanic. Z původního plánu vydat se s i3 třeba do Brna sešlo, protože cestou zkrátka auto není kde nabít. Lépe je na tom Praha, i když rychlonabíjecí stanice je tu jen jedna. Na těch klasických, třeba u McDonaldu, nebo v obchodních centrech sice auto zadarmo nabijete, ale bude vás to stát dost času. A nakonec vlastně i peněz, než se totiž BMW dobilo o cca 3 kWh, což cstačí zhruba na 25km jízdy, museli jsme utratit za kafe 200 korun☺

Spotřeba při běžné jízdě se přitom pohybuje mezi 15 – 17 kWh na sto kilometrů, což při ceně zhruba 5,50 kč za kWh vychází ne nějakou korunu za kilometr. Nabíjet můžete samozřejmě i doma. K tomu je v autě nabíječka na běžných 230 V. Auto můžete nastavit na nabíjení v určitém čase a využívat tak třeba noční proud. Nabití z rezervy do plných baterií trvalo z domácí zásuvky 7 hodin. Pokud tedy bydlíte za Prahou a v práci máte možnost nabíjení, je i3 ideálním autem.

Technologie elektromobilů za poslední roky neskutečně pokročila a i3 je už plnohodnotným autem s rozumným dojezdem. Pokud tedy hledáte levnou alternativu k ježdění na skútru, může být právě i3 zajímavou volbou, při kalkulaci ale nesmíte kalkulovat s nákupní cenou, která vaše choutky může rázně ukončit. Náš předváděcí vůz má cenovku 1 060 000 korun

Video

Autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner