Maxiskútry již v mnohém dotahují motocykly a v praktickém využití i městském provozu už je v řadě rysů i předstihly a získávají si stále více zájemců na úkor motocyklů. Jak dopadne srovnání ve sféře cesťáků?
Nové skútry od BMW s řadovým dvouválcem 650 ccm sesadily dosavadního vládce mezi cestovními maxiskútry Suzuki Burgman a posunuly cestovní laťku o pořádný kus výš. Jak ale nové GT s variátorem obstojí při srovnání s cestovním motocyklem? Poslouží vám na dlouhých dovolených stejně dobře jako motorka i přes výkonové manko? Výběr soupeře do tohoto minitestu byl předem jasný – existuje snad jednoznačnější etalon, než cesťák-eRŤák od BMW?
Bavorský výrobce při návrhu designu cestovního skútr do značné míry vyšel právě z modelu RT. Maxiskútr je na první dojem skoro stejně mohutný jako tento cestovní motocykl, přestože pod kapotou má schovaný řadový dvouválec se zdvihovým objemem nižším o 523 kubíků. To se logicky odráží v celkové hmotnosti – oba stroje jsou téměř shodně na úrovni 260 kg provozní váhy. Je to jen logické, skútr C650GT má velká 15″ kola, motocyklové brzdy, plnou nabídku cestovních doplňků, elektricky stavitelný štít a kromě horních kapotáží také poctivě zakrytovaný celý spodek…
Ovšem v sedle byste skútr odhadli jako mnohem lehčí, má totiž o dost nižší profil i těžiště. Zatímco s velký cestovní motocykl RT už je přeci jen stroj pro zdatnější jezdce, skútr v pohodě zvládne téměř každý. Základní rozdíl mezi skútrem a motorkou je samozřejmě ve způsobu nastupování. Na motorku musíte přehodit nohu přes sedlo a v případě RT ještě přes boční kufry, do skútru pohodlně nastoupíte, byť přes poměrně vysoký středový tunel. Zas takový rozdíl to není, ale pokud to některý den absolvujete třeba dvacetkrát, možná zauvažujete nad tím, že ty skútry vlastně nejsou vůbec špatná věc!
Další „touringovou“ výhodou skútru je spousta místa na nohy. Pokud budete celý den v sedle, je ohromně příjemné si střídat polohy a občas si odložit chodidla na přední šikmou plochu, pak si je zase dát kus dozadu… Nohy jsou přitom celý den v klidu, narozdíl od motorky, kde nohama řadíte a brzdíte a celý den je budete mít ve stejném úhlu. Ovšem na druhou stranu výhodou motorky je vzpřímenější poloha a mnohem lepší vnímání motorky díky stisku nádrže mezi nohama, to je v zatáčkách hodně znát. Na mašině prostě mnohem lépe vnímáte odezvu od kol, líp se zapřete při razantním brzdění a tvoříte se strojem jeden celek. A jízdu klenutou nádrží RT si taky líp pocitově užijete než u skútru, kde před sebou máte prázdný prostor.
Dalším klíčovým rozdílem je samozřejmě motor s převodovkou v případě motorky a s variátorem v případě skútru. Co je pro jednoho výhodou, je pro druhého nevýhodou… Motorkáři milují řazení, možnost volby razance rozjezdu i volby otáček. Motor jako by odrážel vaši náladu – jedete „na kochačku“ a motor jen tak pohodově bručí. Chcete se pořádně projet a motor vztekle ječí, podle nálady brzdíte motorem, můžete si dělat se zadním kolem co chcete. A tohle všechno nadšenci do skútrů naopak rádi oželí a volí bezstarostnou jízdu. Každý má své.
Rozdíl ve výkonu mezi stodesetikoňovým R1200RT a šedesátikoňovým C650GT je obrovský. Ale co je zvláštní, za běžných podmínek to není až tak znát! Na výkonné motorce se málokdy budete rozjíždět nějak razantněji než na srovnávaném skútru. Při jízdě legálními rychlostmi v zatáčkách zjistíte, že motorka i skútr jedou zhruba stejným tempem. Až při jízdě ve dvou, předjíždění či na dálnici pocítíte, že R120RT má obrovskou výkonovou rezervu, zatímco na skútru už musíte trochu přemýšlet. No a když ve vás „bouchnou saze“ a chcete si užít trochu adrenalinu, pak teprve odhalíte skryté rezervy RT a uvědomíte si důvod, proč je na motorce taková zábava. Tady nejde o to, co využijete, ale o to nádherné vědomí potenciálu a skryté šelmy, kterou můžete kdykoli podřazením a otočením pravačky probudit k útoku!
Pohodlí ve vyšších rychlostech a dálničních přesunech je u obou strojů na obdobné úrovni. Obě mašiny mají elektricky nastavitelný štít, obě nabídnou vyhřívání řídítek a sedadel. Motocykl RT má o trošku účinnější plexištít a širší kapotáž, takže nad 130 km/h se zde lépe schová jezdec si spolujezdec. Ovšem skútru nemůže konkurovat v ochraně nohou před počasím. Za menšího deště můžete na Céčko nastoupit klidně v keckách a džínách, budete v suchu. Co nám u skútru trochu scházelo, bylo rádio – u nejvyšší třídy cesťáků si na rádio a kvalitní ozvučení člověk docela zvykne.
Silnou stránkou BMW R1200RT je určitě odpružení. Kombinaci Telelever/Paralever se systémem ESA nemůže konkurovat ani moc strojů z motocyklové oblasti. Skútr BMW C650GT s klasickým zavěšením kol sice má převod síly na zadní kolo pomocí řetězu místo obvyklejšího zavěšení motoru s variátorem přímo na zadní kolo, ale i tak má místo 17″ kol pouze 15″, navíc má při stejné hmotnosti o poznání kratší zdvihy (RT: 120/135mm, C650 115/115 mm) je pocitově tužší. Rozbité silnice vám o sobě logicky dají podstatně víc vědět a stabilita a jistota v zatáčkách je u R1200RT o třídu výš! Je to znát i u brzdění – skútr s ABS brzdí skvěle a v našem srovnávacím testu skútrů si odnesl velkou pochvalu za brzdění, ale RT je na tom díky lepšímu odpružení ještě o poznání lépe a ABS nastupuje později.
Kdo by čekal, že se role nějak zásadně obrátí ve městě, asi by byl překvapen. Cesťák BMW R1200RT totiž projede zácpou i křižovatkami zhruba stejně obratně a jistě jako maxiskútr C650GT. Ne nadarmo je RT vyhledávaným strojem policejních složek, doprovodných čet či nadšenců do gymkhany. U jiného cesťáku by možná bylo skóre trochu jiné, ale tady musíme konstatovat, že je to zhruba 1:1. Na skútru je ve městě mimořádně příjemný variátor a jízda bez spojky a nutnosti sledování vhodného rychlostního stupně. Skútr C650GT také má o něco větší rejd a je malinko užší, takže se přeci jen občas protáhne skulinami, kam se okufrované RT neodváží.
Když jsme zmínili kufry – boční kufry motocyklu RT mají v souhrnu větší objem než prostor pod sedlem skútru C650GT a spolu s topcasem se sbalíte i na dovolenou. Na druhou stranu pod sedlo skútru v pohodě uložíte i delší náklady, například tenisové rakety. Dalším praktickým ukazatelem je spotřeba – a i zde se oba stroje téměř shodovaly a u pumpy si řekly o 5 litrů při klidných přesunech a 6 litrů při svižném tempu v horách.
Jak tedy dopadlo srovnání cestovního maxiskútru a cestovního motocyklu, obojí v podání BMW? Jsou si charakterově podobné a každý patří ke špičce ve svém segmentu. A rozdíly mezi nimi se v žádném případě označit jako výhodu či nevýhodu – to vždy záleží na preferencích jednotlivých jezdců. Velký rozdíl je ovšem v prodejní ceně. Poslední verze motocyklu BMW R1200RT stojí 430 tisíc, a to ještě většina zájemců neodolá a nechá na dealerství pár desítek tisíc za příplatkovou výbavu. Naproti tomu maxiskútr BMW C650GT má cenovku 279 tisíc a dokupovat asi budete již jen topcase. V obou případech to rozhodně není málo peněz a na trhu byste našli i levnější srovnatelné stroje. Tady si ovšem platíte také za jistotu značky a inovace BMW a rostoucí prodejní čísla ukazují, že to zákazníci dobře vědí.
Autor: FilipT, foto: Matěj Oliva