BMW C evolution z Londýna

Značka BMW je oficiálním partnerem právě zahájených Olympijských her a při této příležitosti představila téměř hotovou produkční podobu elektrického maxiskútru C evolution. Oznámené parametry o maximálce 120 km/h a dojezdu 100 km zní opravdu slibně.

O základech techniky jsme se mohli osobně pobavit s konstruktéry již před rokem na BMW Motorrad Innovation Day v Mnichově. Představu o stylu designu jsme zase na vlastní oči obdivovali při návštěvě Frankfurtského autosalonu. A pro představení produkční verze pod názvem „BMW C evolution“ značka využila Olympijské hry v Londýně – ve městě zaslíbeném motocyklům a skútrům mimo jiné kvůli zpoplatnění vjezdu do centra pro automobily.

Výsledkem je zajímavý maxiskútr vycházející z designu modelu C600 Sport, ovšem s mohutnější středovou částí a laděný do „ekologické“ barevné kombinace bílé a svěží světle zelené barvy. Přestože se u prvních konceptů hovořilo i o kamerách místo zpětných zrcátek, nynější model má klasický zrcátka, ovšem zepředu doplněná o diodové směrovky. Zrcátka jsou také docela úzká, jde totiž o model určený do center měst.

BMW splnila plánované parametry a představila stroj rovnocenný současným maxiskútrům se spalovacím motorem. Kapalinou chlazený elektromotor disponuje průběžným výkonem 11 kW a nárazovým výkonem až 35 kW, což zajišťuje maximální rychlost 120 km/h. Na zadní kolo se výkon přenáší ozubeným řemenem.

Kapacita vysokonapěťové aktivně vzduchem chlazené baterie je 8 kWh a umožňuje dojezd 100 km. Baterii lze dobíjet z běžné sítě nebo v rychle rostoucí síti nabíjecích stanic, kde se z úplně vybitého stavu plně nabije za 3 hodiny. Řada komponent, napěťový standard i lithiové články jsou shodné se souběžně vyvíjeným automobilem BMW i3.

K maximálně úspornému provozu přispívá i rekuperace energie (zpětné dobíjení baterie) při brzdění, ale i speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým odporem, vyvinuté speciálně pro tento model. O hmotnosti modelu v této fázi značka BMW zatím uvádí pouze to, že je „na úrovni současných maxiskútrů“, a slibuje nízké těžiště díky bateriím umístěným v spodní části. To by mělo přinést výbornou ovladatelnost i při nízkých rychlostech.

I tento elektrický maxiskútr je vybaven poslední generací systému ABS značky Bosch, který řídí dvoupístkové brzdy na patnáctipalcových kolech s obutím 120/70 R15 vepředu a 160/60 R15 vzadu. Místo přístrojovky pak nastupuje barevný TFT displej s údaji o jízdě, ale i o stavu baterie a dobíjení. Za zmínku stojí také svislé přední LED světlo pro denní svícení. Na fotkách je vidět dostatek odkládacích schránek před koleny jezdce a podle konstrukce lze usoudit, že i pod sedlem bude dost místa přinejmenším na jednu přilbu.

Oficiální video

Zajímá vás, jaký řidičák budete potřebovat k řízení velkého elektroskútru?

Autor: FilipT